Gå till innehåll
NethOni

Butik i Borlänge?

Recommended Posts

De personer jag riktar mig till är framför allt de som bor i Falun, Borlänge, Gagnef eller Säter med störst fokus på Borlänge och Falun.

ja, som redan somliga av er vet och som jag diskuterat med så har jag haft planer på att sakta men säkert börja kolla upp vad som gäller för att starta ett företag. Anledningen är att, förutom att jag brinner för det jag håller på med och känner att det är något jag gärna jobbar med också, att vi i Borlänge med omnejd, ja hela Dalarna rent utsagt, saknar någon form av butik att handla warhammer, flames of war, magic osv.

Några jag pratat med tycker att "now's the time if ever", helt enkelt att med den rätt stadigt ökande antalet av spelare samt förhoppning på att kunna öka det än mer än vad en butik på nätet kan göra, att det börjar bli dags för en fysisk butik.

Planen är, för att starten ska gå så smärtfritt som möjligt, att inte ha alltför stort lager utan ha de vanligaste grejerna som färg, penslar, limm, tärningar och mätredskap samt möjligtvis någon enstaka av de mest sålda packen med modeller. Resten är på "beställningsvara", till en början iaf, och ni kan komma in i butiken eller ringa/skicka mail till mig om vad ni vill ha för något. Sedan kör jag beställning av nya varor varje torsdag, med förhoppning om att alla som beställt ska kunna komma, säg onsdag, och hämta grejerna.

Om företaget går bra så kommer givetvis ett lager hållas så att det, som sig bör för en fysisk butik, kunna gå in och köpa det man vill ha (dock har ju ingen butik allt i lager, kommer alltid finnas några saker som inte säljer så mycket så man tar bara in på beställning).

Då kommer frågan/frågorna:

1. Skulle ni, trots ett högre pris, handla hos den lokala butiken eller skulle ni föredra att fortsätta beställa på internet?

2. Skulle ni, om ni valde butiken före nätet vad gäller grundpriset, vilja/orka vänta på de varorna jag inte har i lager, med risk för att ta lika lång tid som en nätbutik för att få produkten?

3. Jag skulle vara väldigt tacksam om ni hjälper mig med lite punkter varför ni skulle samt varför ni inte skulle handla från en sådan här butik.

4. Om ni tycker detta är rent utsagt korkad idé, säg det! (Men säg gärna varför, jag tycker om kritik så länge den är konstruktiv)

Mvh. Robin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart behövs det en butik i Dalarna!

Men, sen var det där med priser.....

Tyvärr tror jag att folk i allmänhet väljer att handla på nätet för att det är billigt, men då räknar man ofta inte med frakten.

Men sen har vi klämma känna snacka effekten som är viktig i figurspelsvärlden.

Så, jag tycker att du ska försöka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för synpunkterna Sergeant :)

kom på en till viktig fråga, vart skulle ni vilja ha/ vart tror ni det är bäst att ha lokalen belägen? Borlänge eller Falun. Jag är öppen för båda, även fast jag personligen föredrar Borlänge av vissa skäl men märker jag att det är större i Falun så är det absolut en möjlighet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är oftast drygt att behöva beställa från internet bara för att få någon småsak, så en butik hade varit trevligt att ha i närheten.

Det fanns någon i borlänge som hade en sådan butik förut men slutade för att det inte gick så bra om jag minns rätt.

Jag tror att det kan vara svårt att få nog mycket sålt för att ens gå plus minus noll med hyra och alla kostnader en fysisk butik kräver.

Det kan gå om det är välgenomtänkt i uppläggning och sortimentet.

Möjlighet till spel i butiken skulle vara uppskattat.

Skulle helst vilja ha den i Borlänge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de butiker i trakten jag känner till som sålt warhammer är:

Barnens hus, vet inte anledningen till varför de slutade, förmodligen sålde det dåligt då de som oftast är där är en yngre åldersgrupp än de som oftast spelar warhammer.

TV-spelsbörsen i Falun lades ner pga. att det köpcentrat blev uppköpt av clas ohlson.

EB Games blev uppköpta av ett företag som inte ville ha med warhammer i deras sortimente.

