Gå till innehåll
Gäst Ampharos

Alv Namn

Recommended Posts

En av pojkarna i vårt rollspelsgäng döpte sisin Alkemist til "Gunnar" i en annars helt highfantasybetonad värld. När den heliga anden besökte honom i drömmen och med mäktig stämma förkunnande "Världen behöver räddas, Gunnar." Man kan inte bli hjälte och heta Gunnar!

Förlåt alla Gunnar, men livet är hårt.

;)

Karl Lampinen, egna åsikter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett namn som jag ofta använder är Bellanar Bluefire och olika varianter av det. varför kan man inte heta gunnar när man spelar i en fantasy värld? är det för att det inte låter tillräkligt mycket som ett fantasy namn? jag vet många som använder sig av almenakan för att hitta namn till sina karatärer och har hittat en bel mycket bra namn där igenom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka namn som är bra eller inte beror helt och hållet på spelgruppen. Om alla tycker att det är okej med RP som har helt vanliga, nutida, svenska namn så är det väl inget fel med det. Jag skulle dock inte ge min fantasy RP ett helt vanligt namn och jag skulle inte heller tillåta det som spelledare.

Första gången jag spelade rollspel så ville en kille i spelgruppen döpa sin krigardvärg till ”Music Non Stop”. Det fick han INTE för SL…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Någon skrev något om alviska ordet för "järnblick". På Tolkiens sindarinalviska skulle jag översätta det till Anghen. Men jag tror det finns fler ord för "blick" än just "hen".

Jmf.

Angrenost

Angband

Angmar

Amon Hen

Bara som kuriosaupplysning.

Vad det gäller alviska namn så är det ganska givet med spel i Tolkiens Midgård. I Drakar och Demoners Altor finns en namngenerator i Alver-boken som är ganska praktiskt.

Namn överhuvudtaget är, som jag ser det, en viktig del av en rolls identitet och en viktig faktor i alla spelvärldar. Man uppfattar inte ett samhälle med invånare som Lur-Kolben Trygge och Ost-Rökljot av ätten Böle på samma sätt som man uppfattar samhället där Khaldoor Dragonslayer och Ghram Förgöraren bor....

Namn är viktiga saker. Underskatta aldrig vikten av ett bra namn!

http://www.larp.com/galadrim/lyktsken/namnhavd.html

Här får ni länken till namnskicket till ett lajv jag arrangerade för några år sedan. Just namnskicket vi valde fick stor uppskattning från deltagarna. Det är värt en titt! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Första gången jag spelade rollspel så ville en kille i spelgruppen döpa sin krigardvärg till ”Music Non Stop”. Det fick han INTE för SL…

Känns ganska bekant för mig med, många förstagångsspelare jag har spelat med har velat heta något väldigt opassande (ofta internet eller musik relaterat).

Det senaste opassande namnet en av mina spelare kom med var kanske inte riktigt ett extremfall, dvärgen "Lill Teddy", men jag underkände namnet direkt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kan du inte hitta på ett eget namn så kanske du ska tänka över din tanke att rollspela..

För rollspel är uppbyggt av det du verka sakna...fantasi.. ;)

Vilken sjukt skicklig slutlednings- eller analysförmåga; eller rent skitsnack. Svårt att riktigt säga på rak arm och utan kännedom om personen.

Jag brukar använda en metod där jag uttalar ett existerande namn eller ord för mig själv, slänger om lite bokstäver och bollar med namnet tills det att det låter bra, sen är det klart. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns ganska bekant för mig med, många förstagångsspelare jag har spelat med har velat heta något väldigt opassande (ofta internet eller musik relaterat).

Det senaste opassande namnet en av mina spelare kom med var kanske inte riktigt ett extremfall, dvärgen "Lill Teddy", men jag underkände namnet direkt!

Vilken bump förresten. Jag blev helt chockad av att en tråd fått två sidor innan jag ens sett den. :)

Dvärgen Doris var fjantigaste namnet på länge men helt enligt en rolig bakgrundshistoria som involverade att dvärgen kallade sig någonting helt annat för att slippa få höra att han hade ett flicknamn. Naturligtvis råkade han avslöja sitt namn varpå han inledde en intensiv jakt på den enda som kände till det, en jättestor och elak minotaur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gunnar betyder ju krigare eller nåt liknande (Valkyrian Gun; och -ar står alltid för krigare, enligt de flesta språkvetare).

Kanske gjorde "en av pojkarnas" RP sina föräldrar besviken när han blev alkemist i stället för krigare?

Jag skulle säga att Gunnar är ett mycket passande namn på en hjälte, men mindre lämpligt för en alv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gunnar betyder ju krigare eller nåt liknande (Valkyrian Gun; och -ar står alltid för krigare, enligt de flesta språkvetare).

Kanske gjorde "en av pojkarnas" RP sina föräldrar besviken när han blev alkemist i stället för krigare?

Jag skulle säga att Gunnar är ett mycket passande namn på en hjälte, men mindre lämpligt för en alv.

Ja, alven Gunnar skulle nog få en del konstiga blickar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en Sunari i Eon i min spelar grupp döpte sig till Komosloendrill , när han utalade det lät det som vilken avliska som helst, jag fattade inte förrns efteråt att han hade döpt sig till Kom-och slå-en drill -.-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vilken bump förresten.

Och igen! :D

Mina spelgäng har alltid varit rätt toleranta mot konstiga/fåniga/popkulturrefererande namn, men gränsen gick när en kille ville döpa sin magiker till Frank Zappa ("Han har ju Lightning Bolts och sånt, hm? Zap, zap!"). Man kan inte släppa igenom hur dåliga vitsar som helst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en alv i en LoTR kampanj i början av tonåren som gick under namnet Fickolas. Som den enda tyskspråkige i gruppen tyckte jag i min då infantila hybris och mognad att jag sjukt finurlig. Då Ficken är tyskans ord för knulla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.