Gå till innehåll
karhart

Första krigsspelet?

Recommended Posts

Jag har nu spelat eurogames några år, Carcassonne, Puerto Rico, Caylus, Roborally o. dyl. Har även köpt,spelat och älskat 7 ages.

Nu vill jag gå vidare och spela krigsspel. Jag har kikat noga på följande:

Conflict of heroes: awaking the bear

World in flames

Eastfront II

Europe engulfed.

Vilket tycker ni är bäst? Argument för/emot?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vill spela krig (inte slag) är det intryck jag får.

Av dessa har jag bara spelat World in Flames. Det är tidsödande. Och utrymmeskrävande. Du behöver ha ett gäng engagerade medspelare som dessutom kan ta hyfsat detaljerade regler. Och ett krigsrum som du kan ha ostört i några månader i taget.

Kanske, som förstaspel, någonting snabbare (WiF tar typ 1-2 2-månadersperioder per kväll vilket ger 20-30 helkvällar för ett parti).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du verkar vara intresserad främst av andra världskriget, så exemplen kommer från spel med det temat. För det första, så är jag ingen krigsspelare och har inte spelat så många av dessa, men det första du bör tänka på är på vilken skala du vill ha det på.

Vill du spela på gruppnivå finns det spel som ASL (Starterkit), Combat Commander och Conflict of Heroes. Jag har bara spelat ASL Starter Kit av dem och även om det är ett bra spelsystem, ska man helst ha någon som lär en spelet. Även om alla reglerna är där, är de rejält kondenserade och med för få exempel att det är svårt att penetrera dem.

Är man intresserad av en större skala finns det andra spel att tänka på, som Europe Engulfed, Eastfront II, Rommel in the desert och World in flames. Av dessa har jag bara spelat Eastfront II. Jag rekommenderar det som ett nybörjarspel, även om det kräver lite tid att sätta sig in i det, för det är inte så många regler kring spelet i jämförelse med mycket annat i krigsspelsväg. Eastfront II och RitD är så kallade blockspel, vilket är ett härligt sätt att ha hemlig information om enheterna. Man vet inte exakt vad man kommer möta i striden, bara hur många. Det är ganska elegant och funkar bra, men inte simplistiskt. World in Flames är ett monsterspel och kräver väldigt motiverade personer man spelar med, men framför allt måste man ha permanent plats för att sätta upp spelet på. Jag har inte spelat Europe Engulfed, men det verkar fascinerande, men jag kan som sagt inte så mycket om det.

Ett tips är att kolla in http://www.krigsspel.se/forum/ som är ett forum om krigsspel. De är väldigt hjälpsamma för nya i hobbyn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tide of iron, någon? inte direkt snabbspelat, men avklarat på en kväll, dyrt utav bara helvete (beror lite på var man köper det och vad man jämför med, möjligen), men inte direkt budget sett till omfattning och byggkvalitet, ingående regler som dock är välskrivna och konsekventa, och grundspelet är redan det mycket omfattande, och expansioner finnes. dock odugligt för mer än två spelare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du intresserad av hela krig eller bara slag?

Europe engulfed är det jag skulle satsat på om det är helt krig du vill ha, mycket mindre tids och regelkrävande än world in flames. Det är dessutom hyffsat nybörjarvänligt.

Om slag är det du vill spela så rekommenderar jag starkt att hitta en asl mentor alternativet är conflict of heroes som du nämner. Enklare för nybörjare och nästan lika bra som asl.

Om det är riktigt enkla nybörjarkrig du söker så finns alltid axis and allies och memoir 44.

Lycka till!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Jag har nu spelat eurogames några år, Carcassonne, Puerto Rico, Caylus, Roborally o. dyl. Har även köpt,spelat och älskat 7 ages.

Nu vill jag gå vidare och spela krigsspel. Jag har kikat noga på följande:

Conflict of heroes: awaking the bear

World in flames

Eastfront II

Europe engulfed.

Vilket tycker ni är bäst? Argument för/emot?

Av dessa spel, Europe engulfed. Eller WiF om man har tid. Jag skulle också rekommendera Paths of Glory, som är ett WWI-spel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu