Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Tatterdemalion

Att börja spela rollspel

Recommended Posts

Guest

Jag kanske har en massa vanföreställningar om det här, men men...

Jag är en 15-årig kille som vill börja spela rollspel. Jag har en hyfsad aning om hur man gör och vad man gör och varför:) Men har bara en kompis som vill spela med mig. Hur kan man hitta bra grupper för nybörjare? Vill gärna spela ett spel i stil med D&D; av alla jag kollat in verkar det roligast. Behöver man en erfaren DM? Vilken utrustning behövs?

Absolut minimum som behövs? En kompis.

Absolut minimum för DnD, players handbook, en kompis och en kortlek/ett gäng tärningar.

Erfaren spelledare behövs inte, men kan vara bra. Fler böcker behövs inte, men kan vara kul. Jag skulle personligen rekommendera något mindre hjärndött än DnD, men jag talar för döva öron på det här forumet. :P

Man behöver absolut inte en erfaren DM, det är nåt man lär sig eftersom i vilket fall^^ När jag och mina vänner började spela så hade ingen av oss den blekaste aningen om vad vi gjorde men det gick bra ändå och vi hade riktigt kul. Även om man nu idag 12 år senare har kommit en bit ifrån det så var det fortfarande riktigt roligt. Spelledare poppar inte ut ur tomma intet, spelleda är nÅt man lär sig genom övning och världen behöver alltid fler spelledare så sätt dig bakom skärmen och låt tärningarna glöda! Du skulle ju kunna slänga iväg ett mail till info@sverok.se och de snälla människorna på kansliet och höra dig för om det finns nån rollspelsförening i närheten av dig om inte annat. Eller bara söka efter spelare i spelare söker spelare forumet.

Jag skulle personligen rekommendera något mindre hjärndött än DnD, men jag talar för döva öron på det här forumet. :P

W0rd!

Kolla in rekomendationstråden.

Jag har för lite erfarenhet av nyaste D&D(4E) för att kunna utala mig om det, men kan istället rekomendera följande två svenska rollspel:

Saga och Drakar och Demoner Trudvang

Jag talar mig gärna varm för D&D i största allmänhet och senaste versionen (4E) i synnerhet. Ett skitbra och skitroligt rollspel. Vissa gillar att slänga sig med "hjärndött" och liknande, men strunta i dem och prova själva istället.

Om du vill kan du även spela en svensk klon av det som heter Dunder&Drakar 4Ever Fantasy. Finns att ladda ner på länken nedan. Eller varför inte ladda ner Dunder&Drakar Äventyrsspelet som är helt komplett att börja spela?

Testa Mutant: Undergångens Arvtagare, det har ganska enkla regler och är väldigt roligt att spela. Man kan få helt sinnessjuka karaktärer, men också väldigt seriösa och awesome.

Liksom, säg detta högt för dig själv; "Postapokalyptiskt Skandinavien". Låter inte det intressant blir jag ledsen i ögat :(

Testa Mutant: Undergångens Arvtagare, det har ganska enkla regler och är väldigt roligt att spela. Man kan få helt sinnessjuka karaktärer, men också väldigt seriösa och awesome.

Liksom, säg detta högt för dig själv; "Postapokalyptiskt Skandinavien". Låter inte det intressant blir jag ledsen i ögat :(

Jag har alltid tyckt att det låter lite tråkigt... Faktiskt... Misstänker att rollspelet skulle vara jättekul att spela däremot men just allt annat kring rollspelet känns inte det (inklusive setting).

Jag har alltid tyckt att det låter lite tråkigt... Faktiskt... Misstänker att rollspelet skulle vara jättekul att spela däremot men just allt annat kring rollspelet känns inte det (inklusive setting).

Men settngen är ju kanske det bästa med hela spelet. Näst efter humorn då! Och rubbitarna! Settingen är i alla fall helt underbar!

Men settngen är ju kanske det bästa med hela spelet. Näst efter humorn då! Och rubbitarna! Settingen är i alla fall helt underbar!

Mjo, jag kan förstå att settingen lockar andra. Jag känner dock inte den lockelsen eller viljan att utforska den världen. Jag tror däremot att jag skulle kunna tycka att det var jätteroligt om jag blev mer insatt, om jag testade att spela spelet med en vettig SL osv. Men just orden "postapokalyptiskt skandinavien" ger mig bara en vagt olustig känsla (troligtvis på grund av boken Efter Floden) och inte mycket mer. Tyvärr.

Det är väl helt enkelt så att postapokalyptiska spel är en smalare genre än actionfantasy. Den lockar färre personer. Varför så många flera föredrar D&D och liknande spel vet jag inte (jag vet bara varför jag gör det), men så är det bara.

Bli därför inte ledsen för det låga intresset. Fortsätt göra något ovanligt som omvärlden inte riktigt förstår storheten i. Det är ju i grund och botten det som rollspel handlar om! :mrgreen:

Men men men... :cry:

En del Fallout, en del Det susar i Säven på crack och en del 17-/1800-tal, kryddat med lite Mad Max-inspiration = Mutant: Undergångens Arvtagare. Hur kan man inte tilltalas av det?

En del Fallout, en del Det susar i Säven på crack och en del 17-/1800-tal, kryddat med lite Mad Max-inspiration = Mutant: Undergångens Arvtagare. Hur kan man inte tilltalas av det?

Vet inte. Fallout 3 var dock ett jäkla bra spel...

För egen del: Det susar i säven är en trevlig bok, Mad Max var bra filmer, Fallout har jag inte lyckats intressera mig för. I rollspel är det så långt bort från nutiden som möjligt som gäller. Hatar 1800-tal, kluven till 1700-tal, tolererar 1600-tal. Spelar mest antikenfantasy. Ogillar ångpunk och när fokus är på talande djur. Och skall det vara science fiction skall det vara teknik som inte helt gått sönder.