Spel och hobby som låg inne på stan kan jag inte säga med säkerhet men jag har för mig han gick runt, anledningen till att han la ner var för att han skulle förverkliga sin dröm att bli kapten på ett skepp och flyttade söderut nånstans.

Men det gäller att inte vara för optimistisk utan snarare kritisk, och går marknadsundersökningen dåligt så kommer jag inte försöka satsa på en butik heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spel och hobby tänkte jag på ja.

1. Skulle ni, trots ett högre pris, handla hos den lokala butiken eller skulle ni föredra att fortsätta beställa på internet?

Det beror på hur stor prisskillnaden är, men som det brukar se ut så skulle jag handla lokalt om det inte är några större mängder varor.

2. Skulle ni, om ni valde butiken före nätet vad gäller grundpriset, vilja/orka vänta på de varorna jag inte har i lager, med risk för att ta lika lång tid som en nätbutik för att få produkten?Det är inga problem med att vänta lite bara man kan reservera varan.

Vad mer för typ av produkter skulle vara aktuella än figurspel och kortspel?

Skulle själv gärna se en möjlighet att köpa kulor och gas till airsoft lokalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En butik i falun/borlänge skulle vara riktigt trevligt \o/

1. Skulle ni, trots ett högre pris, handla hos den lokala butiken eller skulle ni föredra att fortsätta beställa på internet? Nätbutikerna har fått mycket sämre vilkor en dom fysiska butikerna, därför är det typ lika billigt i butik. Prisfyndet i uppsala har 5% rabatt på alla saker vilket är tillräckligt för att jag alltid ska handla där.

2. Skulle ni, om ni valde butiken före nätet vad gäller grundpriset, vilja/orka vänta på de varorna jag inte har i lager, med risk för att ta lika lång tid som en nätbutik för att få produkten?

Att vätna på varorna förtar dock lite av poängen med butiken. Ett Hyfsat välsorterat lager från start kommer vara ett måste. Kan man beställa saker till sin dörr med samma väntetid kommer många göra det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

gas och kulor är väl möjligt, jag håller själv på med airsoft, men stor risk att det inte kommer komma med i "startutbudet".

annars är även planer på brädspel, ex. munchkin är något som alltid går åt (som är något mellanting av brädspel och kortspel i min mening) samt rollspelstillbehör. I framtiden kanske även böcker men kan inte gå ut med för mycket, för det blir mycket skuld då om det inte säljer.

Dhettneck. Du har en poäng. Det du säger om prisskillnaderna som GW gjorde mot nätbutikerna är egentligen startskottet. Detta är ett projekt jag har planerat smått på för att kanske kunna realisera om några år, men GW kom in och "hjälpte" mig och andra fysiska butiker och jag kännde att om jag nånsin ska försöka så är nu den rätta tiden. Och ja, ett lager vore verkligen behövligt men då behövs också ett mycket större startkapital och risken ökar enormt. Tror du/ni att det kan vara värt, att det kommer locka mer och att jag skulle vinna på det i längden att köra hårt från start med ett hyffsat grundutbud?

Gällandes lokalen så är det också en svår fråga, centralt så ser fler mig men det blir mycket dyrare. Mindre centralt betyder att det blir mycket billigare lokalhyra men jag kommer få förlita mig mycket, mycket mer på reklam och vidarespridning av nöjda kunder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lokalen måste tminstonde ligga på rimligt gångavstånd från centrum, annars kommer du få väldigt få besökare.

Går det samtidigt att ha ett 40K bord och en fantasy bord uppstält där folk kan spela kommer det dra ännu mer folk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det kan vara ett riktigt bra dragplåster att ha warhammerbord uppställda som folk kan spela på. Vet inte hur det är i Borlänge, men i Falun är väl iaf bristen på stället att spela på rätt stor (och kommer bli ännu större när valla läggs ner i januari).

Gör man butiken till ett naturligt ställe för folk att träffas och spela på ger det dom fler anledningar att komma dit. Ha öppet lite senare på kvällar (åtminstone någon/några dagar i veckan) och håll i små warhammer gatherings, FNM och liknande för att dra dit folk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag bor visserligen i Borlänge men jag tror mycket är vunnet genom att ha butiken i Falun.

Folket är redan inkörda på att handla "över disk" tack vare TVSpelbörsen som banat vägen under ett antal år.

