Gå till innehåll
Egge

Om årsmötet i OST

Recommended Posts

Gäst

Ja, man får reseersättning för de som får rösträtt, enligt Calle som är ordförande. Som vanlig får man för billigaste möjliga resa. Använd sunt förnuft och ta med biljetter/kvitton. Bil ersätts med 18,50 kr milen om detta är billigare än andra resesätt.

Själv kommer jag inte att komma då jag jobbar med förbundsstyrelsen den helgen...

Egge: Er förening verkar förresten inte ha rapporterat några medlemmar för 2008 ännu, så just nu har ni ingen rösträtt på årsmötet - skynda på att rapportera!

Molle,

valberedare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lägger min fråga under samma topic :

Jag hittar varken tid / datum / plats för årsmötet, inte här på forumet eller på distriktets hemsida, så frågan lyder :

När ? Var ? Hur ?

Mvh

Peter Nelson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hur gick mötet?

Tja, det beror på hur man ser på det. Efter misslyckade försök att jämka de styrelseförslag som fanns så blev styrelsen helt utan representation från Östergötland. Inte heller andra poster (revisorer eller valberedning) hamnade i Östergötland. När dessa val var gjorda lämnade vi från Östergötland mötet.

Var kommer vi kunna läsa vad som sades?

Förhoppningsvis postas väl protokollet härish... Men informationen tidigare under året har ju varit sådär, så vi får väl se...

/Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tja, det beror på hur man ser på det. Efter misslyckade försök att jämka de styrelseförslag som fanns så blev styrelsen helt utan representation från Östergötland. Inte heller andra poster (revisorer eller valberedning) hamnade i Östergötland. När dessa val var gjorda lämnade vi från Östergötland mötet.
Är inte riktigt med på vad som menas. Vad var dåligt/bra? Varför lämnade östergötland mötet? Vilka var det som satt i avgående styrelsen och vilka hamnade i nya?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
...Vilka var det som satt i avgående styrelsen och vilka hamnade i nya?

Klart bra fråga. Enligt mig så ser det ut som om avgående styrelse misslyckats med den enklaste uppgiften under hela förra året, att presentera sig. Dessutom hittar jag inga uppgifter om att de gjort något allt under 2008... inga papper, protokoll, anteckningar eller något... Hemsidan är pinsamt ouppdaterad och borde i dagläget hellre stängas än ligga uppe och vara 2-3 år inaktuell.

Jag hade hört att det var lite rassligt i Ost men inte att det är på den här nivån som det verkar... Det ord som kommer till mig närmast är inkompetens...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är inte riktigt med på vad som menas. Vad var dåligt/bra? Varför lämnade östergötland mötet?

Min tolkning (jag deltog inte aktivt i jämkningsförsöken som beskrivs nedan så jag kan ha fattat helt fel...):

Det fanns ett förslag på ny ordförande och styrelse från valberedningen. På mötet presenterades två nya förslag (som sedan jämkades till ett). Det som skillde dessa båda förslag var att det i den nya som presenterades helt saknade representation från Östergötland och hade hygglig övervikt på Jönköpingsbor (om jag inte minns helt fel). Mötet tog en paus och man försökte jämka ihop de båda förslagen. Vi från Östergötland ville inte att det skulle finnas någon tydlig majoritet i distriktsstyrelsen vad det gäller geografi och vi "erbjöds" en eller två platser med detta skulle inte få bort den tydliga majoriteten så "vi" avböjde.

Då presenterade vi ett tredje försök till styrelse där vi tog bort några från förslag 2 och lade till i princip hela valberedningens förslag (ordförandeförslaget blev vanlig styrelseledarmot och förslag 2s ordförandeförslag föreslogs även här.

Detta tredje förslag ställdes mot förslag två (det utan representation från Östergötland). Förslag 2 vann. Sen ställdes förslag 2 mot valberedningens förslag. Förslag 2 vann. Så styrelsen var då helt utan representation från Östergötland.

När sedan valberedningens förslag på valberedare och revisorer röstades ned till förmån för nya förslag (inga från Östergötland) så kände vi att vi inte hade så mycket att tillföra mötet så vi åkte hem.

Om det är bra eller dåligt att Östergötland inte är representerade i ditriktets styrelse får väl var och en tycka är bra eller dåligt. Årsmötet tyckte bevisligen att det är bra att Östergötland inte är representerade.

Helt ärligt minns jag inte alla namnen på den styrelse som valdes. Men det kommer väl i protokollet. Den sittande styrelsen fanns i möteshandlingarna som presenterades på mötet, men jag "orkar" inte skriva av den listan just nu.

Det som var bra med mötet var att det var en supergod rabarberpaj som det bjöds på! Tack!

MVH

Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så bra att pajen var god i alla fall. ;)

Jag skulle väldigt gärna vilja se vilka som blev valda till styrelsen i år men jag skulle också vilja se vilka som satt förra året då den informationen lyser med sin frånvaro på alla officiella sidor.

Det finns fler frågor som är intressanta för oss medlemmar här i distriktet:

Vad gjorde distriktet förra året?

Var finns styrelseprotokollen att läsa och hur ser distriktets ekonomi ut?

Som jag tolkar den (brist på) information som finns så gjordes det inte något alls och bara det är ju skrämmande i sig...

Det vore också intressant att få en förklaring till varför det inte fanns några möteshandlingar ute innan mötet trots att stadgarna kräver att så sker i god tid?

Sen som det frågades efter i en annan tråd här så vore det intressant hur det tänkts med Blekinge som nu är en del av Ost. Finns det någon plan där? Som det ser ut i den tråden så har den inte fått något svar sen i höstas...

Jag hoppas att den nya styrelsen inser allvaret i den här situationen de nu sitter i och gör sitt bästa för att återskapa lite av det förtroende som verkar rasa som ett korthus omkring dem just nu. Jag vill se ett fungerande distrikt där alla är välkomna och där bidrag och verksamhet anordnas i hela distriktet. I min värld så är distriktet till för föreningarna och deras arbete går ut på att hjälpa och stötta föreningarna och i viss mån arrangera aktiviteter tillsammans med dessa.

När ändå allt material från 2008 görs tillgänglig så vore det ju på sin plats att även lägga ut protokollet för årsmötet så att vi i föreningarna kan få ta det av det också, gärna då så fort som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sittande ledarmöter 2009 är:

Carolina Petterson (ordförande)

Johan Jonsson

Lillian Mallander

Simon Bremer

Andreas Gustavsson

Viktor Sjögren

Jonas Linde

Claes Ottoson

Hemsidan kommer vara det första problemet som kommer belysas på Ost-styrelsens första möte för året i Växjö nu på söndag.

Jag kan som sittande i både förra årets och detta års styrelse, gå i god för att vi arbetade med distriktets kärnfrågor, även om resultaten inte blev till allas belåtenhet.

En anledning som jag kan ge till både förvirringen runt budgeten och oklarheten i rapporteringen från mötena är att stora delar av styrelsen under 2008 flyttade utanför distriktet och därför hade problem att delta på möten.

・Thumbs up for the future ね

/Viktor Sjögren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara ett inslag från Svealand

Att en person inte blir invald beror inte på att personen har ansetts vara dålig för posten, bara att någon annan har ansetts bättre

Och tanken med ett distrikt är väl att länen ska jobba ihop? Så är det enorm katastrof att östergötland inte hamnade i styrelsen? Varför inte utse en länsansvarig iaf, utanför styrelsen?

I Svealand har det slumpat sig som så att 4st av 9 i vår styrelse kommer från samma förening, en av två revisorer kommer också från den föreningen.. det är en snäppet jobbigare situation det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En arbetsgrupp i Östergötland vore lysande, problemet blir nog att få de personer från Östergötland som var intresserade att jobba med distriktsarbete att ställa upp när de inte får rösträtt på styrelsemötena. Vi diskuterade arbetsgrupper i de olika delarna av distriktet förra året och jag tror att även om det finns representanter från ett område så är en arbetsgrupp på platsen inte en dålig idé.

//Viktor Sjögren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja en arbetsgrupp är bildad i Östergötland, men det är mest för att föreningar är förbannade på Jönköpingsföreningarna. Så den

kommer nog inte arbeta för ett samarbete mer att försöka bilda ett nytt icke så korrumperat distrikt.

