Jump to content
Sign in to follow this  
Zeke

Superhjältar

Recommended Posts

Jag har funderat ett bra tag på superhjälte-rollspel. Tror det skulle kunna vara riktigt kul, och en skön omväxling från fantasy. Kollar därför runt efter just superhjälte-rollspel.

De jag vet folk spelar mycket är Mutants & Masterminds och även Hero System (Champions).

I M&M så har man klasser ala D&D och spelar med en d20. Plusset är att man känner igen sig lite med Feats, skills etc.

Hero System har (såvit jag vet) däremot ett point-buy system som är klasslöst, vilket jag tycker lite mer passande till superhjältar, men jag har ingen aning om hur spelet funkar eller om det är bra. Vet att det är populärt, men det säger inte mycket.

Nån som spelat något av dem, eller kanske båda, och kan bidra med åsikter?

Vet att det finns superhjälte moduler till gurps också, men njaee...

Edit: M&M är också mycket lättare att få tag på...

Finns det inte ett som heter något i stil med Marvel Superheroes? Minns att jag hade det på datorn för urminnes tider sedan. Kikade bara lite på det dock och kan egentligen inte säga så mycket alls om det.

Det har jag också tittat på. Hela spelet bygger på att man väljer en av marvels hjältar att spela med, och denne har ett vad vi kallar för "bra-värde".

Spidde har 9 och hulk 11 (eller nåt sånt). Dvs, hulk vinner jämt. :roll:

Finns det inte ett som heter något i stil med Marvel Superheroes? Minns att jag hade det på datorn för urminnes tider sedan. Kikade bara lite på det dock och kan egentligen inte säga så mycket alls om det.

Det finns också ett gammalt Marvel spel som gjordes av TSR, men det rekommenderar jag inte om man inte har en generös SL som grovt moddar de krafter man slår fram. Allt görs slumpmässigt, vilket leder till att hjälten med kraften "superhopp" antingen hoppar kortare än en vanlig människa, eller att hans kraft är sämre än vad han kan hoppa normalt (hände oss under ett spel).

Annars kan jag rekommendera Mutants and Masterminds. det enda felet som jag ogillar med det är just att det är lite stelt. Det är svårt att se skillnad på två karaktärer eftersom det mesta fungerar på samma sätt, men det är mycket underhållande och användbart.

Det finns också spelet "Godlike" där man spelar supermänniska under andra världskriget, men det är utan dräkter och sådant.

Vi har också svenska "Supergänget" som både är orginellt och roligt. Jag har inte prövat det, men grundboken är i formen av en serie, vilket bara det ger mig sjuka fantasier om att spela Kapten Sosse och Moderat Mannen i kampen emot Fascistiska Fyran.

Jag kan också rekommendera mitt forum http://www.gemstone.forum24.se lite skamlöst, för det är alltid roligare med fler spelare. Framför allt nu när det kommit igång igen.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...