Vad det verkar så har Falun ett aktivare community både vad det gäller Warhammer och Magic samt Yogioh, framförallt på konvent så verkar ju Falun vara överrepresenterade jämfört med oss i Borlänge.

Vakumet som kommer att uppstå efter Vallas nedläggning bör också bidra till att gamers naturliga mötesplats blir i en butik.

Här i Borlänge är all handel koncentrerad kring kupolen eller bakgator, jag tror att du kan få tag på en billig lokal nära Falu centrum och då är mycket vunnet.

Ett tips är att koncentrera dig på buisness delen i det hela, knyt upp kontakter som anordnar Friday Night magic eller Boosterdraftar och Warhammerbataljer med jämna mellanrum.

Ge dom killarna feta rabatter och sedan är cirkeln sluten.

Studera gärna spelbutiken i Karlstad, den är riktigt häftigt utrustad, där trängs på Magicspelare och Warhammerspelare sida vid sida och ser ut att ha riktigt mysigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag håller med om att spelare från Falun syns till mer på konvent, men när det kommer till aktivt spelande inom området så verkar det på senare tid som att Borlänge är den stad som är igång mest. Om du spelar warhammer och inte kände till att det är aktivt spel i Borlänge rekommenderar jag dig att åka till gameportal nån torsdag, ligger vid gamla hemköp/willys. Däremot har du rätt i att TV-spelsbörsen skapat en annan hållning till butik i Falun (trots 4 mil dit för mig handlade jag det mesta där) medan Borlänge blev av med sina butiker långt tidigare

Har så sent som idag pratat en del med en annan kille, från Falun, som också har haft funderingar på detta och det verkar som att vi ska försöka starta detta gemensamt. Om butiken skulle överleva in i framtiden kanske det betyder mindre vinst, men vid uppstart betyder det mindre ekonomiskt påfrestande för oss båda än om en hade startat butik ensam. Nu ska jag bara få igång den där marknadsundersökningen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tror som KABLAM! att Falun är ett bra ställe att ha en butik på. I vakumet efter Valla kommer folk leta efter nya lokaler att hålla till på, och då skulle en butik komma lägligt. Intresset för Warhammer och Magic ökar stadigt i Falun och jag vet att det finns sug efter butik. Det finns också de som pratar om att dra igång prereleaser i Magic i Falun och kanske också senare FNM. De kommer nog ske i Falun vilket som, men en butik som köper in korten, håller med lokal etc. vore nog väldigt uppskattat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

skulle nog handla i butiken. jag älskar att strosa i affärer!

Inga problem med väntetider alls.

3. Jag skulle vara väldigt tacksam om ni hjälper mig med lite punkter varför ni skulle samt varför ni inte skulle handla från en sådan här butik.

Varför: Klämma/känna/titta på varorna. om jag till exempel ska ha något till en konvertering så kan det vara bra att se grejorna innan man köper dom.

Man kan ha events så som FNM och små turneringar, det kan inte en nätbutik.

Varför inte: om det skulle vara FÖR dyrt att handla där. vilket jag tvivlar att det skulle vara. ser inte så många negativa aspekter på att ha en fysisk butik.

Det vore väl ganska nice att ha butiken på nätet också eller?

4. Om ni tycker detta är rent utsagt korkad idé, säg det! (Men säg gärna varför, jag tycker om kritik så länge den är konstruktiv)

Tycker det inte är ett dugg korkat. jag vill ha en fysisk butik. om den ligger i borlänge eller falun spelar mindre roll. men rent bekvämlighetsmässigt så kan den ligga i falun för jag är där mest. =P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det skulle finnas en spelbutik i Borlänge så skulle den självklart få kunder från våran förening Valkyr i Rättvik, Som nämndes tidigare är det väl det viktigaste ett välsorterat lager.

Ett tips som verkar fungera riktigt bra i staterna ( Usa ) är att t.ex ha ett spelbord i butiken , kunder kan testa eller spela motvarandra samtidig handla. Jag skulle lätt kunna tänka mig att åka till Borlänge och handla figurer och samtidigt kanske ta en match i butiken med en polare som hänger med och handlar.

Eget exempel på mig som kund är att jag hatar att vänta på nåt jag beställt på internet. Jag vill gärna ha sakerna samma dag och jag beställer ungefär en gång i månaden för 600 -1200kr.

