Jump to content
Sign in to follow this  
the holy fighter

Fler spelare till rollspel/figurspels hobbyn

Recommended Posts

Har tänkt lite på om man skulle kunna göra ett konvent/mässa/dylikt för att dra fler ungdomar till hobbyn, har inte kommit så mkt längre då jag aldrig har gjort något liknande...

Tänkte att man kunde vara i gbg eller i närheten så att det är centralt och att folk i bohuslän, härryda,halland och andra kommuner i närheten för lätt att ta sig dit.

Bara en idé men kom gärna med respons och tips så kanske man kan försöka planera något.

Det är rollspels-och figurspelskonvent hela tiden, just i Göteborg har vi ju tex. världens äldsta sammanhängande rollspelskonvent och Sveriges största, Gothcon, som arrangeras varje år under påsken. Men det hindrar ju verkligen inte att du också arrangerar ett, vi uppskattar alltid fler. :D

Guest

men som sagt var är GothCon bara under påskhelgen då många åker iväg till släkt eller liknande. en annan sak är priset, många nya kanske inte vill betala så mkt för att göra någonting de aldrig testat, därför kan man väll tänka sig att ha det en dag för att minska kostnader som finns men ändå ge dem en schyst möjlighet att testa på de olika roll- eller figurspel som finns, i form av t.ex mindre WH matcher eller kortare nybörjaräventyr i rollspel.

De andra konventen du pratar om har jag faktiskt ingen aning om vilka de är (inget illa ment), kan vara för att jag inte tänkt på dem eller att jag inte letat på rätt ställe.

//:the holy fighter

Det finns ju alltid Spelveckan v.44 då man kan hitta på saker. Det kan man förvisso hela året, men under Spelveckan finns det ju goda möjligheter att få lite stöd från Sverok om det är något man vill hitta på. Dessutom ligger det på hösten, så det är ju inte direkt nära i tiden till GothCon heller.

Dessutom ligger det på hösten, så det är ju inte direkt nära i tiden till GothCon heller.

Nej, det ligger istället nära i tiden till BSK, GrottFest och BlotCon... :wink: ...och förhoppningsvis massor av andra arrangemang som ska vara under Spelveckan, såklart! :D

Men the holy fighter, oavsett när du vill driva ditt arrangemang, är mitt tips att du kontaktar Sverok Väst ifall planen är att göra det i Göteborg. Du kan få pengar för att arrangera en sk. "deltagardag".

Precis, Spelveckan är full av händelser (förhoppningsvis), vilket ger goda möjligheter till samarbeten. Vi var till exempel tre föreningar som arrade ett litet spelkonvent i höstas under Spelveckan. Passar ju extra bra om man har lite olika fokus. Exempelvis kan ju en kortspelsförening, en rollspelsförening och en figurspelsförening få ihop ett riktigt trevligt spelkonvent utan för mycket jobb.

I övrigt skulle det kanske vara en bra idé att prata lite med Studiefrämjandet och se om det går att göra något i samarbete med dem. Finns ju möjligheter både till studiecirklar och kulturevenemang (eller vad de nu kallas) exempelvis och Studiefrämjandet har ibland riktigt trevliga lokaler man kan låna.

tack för alla svar :D!

Jag bor i Mölnlycke (20 minuter utanför cetrum med buss) där det finns många "barnfamiljer" och inte så många föreningar eller så stort intresse för hobbyerna så det kanske är en bra idé att köra igång något mindre för Härryda kommun eller om folk vill komma utifrån?

Som sagt är jag nybörjare på ämnet så all hjälp om hur man ska organisera det med mat, plats, "reklam" och så...

Tja, det du kan kolla på är om det finns någon fritidsgård eller dylikt i din närhet som kanske är intresserade av samarbete eller kanske en skola. Vet att det har arrangerats konvent som projektarbete på en skola exempelvis. Likaså kan det vara bra att kolla lite på vilka lokaler som finns, gärna då gratis eller hyfsat billigt så slipper du bekymra dig lika mkt för att det ska gå runt ekonomiskt. Saker som går att arrangera är exempelvis konvent eller en spelhelg (inte så stor skillnad egentligen) eller kanske en dag där man har öppet hus. Jag skrev ner lite av mina erfarenheter från att arrangera spelhelger i SKuD här så där kanske finns något matnyttigt.

Några viktiga saker att tänka på är att tiden går fort så var ute i god tid. Deadlines för när olika saker ska vara klara är bra så länge de hålls. Lokal är det jag själv tycker är jobbigast att fixa, så har man den klar är mycket gjort. Bra och pålitliga medarrangörer/funktionärer är guld. När jag arrar lajv och dylikt tycker jag det funkar rätt bra att ha en liten grupp med arrangörer och sedan en större grupp med funktionärer.

Om du inte vill börja med att arrangera något själv kanske du kan hjälpa till på något arrangemang först för att få lite koll, men det är absolut inte något som hindrar att man testar på det själv om man vill.

snabba svar :shock:!

tack för alla idéer, jag har kontakt med Vargman som ska hjälpa mig via Msn genom att svara på de frågor jag har.

Men om någon annan känner sig manad får dom gärna fortsätta komma med idéer förslag och dylikt. Våran förening försvann efter midas kraschade så det är ett första steg som kommer tas nu i helgen. sedan ska jag se med kommunen om det finns möjlligheter till att låna en lokal eller om det inte fungerar se om man kan hyra en lokal ifrån antingen kommun eller någon organisation/privatperson.

låter det som en ok start?

Innan du pratar med kommunen så behöver du nog ha program med det som du vill göra (vad skall man kunna spela, finns spelen ..etc). Du borde även analysa och göra en budget för vad detta kommer att kosta de som vill deltaga.

Till sist vore det nog även klok att fundera lite på du hur du tänkt att marknadsföra ditt evenmang.... marknadföring kostar också pengar.

När du har sakerna ovan du ju även uppskatta tiden det kommer ta att fixa punkterna som du har lista så att du inte får en lokal av kommunen men du/ni hinner inte förverkliga eran vision

mvh

Tommie

Det låter bra med ett konvent i mölnlycke :D

skulle eventuelt kunna spelleda ett EON rollspel.

Men skriv här om det blir något av det.

Ett tips på marknadsföring är att trycka ut papper och sätta upp lite varstans