Jump to content
Sign in to follow this  
LocSin

Ta bort färg från plastfigurer

Recommended Posts

Hej alla,

Någon som vet ett säkert (ej giftigt) sätt att ta bort färg från plastfigurer? Simple Green ska funka ruskigt bra, men vet inte om det säljs i Sverige. Någon som har något bra sätt att dela med sig av? :)

Annars fungerar T-röd rätt bra. Låt dom ligga 4-5 timmar och ta sedan en tandborste du inte vill anävnda i munnen nånting mer och borsta bort färgen. Eventeuellt kan man behöva göra detta i två omgångar om man också vill ha bort det mesta av en underliggande grundspray.

Guest

Använder mig själv av grönsåpa och det funkar kalas.. så länge du inte vill ta bort primer färgern som förmodligen kan sitta på.

Den svarta primern från GW gick bort efter ett antal scrubbningar och idelt badande i såpa

Den vita från army painter är ett rent helvete att få bort :)

Guest

T-röd och aceton har jag provat och båda två fungerar ganska bra. Man kan också göra en blandning om man känner för det. Jag lät mina gubbar ligga i t-röden i några timmar tror jag och borstade sen bort färgen med en tandborste. Jag tror dock inte att man kan förvänta sig perfekt resultat. Gubbarna kommer inte att se ut som nya efter färgborttagningen. Men det mesta av färgen går att ta bort. En sak att undvika är lacknafta. Detaljerna smälte ihop med figuren och den blev liksom uppsvälld.. Det var inte fint! Min stackars Terminator :/ Sen var jag dock klantig och glömde figuren i lacknaftan över natten :P men men. Nu vet jag att man inte kan göra så.

Grön såpa är det jag funnit som funkar bäst. Det tar lite tid, men det blir helt ok och man skadar inte figurerna. Brukar blanda ca 50/50 grön såpa och varmt vatten. Oxå upptäckt att det Grummes såpa funkar bäst, andra billigare märken verkar inte vara lika starka.

Vill slå ett slag för grönsåpan nu också.

jag har gjort det i två omgångar nu. Jag dränkte figurerna i grönsåpa i en plastpåse.

lät dem vila i 2 veckor. sedan tog jag en tandborste och lät varmvattnet rinna så jag kuna skölja av lite nu och då.

vart väldigt bra resultat och alla detaljer kom fram ordentligt.

tio tonfiskar för denna metod!

EDIT: och nej detta skadar inte plasten på figurerna. och det löser upp limmet som de flesta använder på baserna, så baserna blir rena också.

Jag testade här om dagarna ..

50% vatten och 50% Yes (Diskmedlet)

borstade modellerna med en gammal tandborste efter 3 dagar .. sen ner i "lösningen" igen .. sen 3 dagar senare upprepade jag proseduren & då började limfogar & liknande lossna ..

nu imorgon ska jag ta sista rengöringen & då ska min great unclean one vara "ren"

Yes & vatten är mina 5 öre :)

Jag kör bara på T-röd. Glöm dock itne att sätta lock på burken så dunstar det inte.

Man kan typ använda samma T-röd hur länge som helst också. Aceton/lacknafta är skit i jämföresle.

Har också testat valla väck (ja, sådant man använder på skidor) Och det fungerade också, på metallfigurer iaf. Int testat plast än.

Jag har testat bromsvätska, fungerar bra på både metal och plast, dock ska man nog undvika att ha i plast för länge. Jag hade i mina i ca 24h och fick bort nästan all färg efter den sedvanliga tandborstningen

På tenngubbar funkar nagellacksborttagare/aceton som en dröm. Bara att blöta ned en tandborste och skrubba - skadar dock figuren i längden, men det är efter timmar, och inget blurras av ett par minuters skrubb.

OBS: väldigt väldigt stark substans, ha väldigt bra ventilerat (om du inte vill ha en liten tripp och hjärnskador) och gummihandskar. Har sett en del kemiska sår. Sånt gör ont.

Men det krävs väldigt lite jämfört med T-röd (som man föressten kan sila, det går att använda i oändlighet. Melittafilter<3)

jag har fått ett tips om hur man kan ta bort färg och jag har såklart testat det :P bara att använda Yes Powerspray, kan vara det bästa jag provat imon färgbort tagning

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...