Om trådstartaren är kvar: Gör som du tänkt och pröva D&D 4E. Är det av någon anledning inte vad du hoppades skall du förstås pröva andra. Just Mutant håller på att läggas ner, så om du inte faller pladask för konceptet är det kanske bättre att leta vidare eftersom det kan bli svårt att få tag i tillbehör vad det lider.

Jag är en 15-årig kille som vill börja spela rollspel. Jag har en hyfsad aning om hur man gör och vad man gör och varför:) Men har bara en kompis som vill spela med mig. Hur kan man hitta bra grupper för nybörjare? Vill gärna spela ett spel i stil med D&D; av alla jag kollat in verkar det roligast. Behöver man en erfaren DM? Vilken utrustning behövs?

Tja!

Här några tips från en som lirat rollspel i 25 år:

1) Gå ner till SF-bokhandeln på Västerlånggatan och bläddra i rollspelen där nere. Det spel som ni tycker verkar coolast är det ni ska spela!

2) börja lira ni 2, men lägg 'ven in kontaktannonser på forumet här "spelare söker spelare", men även de forum som finns till det spel ni valde. de flesta spel har egna forum. När du får kontakt, ställ lite allmänna frågor till intressenterna, så ni helst får spelare ni trivs med. Man ska tillbringa rätt många timmar tillsammans och då är det bra om man är i synk.

3) Börja med lättare, kortare äventyr och bygg sen på med mer komplicerade moduler. Som spelare och spelledare kommer ni utvecklas med era karaktärer. Det går fort!

4) Skriv krönikor och dela med er av era erfarenheter. Alltid kul att ha som minne och dessutom får ni feedback från andra läsare. Som exempel kan jag visa på mina krönikor till D&D som är de mest lästa i hela USA:

http://forums.gleemax.com/showthread.php?t=642066

Lycka till!

Försök hitta en spelgrupp som vill ta in två medlemmar.

Det du annars behöver är blyertspennor, sudd, rollformulär (laddas normalt ner på spelets hemsida) och tärningar ... och nu snackar jag inte bara normala Yatzy-tärningar utan fyr-, åtta-, tio- och tjugosidiga tärningar. För D&D krävs, utöver vanliga tärningar, även tio- och tjugosidiga tärningar. Nackdelen med D&D är att det är för jäkla dyrt, då du även behöver figurer för att spela spelet. Det går visserligen nog lika bra med schackpjäser, färgade glas-stenar eller andra typer av markörer.

Utöver de materiella sakerna behöver du tålamod för att du måste läsa minst 100-200 sidor för att ens komma igång och sedan kreativ förmåga för att kunna skriva scenarion. Det finns tyvärr inga vettiga nybörjarrollspel, men jag tycker att de på http://www.mindlessgaming.se/ är vettiga att sätta tänderna i, om man är osäker. Om du är nyfiken på hur rollspelsregler ser ut finns Sagas och Matinés regler att ladda ner, där Saga är ett val som du bör fundera kring då det dessutom är billigt (250 kronor). Matiné riktar sig inte mot nybörjare så det kan vara svårare att sätta sig in i, men den fysiska boken ger 40 sidor spelledartips utöver de 60 sidorna regler.

Sagas regler (pdf - hemsida)

Matinés regler (pdf - hemsida)

Bara en rättelse till "Rickard" angående D&D: Man "måste" inte ha figurer till D&D, men självklart är det en bonus.

Till D&D4 måste man ha det, om än det är i formen av markörer (vilket jag nämnde). Annars tappar man för mycket av det strategiska med spelet och därmed det enda som är roligt med spelet.

Bara en rättelse till "Rickard" angående D&D: Man "måste" inte ha figurer till D&D, men självklart är det en bonus.

Till D&D4 måste man ha det, om än det är i formen av markörer (vilket jag nämnde). Annars tappar man för mycket av det strategiska med spelet och därmed det enda som är roligt med spelet.

Haha. En till diss. :)

Jag håller med Caligula om detta, jag har aldrig använt mig av figurer/markörer till D&D4 och det har fungerat hur bra som helst.

Har man bara bra fantasi så kan man få allt att fungera på ett bra sätt :wink:

Jag har använt figurer/markörer tidigare till andra spel dock, men jag tyckte att det förstörde rollspelandet, det blev för mycket metagaming då och det höll de andra i gruppen också med om. Sen dess så har vi bojkottat figurer till rollspel.

För att rollpersonerna skall vara exakt lika mäktiga i stridssituationer behövs ett rutnät och något slags figurer. Spelbalans är ett annat av de många enda skäl som finns att spela D&D 4E. Men för en hel del rollspelare är detta inte så viktigt och då kan man nog som Dracglad säger låta bli den delen.

Men spelet blir förstås inte dyrare för att det använder figurer. Som nämnts behöver figurerna inte vara köpta små skulpturer figurer, utan vad som helst från grus till havrefras går bra att använda. Rutnät finns överallt och om man inte har någon rutig handduk, schackbräde eller så är det enkelt tillverkat med penna och papper.

Spelbalans är ett annat av de många enda skäl som finns att spela D&D 4E.

Vad menar du egentligen? *Spam.*

Jag skojade lite med Rickard som skrev att det strategiska var det enda som var roligt med spelet. :mrgreen:

Vill mest slänga in mina ören här: ska man spela D&D4 bör man använda sig av rutnät. Utan det missar man en stor del av spelets känsla. Det är som att säga att man spelar Call of Cthulhu, för att skildra en tonårssåpa. Det går, men det är inte den spänningen som rollspelet var skapat för. Det går spela det, men det är inte rätt.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...