Demokrati är en sak men korruption är en annan, när ett årsmöte skulle läggas utanför Jönköpings stad det lär vi väl inte få se

tills vi säger att ingen från Jönköping ska sitta med i styrelsen.

Nästa årsmöte kommer inte vara lika roligt om man sitter i nuvarande styrelsen då ingen kommer få ansvarsfrihet om de inte kan visa på ett

klanderfritt år och ha ett årsmöte utanför Jönköping och då menar jag inte Gränna. Vet ni att det finns andra orter?

Det uppmärksammades även de brister i bokföringen och balansräkningen jag hoppas att det kan åtgärdas så att vi blir nöjda annars får

vi som sagt följa upp det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill hålla med Melin, varför är det så farligt att det inte är någon från Östergötland i styrelsen. Och angående Ost ekonomi som det pratas om har jag förstått att denna tidigare varit ner tyngd med en skuld till riks som när är borta pga riksmötet i höstas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också lite fundersam till varför världen går under för att ingen från östergötland sitter i styrelsen? Röstades inte det fram? Varför är det då korruption?

Nu är jag också inte så säker på geografi men hur ligger Jönköping till i distriktet geografiskt sett? Hade det legat i t ex Linköping (dubbelt avstånd för oss) så är det inte säkert att min förening hade kunnat bli representerad på ett möte, och det tycker jag är synd.

Nästa årsmöte kommer inte vara lika roligt om man sitter i nuvarande styrelsen då ingen kommer få ansvarsfrihet om de inte kan visa på ett

klanderfritt år och ha ett årsmöte utanför Jönköping och då menar jag inte Gränna. Vet ni att det finns andra orter?

Jag tror nog vår förening skulle rösta igenom ansvarsfrihet om vi anser att styrelsen har gjort ett hyggligt jobb. Ingen är perfekt så några missar lär nog ske. Varför skulle de inte få ansvarsfrihet om mötet ligger i jönköping? :shock:

Det uppmärksammades även de brister i bokföringen och balansräkningen jag hoppas att det kan åtgärdas så att vi blir nöjda annars får

vi som sagt följa upp det.

Jag har inte hört något om detta innan, vad var det som brast i bokföringen? Förskingring eller bara att bokföringen har skötts av lekmän istället för utbildade redovisare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det egenligen som säger att det måste vara från olika län? Som Melin sa så är det den som är lämpligast som bör ha en post.

En liknelse kan vara att man måste ha från olika spelgrener i en styrelse även om vissa av dessa inte har någon kunskap alls med styrelsearbetet.

Men kan ni förklara vad det är som gör det extremt farligt attt inte någon från östergötland sitter i styrelsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag är också lite fundersam till varför världen går under för att ingen från östergötland sitter i styrelsen?
Men kan ni förklara vad det är som gör det extremt farligt attt inte någon från östergötland sitter i styrelsen.

Det är inte hela världen eller extremt farligt. Men det kan vara ett problem om en förening har egen majoritet i styrelsen. Oavsett vad det kommer för förslag så röstas de ner om det inte passar majoritetsföreningen. Det tycker jag är ett problem.

Problemet med årsmötet var att de försök att få jämnvikt vad det gäller föreningar och geografi röstades ner till förmån för en förening i en del av distriktet.

När det gäller bokföring och vad som hänt och inte hänt har jag ingen direkt koll på, men på mötet väcktes lite frågor om poster i den ekonomiska berättelsen och kassören kunde själv inte svara på frågorna utan revisorn svarade på allt (nåja). Detaljfrågor om vad som ingick i ganska stora som fordringar och leverantörsskulder besvarades ganska ytligt och man var inte riktigt ense om vad som faktiskt ingick. Dessutom fick årsmötesombuden tillgång till den ekonomiska berättelsen direkt på mötet så det fanns inte så mycket tid att sätta sig in i siffrorna.

Det har (om jag förstått rätt) inte bara med skulden till Sverok att göra utan andra saker också.

Jag vet inte hur möjligheterna är för en förening att begära ut distriktets kompletta bokföring. Men det skulle kanske vara intressant läsning, vad vet jag...

Att en person inte blir invald beror inte på att personen har ansetts vara dålig för posten, bara att någon annan har ansetts bättre

Lol, tror du verkligen på det själv?

/Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.