Och tror samtidigt man spontan handlar mer i en butik än på internet, självklart utgår jag bara från personlig erfarenhet och har själv jobbat i butik och vet att "hands on" försäljning fungerar riktigt bra , Att t.ex visa up en färdig produkt och låna kunden se lite extra.

Samtidigt kan du väl även sälja online ?

Ps kör falun mycket finare stad :D och de har riktigt trevliga spelare

Mvh Andegon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En första fas skulle kunna vara att koordinera beställningar i samband med spel, t.ex. det veckovis du nämner samt konvent. Då får du en känsla för vad som säljer regelbundet och kan börja hålla det i lager (senaste expansionen av Magic, t.ex.) att ta med. Sen kan nya produkter vara värt att ta hem ett ex av för att visa, varefter man tar beställningar. Det viktiga är att bygga en lojalitet mot dig som butiksinnehavare, det saknades med EB när de tog över Tradition, varefter folk gick in på EB, bläddrade i böckerna och beställde på nätet. EBs image var alltför opersonlig, så folk hade ingen lojalitet. Ska du kunna sälja tillräcklgit för att driva en butik behöver du nog sälja annat än hobbyspelsprodukter, eller i alla fall sälja till en otypisk publik. T.ex. att försöka korsa in i tåg-/modellbyggehobbyn eller promota brädspel som familjeaktivitet till medelklasskvinnor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej NethOni!

Ursäkta om jag stjäl din tråd, men jag tycker att det du gör är ett superbra initiativ, och vill gärna hjälpa dig så mycket jag kan!

Jag är tillsammans med några andra ansvarig för en spelbutik/spellokal i Ludvika och vi vill gärna att fler skall veta att vi finns!

Vi spelar och säljer först och främst samlarkortspel, men våra medlemmar spelar alla sorters spel, och själv är jag en intresserad figurspelare!

Eftersom jag tror att det ligger i allas intresse att spelhobbyn i dalarna drivs framåt så är jag helt övertygad om att vi skulle kunna hjälpa varandra att komma framåt! Om du startar upp kan jag helt klart tänka mig att handla hos er!

Vi kan nog inte hjälpa dig ekonomiskt, men om du bestämmer dig att starta upp något kan vi helt säkert göra reklam för er och på annat sätt bidra! Beroende på hur läget ser ut framöver kanske jag även kan hjälpa dig personligen, jag tycker att det är bra att folk engagerar sig!

Hör gärna av dig till mig på lkf@live.co.uk så kan vi diskutera mer!

Ursäkta igen att jag stal din tråd ^^

Lycka till med ditt projekt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fruktansvärt bra initiativ må jag säga. även om vissa falualternativ finns gällande rollspel osv så saknas fortfarande en allmän butik/samlingsplats. vore toppen att få upp en allmänt trevlig liten alltiallo hobby butik. om det så är figurspel, rollspel, lajv eller airsoft eller whatnots så är det guld. vore kul att kunna arrangera lite mini events och allmänt sprida nätverken vidare. saknar möjligheterna som gamlas spel och hobby erbjöd, tex möjligheten att kunna slå upp ett a4 "söker spelare för ...." etc... samtidigt att få ta en tripp till borlänge och allmänt ha någonstans dit det är värt att dra. om airsoft är något som går att inhandla så vore det kronjuvelen. börjar bli jäkligt lack att behöva åka till sthlm för att inhandla bas vara. behöver liksom inte vara mycket, men bara möjlighten att ha någonstans att möta folk, handla det man behöver, beställa det som inte finns, bli informerad om vad som är nytt och vad som pågår, möta upp med ltie folk, demo-visa lite pågående projekt etc. ja, jag säger då det, det skulle defenetivt uppskattas om någon vågade ta tag i det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ligger det till. Jag planerade detta med två andra, som tyvärr har dragit sig ur det hela. Så planen för min del var att skjuta upp det hela men nu behöver jag inte bekymra mig alls. En annan kille i Borlänge håller på o ska öppna en butik så snart som denna vecka eller nästa vecka. Jag tror inte han har någon hemsida eller liknande än men så fort han har öppnat ska jag se till att posta det här ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu