Jump to content
Sign in to follow this  
ayjef

Hjälp att hitta en fantasy-roman-serie

Recommended Posts

För ett par år sedan hade en kompis till mig en idé om att skapa en rollspelssetting utifrån en romanserie som jag tyvärr inte minns namnet på. Jag har läst serien och tyckte den var bland det bästa jag någonsin läst. Nu är jag lite sugen på att ta upp samma projekt men jag minns som sagt inte namnet på den här bokserien och det kan hända att jag behöver putsa på kunskaperna innan jag sätter min plan i verket.

Bokserien består av sju böcker och jag har för mig att författaren dog innan han (har för mig att det var en "han") kunde skriva klart den. Den sista delen är således inte riktigt perfekt avslutad. Serien har inslag av tarot och Qabbalah (har jag för mig). Den bygger på att i mitten av "verkligheten" finns ett kärnrike varur alternativa verkligheter strömmar för att fylla ett kaos. Kaos är således bortträngt men vissa världar befinner sig mer eller mindre på gränsen till kaos medan kärnriket befinner sig i frid. Själva serien handlar om en ättling till den kung som ska ha skapat slottet och riket kring och mycket av bokens innehåll består av intriger mellan övriga ättlingar. Ättlingarna kan för övrigt färdas mellan alla världar/verkligheter och även forma egna. De har också en del andra magiska förmågor har jag för mig.

Nu undrar jag då vad serien heter eller vad författarens namn är.

Tack på förhand!

/ayjef

Finns btw redan ett rollspel på den serien om jag ej missminner mig, rollspelet heter Amber och tärningslöst, dock inte friform alls.

Finns btw redan ett rollspel på den serien om jag ej missminner mig, rollspelet heter Amber och tärningslöst, dock inte friform alls.

Ahh, jag hade ändå ändrat mig angående setting. :P

Fascinerande. Inga tärningar alls? Ingen slumpfaktor? Hur funkar det?

Mycket enkelt: den som är bäst är bäst.

När man gör rollpersonerna så får man 100 poäng att göra gubbe med. Grejen är att man måste göra det i grupp, för man använder de där poängen för att bjuda på de fyra egenskaperna Psyche, Strength, Endurance och Warfare i en auktion. Spelarna sitter runt bordet och säger "jag bjuder 10 på psyche" - "jag bjuder 15" - "20" - "22" - "ävafan, 30" - [tystnad] - "Får jag den för 30?" - "Japp, den är din."

Sen skriver man upp så mycket man bjöd på egenskapen. Även om jag inte vann Psyche när jag satsade 22 så skriver jag upp värdet 22 på Psyche. Den som vann auktionen genom att satsa 30 på Psyche skriver upp det värdet, plus att han sätter att han är BÄST! Bästbästbäst! Tja, inom gruppen, alltså. Auktionen simulerar typ de där årtionden av konstant tävlan som rollpersonerna har haft i egenskap av prinsar/prinsessor av Amber.

Skulle man få poäng över så kan man köpa till lite saker för det, typ förmågan att göra Trump-kort osv. Det kan balanseras på slutet med upp till 10 poäng Good Stuff eller Bad Stuff, som är ett siffervärde på hur snäll spelledaren bör vara mot den rollpersonen.

Och sen funkar resten av spelet så att den som har högst i en egenskap vinner konflikten. Om den med lägre värde skaffar sig en fördel och skillnaden är liten så kan han komma undan eller till och med segra. Man kan också skifta fokus på konflikten - en konflikt som börjar som Psyche skulle kunna gå över till Warfare om någon drar vapen.

ja, Amber serien.

jag tycker det är lustigt att du inte säger att det handlar om en man som tror han är dansk, men det visar sig att han kommer från en fantasy-värld.

Det var det jag gillade mest med den serien. Det ger Zelazni möjlighet att beskriva någons svärdskonst med ett Hendrix-solo, ganska roligt.

Mycket enkelt: den som är bäst är bäst.

När man gör rollpersonerna så får man 100 poäng att göra gubbe med. Grejen är att man måste göra det i grupp, för man använder de där poängen för att bjuda på de fyra egenskaperna Psyche, Strength, Endurance och Warfare i en auktion. Spelarna sitter runt bordet och säger "jag bjuder 10 på psyche" - "jag bjuder 15" - "20" - "22" - "ävafan, 30" - [tystnad] - "Får jag den för 30?" - "Japp, den är din."

Sen skriver man upp så mycket man bjöd på egenskapen. Även om jag inte vann Psyche när jag satsade 22 så skriver jag upp värdet 22 på Psyche. Den som vann auktionen genom att satsa 30 på Psyche skriver upp det värdet, plus att han sätter att han är BÄST! Bästbästbäst! Tja, inom gruppen, alltså. Auktionen simulerar typ de där årtionden av konstant tävlan som rollpersonerna har haft i egenskap av prinsar/prinsessor av Amber.

Skulle man få poäng över så kan man köpa till lite saker för det, typ förmågan att göra Trump-kort osv. Det kan balanseras på slutet med upp till 10 poäng Good Stuff eller Bad Stuff, som är ett siffervärde på hur snäll spelledaren bör vara mot den rollpersonen.

Och sen funkar resten av spelet så att den som har högst i en egenskap vinner konflikten. Om den med lägre värde skaffar sig en fördel och skillnaden är liten så kan han komma undan eller till och med segra. Man kan också skifta fokus på konflikten - en konflikt som börjar som Psyche skulle kunna gå över till Warfare om någon drar vapen.

Hahaha. Underbart. :D

Innan Roger Zelazny dog så bestämde han att ingen skulle få skriva uppföljare -sequels - till hans serie.

Möjligen menade han all form av litteratur byggd på Amber-världen, men det hindrade dock inte arvtagarna från att engagera John Gregory Betancourt att skriva förhistorier - prequels - till våra favoritprinsar och prinsessor. Om arvtagarna lät detta ske mot Zelaznys vilja så är det ett utslag av äkta Amber-humor/ironi: "Jag litar på dig, som vore du min släkting. Det vill säga inte alls.".

Det jag läst hittills var läsvärt och välskrivet, om än inte lika speciellt som Zelaznys historier.

# 2003 The Dawn of Amber

# 2004 Chaos and Amber

# 2004 To Rule in Amber

# 2005 Shadows of Amber

# opublicerad Sword of Chaos (serien ställdes in efter att förlaget gått i konkurs)

Oavsett vad författaren tyckte så skrivs det fanfiction: http://www.fanfiction.net/book/Book_of_Amber/ varav en som är en crossover mellan Amber och Harry Potter (!): http://www.fanfiction.net/s/4672867/1/H ... e_of_Amber

/Chrisp

Oavsett vad som skett senare är originalet väl värt att köpa kan jag säga. Nu är detta visserligen inte ett forum för bokrecensioner men de där böckerna vill jag definitivt rekommendera då jag gillar dem skarpt (och mer därtill). Jag kan skatta mig lycklig att polaren introducerade mig för serien och lånade ut dem till mig dessutom. Men som sagt, man vill inte att serien ska sluta när den gör det (till skillnad från Sagan om Ringen t.ex. som man bara önskar ska ta slut när man kommer till epilogen).

hm jo man kanske skulle ta och läsa kalrt de där. Läst del ett och två av den svenska pocketupplagan, vet inte om det är samma urklipp som originalpubliceringen.

Jag slutade läsa just för att en vän berättade att serien var oavslutad.

Shit vilken jäkla bok!

Står det så så är det säkert så. Jag hade dock för mig att det var 7 böcker men tre till skadar ju inte.

219:- Är det sant??

Jag beställde den faktiskt. :)

Hmm... Så här i efterhand slår det mig att 10 böcker på 1258 sidor borde vara svårt att klämma in.

hm jo man kanske skulle ta och läsa kalrt de där. Läst del ett och två av den svenska pocketupplagan, vet inte om det är samma urklipp som originalpubliceringen.

Jag slutade läsa just för att en vän berättade att serien var oavslutad.

Den är ändå bra och det finns någon form av avslutning fast den duger inte riktigt bara.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...