Jump to content
Sign in to follow this  
Damek

[PC] Söker tips om bra RPG spel

Recommended Posts

Tja!

Jag undrade om någon har några tips om roliga rpg spel. Jag är helst ute efter fantasybaserade spel i medeltida miljöer där man kan välja att följa huvudquesten eller att helt enkelt strunta i den och fritt utforska världen. Kort sagt något Morrowind liknande. Jag är dock inte särskilt intresserad av onlinespel som WoW eller Guildwars utan tycker mer om spel med bra singleplayer funktion.

Jag har tidigare spelat Morrowind, Oblivion och Two Worlds men är som sagt nu ute efter något nytt.

Är tacksam för alla tips^^

Hur gamla spel ska man rekommendera? Det finns ju det klassiska gänget spel alla rekommenderar i sådana här trådar där en hel del stämmer in (och allihop är fantastiskt, sjukt bra spel som ingen borde missa).

Gothic-serien sägs ju vara ganska lik Elder scrolls-serien, och är rätt bra. Iallafall trean borde gå att spela om du inte gillar äldre, även om den är lite buggig. Fable sägs väl vara ett sådant, men det har jag aldrig spelat själv och kan inte rekommendera.

Jag känner inte till så många andra sådana spel faktiskt. Det finns ju Fallout 3, men även om det verkar populärt hos vissa så är det verkligen inget jag rekommenderar. Känns som ett sämre Oblivion i en medioker post-apoc setting enligt mig, och jag ogillade Oblivion :P

Mass effect ska vara riktigt bra tydligen. Gothic 1 och 2 är riktigt svåra och därför roliga (även om jag bara spelat 2'an). Gothic 2 har i alla fall en openended värld, kan göra väldigt mycket olika grejer. Urmånga quests bland annat. Fable är lite speciellt; du kan inte gå precis vart du vill i världen men din karaktär kan utvecklas åt alla möjliga håll och du influerar världen med dina handlingar, vilket är rätt kul. Bland annat kan man gifta sig, offra folk till onda gudar och lite allt möjligt smått och gott. Skön känsla i spelet, tyckte iaf jag.

Spelade nyligen ett japanskt rpg som heter Sudeki, som mot all förmodan fungerade på min dator. Det liknar väl final fantasy genren ganska mycket, inte så mycket till open-ended värld men däremot spännande och röjigt värre.

Kommer inte på fler just nu...

Mass effect ska vara riktigt bra tydligen.
Det är underbart, dock inte lika öppet som det han är ute efter. Har faktiskt inget bra förslag utöver det som har kommit upp.

tack för alla tips. Ang hur gammalt spelet ska vara så spelar det inte så stor roll, bara de inte är alldeles för nya och avancerade då min dator inte är särkilt bra.

Det finns ju de gamla klassikerna Baldurs Gate I och II, Icewind Dale I och II och Neverwinter Nights (NWN). Hur öppna de är jämfört med andra spel vet jag inte, men jag har haft många trevliga timmar med de spelen, speciellt Neverwinter Nights. De följer ju en storyline, men du kan välja hur god eller ond du vill spela, du har lite frihet i dialogerna (du väljer mellan olika svarsalternativ av varierande trevlighetsgrad som kan leda fram till olika resultat) och det går i viss mån att välja vilja uppdrag man gör och vems sida man står på, iaf i NWN. Dessutom har de ett antal år på nacken så de borde definitivt funka på din dator. De borde inte vara helt omöjliga att hitta heller. Tror i övrigt det kan vara svårt att hitta gamla spel som är väldigt openended, men jag är inte jätteinsatt i datorspelshobbyn.

Och där kom listan :P Iallafall delar av den. Övriga spel är Planescape: Torment, Fallout 1 och 2, Omega Syndrome och Wizardry (de flesta).

Sedan finns det en del spel som är lite gränsfall eller inte lika bra, som till exempel Sacred eller Divine divinity (och kanske The Bard's tale). Här skulle jag även räkna in Neverwinter nights och Icewind Dale, de är nämligen väldigt linjära, och erbjuder knappt någon frihet alls. Det finns dock en del sidequests.

Sedan finns det en del spel som är lite gränsfall eller inte lika bra, som till exempel Sacred eller Divine divinity (och kanske The Bard's tale). Här skulle jag även räkna in Neverwinter nights och Icewind Dale, de är nämligen väldigt linjära, och erbjuder knappt någon frihet alls. Det finns dock en del sidequests.

Nu glömmer du väl ändå alla moduler som kommit till neverwinter nights. Jag föreslår Rhun som en av de absolut bästa och friaste. Oerhört stor värld, större egentligen än hela spelet inklusive dess officiella expansioner, skulle jag vilja påstå. Har man nwn bör man pröva Rhun också. Modulen fungerar med single player med mängder av unik "content" såsom möjligheten att spela en lich, vampire och en massa andra roliga dnd-raser men modulen är givetvis bäst om den spelas på flera. Den kan vara lite svår att "klara" ensam om man inte spelar en riktigt stark powerbuild. Kom bara ihåg att stänga av level restrictions på items när du hostar - annars har jag för mig att det finns en hostad Rhun-modul som man kan nå via nwn's multiplayer/internet funktion 24/7...

*Fick lust att installera nwn igen.*

skulle säga the witcher. ett av de skönare rpg jag spelat. Många val du gör som verkligen påverkar dig längre in i spelet

Bifall som fan, redigt bra spel. Det är inte turnbaserat, men stridssystemet är enkelt och det känns som en klar styrka. Man behöver inte plöja genom walkthroughs för att klara det heller, questarna är logiska och världen känns genomarbetad, både i övertygelse när man spelar och i bakgrundsmaterial.

En förvarning om du spelar det dock - det funkar inte som lucasartsspel där man väljer dialogalternativ tills man kommer vidare när man pratar med folk. Man kommer inte alltid vidare just för stunden och med den specifika karaktären, och börjar man insinuera att deras morsa ser ut som en Barghest kan de vara ganska långsinta av sig - vilket definitivt kan påverka storyn. Man kan inte köra fast på riktigt, men man kan göra det mer eller mindre enkelt för sig.

Jag har spelat genom det en gång och kommer definitivt göra det minst en gång till (med lite andra val..)

Kanske är fel genre men Fallout 3 är riktigt kul och det fungerar ungefär som Oblivion men med ett tuffare stridssystem och bättre 3rd person alternativ. Fast jag har bara testat första delen av spelet än så länge...

Själv kan jag rekommendera Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura! Det är ett intressant spel som följer en storyline, men samtidigt ger spelaren möjligheten att fritt äventyra i världen som erbjuds! Stridssystemet är rätt enkelt, och ens handlingar ger konsekvenser i agerandet med andra karaktärer. Åtminstone värt att testa, tycker jag! :D

Lite OT, men du råkar inte ha "1.0.7.4 patchen" liggandes någonstans? Eller möjligtvis veta var jag kan få tag på den? Läste denna tråd och blev väldigt sugen på att starta upp Arcanum igen men vill helst köra med den senaste icke-officiella patchen som fixar en hel del problem, dock krävs 1.0.7.4 patchen :cry:

Om någon vet var jag kan få tag i den så skulle ni göra mig en björntjänst :lol: ( finns inte på den officiella sidan, har hittat ett flertal länkar men de flesta verkar vara brutna då filen är rätt gammal)

Och ja, jag rekommenderar starkt detta underbara spel.

*EDIT*

Hittade patchen själv (hehe, lite pinsamt det här), finns på denna länkför andra som eventuellt söker den

Spelar Mass Effect just nu. Helt underbart spel. Det är sci-fi men har många likheter med fantasy; biotics och technology istället för magi men med samma typ av funktioner. Finns svärd och sånt också tror jag (har precis börjat spela). Monstren är robotar istället för svartfolk och demoner. :)

Eller också kan du ge dig på att plöja igenom final fantasy-spelen.

Jag tror att 7:an, 8:an och 11:an finns till pc. Nr. 11 är dock ett mmorpg :roll:

Du får nog köpa ett par begagnade konsoler från nintendo om du vill spela äldre spel i serien och några från sony om du vill spela de nyare. Men spel 7 är nog det bästa spelet. Lyckligtvis kan det spelas på PC :D

Du får nog köpa ett par begagnade konsoler från nintendo om du vill spela äldre spel i serien

Eller så laddar du ner Zsnes som är en helt perfekt emulator och spelar så mycket SNES-spel du vill på din dator.

Rekommenderar Final Fantasy 4 och 6 starkt. Speciellt 6.

Okej för att summera dem spel/spel-serier som nämnts med mindre eller bättre kritik:

Final Fantasy

Mass Effect

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

Fallout

Elder scrolls

the witcher

Sacred

Divine divinity

The Bard's tale

Neverwinter nights

Icewind Dale

Planescape: Torment

Omega Syndrome

Wizardry

Baldurs Gate

Gothic

Fable

Sudeki

kan tyvärr inte så många RPGspel till dator, men det finns alltid emulatorer för dem äldre osv.

Själv skulle jag även vilja lägga till:

Diablo(längtar som fan till 3an)

Nox

Star wars:KotR(älskade 2an)

Ultima Underworld: The Stygian Abyss

Wasteland

spel du kan spela med div. Emulatorer(några av dem kanske finns till pc)

Tales of Phantasia

Pokémon serien

Super Mario Rpg.

Paper Mario.

Chrono trigger

Lufia

Secret of mana

breath of fire

Å en jävla massa mer som jag inte kan komma på atm

Finns ett nytt spel som heter Rise of the Argonauts som jag testat en halvtimme eller så. Jag återgick till Mass Effect efter det för jag tyckte inte det riktigt kunde jämföras men det ska iaf vara ett rollspel och har hyfsad grafik också.

Du får nog köpa ett par begagnade konsoler från nintendo om du vill spela äldre spel i serien

Eller så laddar du ner Zsnes som är en helt perfekt emulator och spelar så mycket SNES-spel du vill på din dator.

Rekommenderar Final Fantasy 4 och 6 starkt. Speciellt 6.

Härligt, men tyvärr kör jag mac :?

Nåja, fördelarna uppväger nackdelarna. Tycker jag i alla fall :P

det finns bara ett bra rpg.

Mass Effect!

sci-fi dock. Men det är hästlängder föra allt annat i spelvärlden i aspekterna Karaktärer och Manus.

Förutom de två viktiga komponenterna har det ett helt ok stridssystem och lagom avancerat och belönande levlande.

det finns bara ett bra rpg.

Mass Effect!

I second that.

Två bästa spelen senaste åren = Mass Effect och Assassin's creed. Tyvärr är inte det senare ett rollspel, men det är så sjukt bra att det faktiskt inte gör något och med tanke på att de flesta nyare spel har den där "din karaktärs egenskaper utvecklas under spelets gång" funktionen så har faktiskt även Assassins creed rollspelsinfluenser (dock ingen större valfrihet). Gameplay är helt enkelt så jäkla bra i båda spelen. Det enda man kan klaga på i Mass Effect är att texturerna i sidomissions är lite för lika varandra, vilket resulterar i att det i längden blir lite tråkiga submissions utöver själva mainstoryn. Assassins Creed däremot är bara för kort, alldeles för kort. Spelar just nu Dead Space förresten. Helt okey spel, snygg grafik (verkar vara samma motor som i Mass Effect), man utvecklar karaktären på ett levlande sätt genom att uppgradera rustningar och vapen. Tyvärr finns ingen "exp" i egentlig mening utan man hittar noder som man implementerar i existerande utrustning. Det enda jag verkligen ogillar med spelet är det tröga siktandet. Jag hatar mouse-accel/smoothing och i spelet verkar det finnas inbyggt att det ska fungera så och vissa vapen är dessutom trögare än andra. Men det hade nog varit för lätt annars, kanske...

Har också skaffat ett äldre spel, Two Worlds som jag tycker är bra mycket trevligare än Oblivion. Det är bara lite för obalanserat med tanke på att skadande magi i princip är värdelös i jämförelse med ett hederligt svärd eller yxa. Istället blir buffande magi det man satsar på. Lyckligtvis kan man köpa bort felspenderade poäng till en billig penning och sedan skaffa earth magic och necromancy istället som faktiskt fungerar väldigt bra tillsammans med stridskonsten... Lite patchande till efter version 1.6 hade dock varit uppskattat... F.ö är uppdateringar av spelet ett krav för att göra det något så när spelbart, utan dem ser gubbarna ut som muppar medan det kvinnliga könet verkar saknas helt i spelvärlden. Väldigt underligt det där. Det verkar inte heller finnas barn i Two Worlds, vilket man iofs kan förklara med att de kanske gömmer sig i husen för att det springer runt monster överallt. Den största fördelen med Two Worlds jämfört med Oblivion, enligt mig, är att magin ändå är lite bättre i Two Worlds (let's face it, magi är bara för menlös i Oblivion) och att rösterna faktiskt görs av fler än tre skådespelare (Det är alltså inte en gammal kärring och gubbe som spelar även unga karaktärer man stöter på, till skillnad från i Oblivion). Synd bara att grafiken är snäppet sämre än Oblivion...

jag får instämma med lovorden för mass effect, det är KotOR i nyare och mer actionbetonad utgåva. Ah, just det ja, om du inte lirat KotOR - gör det. Mass effect är över huvud taget ett av de bättre spelen som släppt på senare tid.

Jag har även spelat igenom asassins creed, och måste hålla med om att det är riktigt roligt - ett tag. Man har ingen som helst frihet egentligen, man har 9 updrag som skall utföras, alla egentligen likadana, och man saknar möjlighet att påverka historien eller ens samtala med NPCs. Det är inte ett rollspel i den meningen, det är ett tredjepersons hack&slash linjärt actionspel. om du någon gån är ute efter ett sådant kan det dock rekommenderas.

The withcher är jag inte säker på om jag kan rekommendera, jag vill bara slå in en liten kommentar att det är oerhört tidskrävande och ganska repetitivt. Jag hade kul med det, de första 20% av spelet.

Annars, en liten flagga för mount&blade, kolla in deras hemsida och läs lite om det, men om det inte "klickar" redan där, så kan du lika gärna droppa det.

KotOR är förmodligen på delad plats med mass effect de bästa val du kan göra. Stämningen i KotOR kommer även nära en fantasy medeltistsämmning här och var, så det ligger förmodligen närlare om vad du bad om ursprungligen.

Sen finns ju The Last Remnant, som är ett anime-rollspel som fått bra kritik i alla speltidningar osv. Gillar man spel med turnbased combat i stil med Final Fantasy-spelen så är Last remnant vettigt. Det har ganska höga krav, snygg grafik och är skitjobbigt på PC'n. Det som fick mig att lägga undan spelet var att det är så svårt att försöka förstå sig på kontrollerna när det är xbox-kontroller man får tips om i tutorials; "Press A and then B twice to kill your opponent when he is down." Eller liknande.

Edit: A och B är alltså inget som finns på tangentbordet utan referensen är till en xbox eller ps3 kontroll varpå man får försöka lista ut vad detta motsvarar på tangentbordet genom att testa. :(

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...