Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Alldeles för gammal

[WHFB] Vad har hänt sedan 5th Edition?

Recommended Posts

Guest

Jag har inte spelat Warhammer på många år, tror jag slutade alldeles i början av 5th edition, och då hade jag spelat sedan första upplagan kom ut. Hittade mina gamla Chaos Dwarfs långt ner i källan tillsammans med en massa annat krafs... Blev sugen på att börja spela igen och gick in på någon figurspelsbutik för att plocka upp lite fler bull centaurs... Men Chaos Dwarf verkar ha gått opp i rök? Och vad är det här för massa nya arméer, Warriors of Chaos, Beasts of Chaos, Daemons of Chaos, Bretonnia, Lizardmen (har för mig att jag hörde om de här innan jag slutade), Vampire Counts, Tomb Kings och Ogre Kingdoms? Har det ändrats så mycket eller har alla onlinebutiker blivit konstiga? Hittade ju faktiskt inte en enda Battle Magic box...

Hjälp mig, vad har egentligen hänt med Warhammer?

Nils

Jag förtydligade rubriken /Caratacos

Hmmm......

ta bilen...ta datorn....människan....allt utvecklas hur insnöad man än vill vara..;)

Ja många armer ha poppat upp och dom få armerna som försvunnit är bla hattdvärgarna.

Sen är inte hjältarna lika mäktiga som dom va då, så en hel del ha ändrats vilket jag tycker är bra inte kul att tugga samma kola hela livet

Sen blir man aldrig för gammal för warhammer, rouge trader består ut av en hel del +30 spelare

Bor du i Stockholm är det bara att joina Rouge Trader där kan du hitta massa oldtimers bla mig...

Guest

Tack för snabbt svar.

Du nämner att hjältarna har blivit sämre, vilket jag isåfall tycker är alldeles superbt! Man kanske faktiskt kan få användning av block, som i tredje editionen.

Och 30+... Nja, snarare 50+ för min del...

Överlag har reglerna blivit smidigare och mer turneringsvänliga. Alltså klarare regler. Karaktärer har tonats ned i regelböckerna men brukar bli bättre för varje ny armébok. Magikorten har bytts ut mot tärningar vilket gör att magin går klart smidigare än tidigare.

Utöver det har det kommit fram fler arméer och magiska föremål är nu nästan uteslutande arméspecifika så (inte lika många) extremt hårda kombinationer finns inte kvar. Jag skulle inte säga att det är balanserat men det är klart en förbättring från de tidigare versionerna.

Modellerna känns som de blivit dyrare men det finns klart mycket mer i plast nu och de flesta är multi-delar så inga figurer blir exakt likadana längre.

Det är väl de viktigare bitarna.

som nämnts spelar inte åldern någon roll! Och 50+ säger du? Skitbra säger jag! Kan vi visa på att det inte bara är unga, dumma som håller på med dessa "fjanterier".

Kan nämna det roligaste minnet jag har från en Magicturnering (visserligen inte figurspel som detta rör, men ändå lite samma genre i mina ögon) då jag i första matchen möter en kvinna på 60+ och matchen efter möter jag hennes 30-40 åriga son ^^

sådant skulle jag vilja se mer av, det är en hobby som lockar fler unga men absolut inte åldersbegränsat!

Angående hur reglerna är nu måste jag säga att jag tycker det känns väldigt stabilt nu för tiden. Visst fortsätter det komma några på tok för bra arméer och kombinationer men många av dem ser man inte i "vanligt spel" med kompisarna, utan det är när man åker på turnering som sådanna listor brukar dyka upp. Jag hoppas verkligen ditt sug för att börja håller i sig och du tar fart med denna underbara hobby igen :)

Hittade ju faktiskt inte en enda Battle Magic box...

I samband med de förenklingar av magisystem folk redan nämnt skippade GW att ha en särskild magibox utan alla grundregler för magi är i regelboken medan ras-specifika spells och artefakter är i de olika arméböckerna.

Men Chaos Dwarf verkar ha gått opp i rök?

Det är inte helt sant.

De säljs visserligen inte, och någon armébok har de heller inte. Men, i ravening hordes (som var ett litet häfte med väldigt korta armélistor som släpptes i samband med 6:th editions regelbok då den gjorde alla gamla arméböcker oanvändbara) finns en chaos dwarf armélista som går utmärkt att använda.

så, har man en chaos dwarf armé är det inga problem att spela dom.

chaos dwarf armylist

Och enlitg de senaste nyheterna är Chaos dwarf´s påväg tillbaks till fantasy.

"So by now, everyone knows the big news from yesterday. It was revealed at Gamesday: Chicago that the Chaos Dwarfs are returning to Warhammer Fantasy. They are probably the new non-human new race mentioned here."

WFB: Dreaming of Zharr Naggrund

Posted by bigred | Sunday, July 26, 2009 | chaos dwarfs, news/rumors, warhammer 40k 81 Comments

vad jag har hört så ska forge world göra chaos dwarfs. så den nya rasen som Gw pratar om är nog inte chaos dwarfs.

Och enlitg de senaste nyheterna är Chaos dwarf´s påväg tillbaks till fantasy.

"So by now, everyone knows the big news from yesterday. It was revealed at Gamesday: Chicago that the Chaos Dwarfs are returning to Warhammer Fantasy. They are probably the new non-human new race mentioned here."

WFB: Dreaming of Zharr Naggrund

Posted by bigred | Sunday, July 26, 2009 | chaos dwarfs, news/rumors, warhammer 40k 81 Comments

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...