Gå till innehåll
Gäst MTistel

Vart tog alla korta lajv vägen?

Recommended Posts

Gäst

När jag började lajva (mer än 15 år sedan... hu så gammal jag känner mig) var de flesta lajv inte längre än en helg. Det började på fredag kväll alternativt lördag morgon och höll på till strax efter lunch på söndagen. Det räckte för det mesta, alla var nöjda och glada när de åkte hem och längtade till nästa lajv några helger bort. För den som var aktiv i någon kampanj fanns det dessutom ofta enkvällsarrangemang att fylla upp med mellan gångerna.

Men tiderna har förändrats. När man kollar in ett kalenderium idag så är det mesta bortåt en vecka. Varför kan man fråga sig? Om veckan inträffar under semestertider så kan ju äldre deltagare få ledigt från jobb eller studier men mitt på hösten eller våren?

Och för oss kommit så långt att vi skaffat barn uppstår ytterliggare ett problem, barnvakt under en hel vecka eller ligga ute i fält en hel vecka med småbarn är nog något som de flesta (men inte alla) drar sig för.

Jag tror att följden blir att en massa lajvare när de blir lite äldre slutar att lajva, inte för att de tröttnat på lajv, utan för att de inte får ihop hobbyn med familj och jobb. Vill arrangörerna helt enkelt inte ha oss gamla överåriga med på sina lajv?

Min erfarenhet av längre lajv säger mig också att det är sällan som story och arrangörskap räcker till för mer än ett par dagars aktivt spelande.

Så vart tog alla korta trevliga lajv vägen?

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lyckas man egentligen göra ett lajv intressant i en hel vecka och varför lajvar man så länge?

Jag menar, en vecka ute i skogen i medeltidskläder är ju ganska hardcore kan jag tycka. Det är väll

ingen lek iaf, så vad är det? Teater? Överlevnad? En övning? Allvar? En livsstil? Klär man ut sig

för att man vill leva så eller för skoj?

Dom lajv jag varit på var 2-3 dagar och jag kände att det var lagomt, ofta så var det bara första

dagen som var rolig men det har såklart med kvalité på lajvet att göra. Hur som helst så tycker

jag det borde bli påfrestande och jobbigt att vara ute i skogen längre. Sen undrar jag också

när man är inne på ämnet, kan lajv som är 100% seriösa verkligen vara roliga? Kan det inte

vara skönt ibland med pauser från lajvandet under tiden osv?

Nu kanske jag nästan stal tråden, men jag fick lite att resonera kring :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De flesta fantasylajv jag åker på är 2-4 dagar. Jag gillar långa lajv och skulle gärna lajvat en vecka, men det finns inte så gott om så långa lajv vad jag sett. Visst kan det funka med kortare lajv, om man exempelvis har nära eller det är en kampanj som är ofta. Det här året har jag dock själv troligtvis snittat kring 35-40 mil i enkel resväg till de lajv jag deltagit på och då vill man gärna få ut mer än 1-2 dagars lajvande. Speciellt om det är ett lajv som exempelvis Krigshjärta där man lägger ner sjukt mkt tid på utrustning (jag vill inte ens räkna efter) före lajvet och folk åker från hela Sverige. Visst kan det vara svårt om man jobbar eller har barn, men man får nog isf se det som en äventyrssemester och planera i god tid. I övrigt så finns det ju korta lajv som dyker upp då och då ibland, men just fantasy brukar nog iaf vara över en helg åtminstone.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har i min förening alltid gjort lajv som varat mellan ett par timmar till en helg bara. Mycket sällan gör vi längre saker. Däremot gör vi fler lajv per år då det är lättare att arrangera små lajv än stora, och fler kan engageras som arrangörer vilket avlastar alla och gör att alla får mer av det goda i slutänden. :)

Kan nog hålla med Röklander om att det nog inte är färre korta lajv men möjligtvis att de syns mindre. Jag tror inte att det annonseras så mycket om de små korta lajven, för folk tror att det inte är värt att åka för långt för en enda dag och man rekryterar nog mer lokalt till dessa. Men det är jag inte helt säker på, mer en teori.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har ju inte direkt gjort någon vetenskaplig studie i frågan, det är bara en känsla jag har. Tittar man t.ex. på spelkalender.se och tar bort konvent, vampire, kurser, och dylikt så känns det inte som det är så mycket kvar. Ni har säkert rätt i att det arrangeras en hel del små lajv runt om i Sverige. Men för mig tycks det som om de sällan annonseras publikt eller ofta vänder sig till en så liten krets så att det blir väldigt internt.

Eller så är allt bara inbillning i min frustration över att inte hitta något lajv jag vill/kan åka på. Eller så letar jag inte på rätt ställen? (tacka vet jag på Strapats tid då visste man vart det annonserades ;) )

Men visst är det många fler långa lajv nu för tiden?! Visserligen kom det ett ryck efter Trenne Byar och senare efter Nyteg, då alla skulle göra mastodont uppsättningar men det stora flertalet lajv var ju ändå ganska små och korta på den tiden.

/Niklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, jag var ju inte så aktiv på den tiden; jag började lajva ´99. Lajv på 2-4 dagar känns rätt normalt för fantasy och dylikt och vampire är oftast över en helg (åtminstone här i södern). Däremot har jag faktiskt inte sett särskilt många mastodontlajv på en vecka, så så vanliga tycker jag inte att de är. Sedan tror jag det skiljer lite beroende på var man bor och vilken tillgång det finns på lajvområde i närheten. Som sagt, själv skulle jag inte åka i 2-3 timmar+ för att lajva i en dag om det inte fanns ett _väldigt_ övertygande skäl för att göra så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vist är det fler längre lajv, också. det är troligen fler lajv överlag. Sen om fantasylajven har haft en tendens att bli längre och längre har jag inte reflekterat över. Mina tankar om fler korta lajv var generellt om lajv. Nutida, alternativ fantasy, vampyr och alla. När jag började en gång i tiden var min lilla värd att alla lajv som du sa var i stort sätt samma längd på. Sen något var sommar som stack ut och drog i väg i tid. Men nu tycker jag det fins allt att välja på. Fast ändå för få. Mer lajv åt folket.... nej mer lajv åt mig tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har ju inte direkt gjort någon vetenskaplig studie i frågan, det är bara en känsla jag har. Tittar man t.ex. på spelkalender.se och tar bort konvent, vampire, kurser, och dylikt så känns det inte som det är så mycket kvar. Ni har säkert rätt i att det arrangeras en hel del små lajv runt om i Sverige. Men för mig tycks det som om de sällan annonseras publikt eller ofta vänder sig till en så liten krets så att det blir väldigt internt.

Eller så är allt bara inbillning i min frustration över att inte hitta något lajv jag vill/kan åka på. Eller så letar jag inte på rätt ställen? (tacka vet jag på Strapats tid då visste man vart det annonserades ;) )

Men visst är det många fler långa lajv nu för tiden?! Visserligen kom det ett ryck efter Trenne Byar och senare efter Nyteg, då alla skulle göra mastodont uppsättningar men det stora flertalet lajv var ju ändå ganska små och korta på den tiden.

/Niklas

Jag håller på och sammanställer lite statistik över Spelkalendern i samband med tioårsjubileet och dess makeover.

Efter en snabb blick vill jag nog ändå påstå att antalet sommarlajv hållt sig på ungefär samma nivå de senaste åren. Antalet lajv går av förklarliga anledningar ned i en liten dvala, nu under vinterhalvåret - eftersom majoriteten fortfarande är just fantasy och medeltidslajv. Där det verkar finnas en gräns för hur autentiskt lidande man vill vara med om. I alla fall köldmässigt ;)

Jag har börjat leka lite med arkivvisning här;

www.spelkalender.se/arkiv.cgi

Dock bara 2009 års lajv än så länge.

Apropå korta och mindre lajv, så pratade jag med Kriss nyligen om att just samköra även mindre events på Spelkalendern. Vi får se vad det mynnar ut i. Fler är alltid bättre, så länge det finns ett smidigt filtersystem för att gallra ut de evenemang som är intressant för just dig. Annars blir det lätt ett ointressant och oöverskådligt jitter bara.

En dellösning på den problematiken är Google Maps-stödet som vi precis börjat med, och som det senare ska vara tänkt att kunna sortera på närliggande lajv.

http://spelkult.se/forum/viewtopic.php?f=34&t=20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag kan hålla med om att de mindre seriösa/lite mer lössläppta hleglajven i fantasymiljö som man kunde gå på någon gång i månaden, eller kanske med några få månaders mellanrum i Stockholmsområdet har sjunkigt i antal, nu tycker jag att det är mycket svårare att hitta OK smålajv att åka på, men det kan ju ha att göra med att man blivit kränsare också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Att det är ett problem som just drabbat Stockholm är mycket möjligt.

Men jag tror också att problemet kan vara att det blev för mycket lajv ett tag. För många lajv som krockade, för många lajv som prioriterades bort för närliggande lajv och en allt mer kräsnare publik, borde göra att intresset för att arra tog stryk, även om deltagarunderlaget är förhållandevis högt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu