Gå till innehåll
JJ

FRA-lagen

Recommended Posts

Och hur stor är chansen att FRA BARA spanar på det de får spana på och följer reglerna?

För att resultatet av kontrollerna ska vara offentligt (observera resultatet, inte hela kontrollen) samt tydligen göras av en grupp ledd av kritiker (iaf sist jag läste om kontrollgruppens funktion) så tror jag det kommer säga sig ganska snabbt samt dom är inte så puckade att riskera sina jobb för att smyglyssna på gemene man som kollar porr på datorn eller sysslar med fildelning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
För att resultatet av kontrollerna ska vara offentligt (observera resultatet, inte hela kontrollen) samt tydligen göras av en grupp ledd av kritiker (iaf sist jag läste om kontrollgruppens funktion) så tror jag det kommer säga sig ganska snabbt samt dom är inte så puckade att riskera sina jobb för att smyglyssna på gemene man som kollar porr på datorn eller sysslar med fildelning.

Alla småfuskar ibland. Det gör nog även Försvarets Radioanstalt. De kollar nog lite mer än vad de ska. För att illustrera detta så postar jag några teckningar av Jan Berglin:

bergln10.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Och hur stor är chansen att FRA BARA spanar på det de får spana på och följer reglerna?

Hur tror du de vet VILKA de skall "lyssna" på? De kommer ju ha en massiv lista av folk som sitter på internet med kontakt med andra länder (vilket är kravet för att de skall få lyssna, enligt den nya lagändringen, mot tidigare "stark misstanke" och "rimliga bevis") och i denna lista kommer de plocka några på måfå för stickprov, kolla nån timme eller två på deras trafik de närmsta dagarna och om de ser nåt suspekt så går de vidare. Eftersom denna del inte är en del av själva avlyssnandet, så behöver det varken rapporteras eller granskas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
FRA lagen suger! Jag tycker de borde ta bort FRA lagen och även IPRED lagen också!

Varför?

FRA lagen vill övervaka internät, Du kan inte ladda ner filmer, musik, spel och etc från nätet utan de spårar upp ditt ip om du laddar ner från nätet. De övervakar ditt e-post. Det är därför jag inte gillar FRA eller IPRED. Båda e samma skit! jag hatar övervakning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh nej! Regeringen blir sur om du bryter mot lagen!

Och nej, det är inte det FRA-lagen är till för, eller vad försvaret håller på med när de jobbar. IPRED däremot, det är till för att hindra dig från att bryta mot copyright-lagar. Jag gillar inte heller hur det går till, men det där är ett ganska löjligt klagomål. Det är lite som att klaga på att polisen stoppar en om man kör mot rött ljus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
FRA lagen suger! Jag tycker de borde ta bort FRA lagen och även IPRED lagen också!

Varför?

FRA lagen vill övervaka internät, Du kan inte ladda ner filmer, musik, spel och etc från nätet utan de spårar upp ditt ip om du laddar ner från nätet. De övervakar ditt e-post. Det är därför jag inte gillar FRA eller IPRED. Båda e samma skit! jag hatar övervakning!

Lagen i sig övervakar inte Internet. Och du har verkligen fått allt om bakfoten om du tror att det FRA gör är att spåra upp IP-nummer på folk som laddar ner från nätet. FRA övervakar inte heller din e-post. Det de däremot gör är att skapa profiler över trafikmönster över Internet utanför Sverige. FRA har ingen jurisdiktion inom Sveriges gränser över huvud taget. Det är i stället SÄPO som kan stå för övervakning här. Och såvitt jag vet får de enbart "avlyssna" trafik på uppdrag av Rikspolisstyrelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gammal är du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjaea, spaningen sker på trafik som passerar Sveriges gränser. Det innebär att även trafik mellan mottagare i landet, om den går över gränsen, kommer att avlyssnas och analyseras. Sedan tror jag att glidningsproblematiken är allvarlig, det har ju redan föreslagits ett antal olika varianter för hur det här med att inte spana på svenskar ska göras undantag från.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny frågeställning.. Vad är det som gör att du får skivbolagens copyright material då? Det är bara löjligt att klaga på något sådant. Skaffa spotify istället och lyssna på musik lagligt istället..

Det enda bra som olaglig nedladdning av musik har fört med sig är att, artister gör fler live framträdanden då de behöver få ihop pengar. Och när folk inte köper deras CD-skivor längre. Hur ska man då få ihop silver?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag laddar inte heller ner musik nu tack vare spotify. Men film (mitt största intresse) har jag inte samma tjänst till (Jag har Telia och har ingen invite till Voddler) om jag fick det pogramet också samt att det skulle ha samma utbud som Spotify så skulle jag sluta ladda ner helt och hållet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med.. Spotify är vansinnigt bra.. Dock finns inte riktigt all musik.. tex. Beatles och gammalt av DLK.. Lite synd :/

och 99kronor i månaden är inte mycket precis.. Hur mycket kostar en skiva nu för tiden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Håller med.. Spotify är vansinnigt bra.. Dock finns inte riktigt all musik.. tex. Beatles och gammalt av DLK.. Lite synd :/

och 99kronor i månaden är inte mycket precis.. Hur mycket kostar en skiva nu för tiden?

Spotifys utbud är helt undermåligt. Det är inte så att "inte riktigt all musik" finns, det är sjukt mycket som inte finns, ofta av etablerade artister. Jag vet inte hur många gånger jag velat lyssna på någonting som inte finns där, det är vansinnigt ofta. Dessutom är det sjukt irriterande reklam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.