Gå till innehåll
Gäst SnakeBlade

Filminspelning

Recommended Posts

Gäst

Hejsan jag heter Henrik och jag arbetar med ett filmprojekt som ska spelas in i sommar 2011. Och ja söker lajvare c:a 600 st som skulle kunna delta i detta. De de ska få vara med på inspelning av filmen The Chronicles of SnakeBlade. Då de ska vara militärer av både den goda och onda sorten. Någon tidigare erfarenhet krävs ej utan att ha bra talang och klara av att stå framför en kamera och leva sig in i rollen. Sen att ja även söker personer som frivilligt skulle vilja ställa upp med kulisser och hjälpa till att bygga upp det och göra en hel stad som är förfallen efter ett kärnvapenkrig. Filmen kommer att vara på engelska men skrivs på svenska. Finns även manus uppbyggt på Engelska med samma utgång som den svenska med samma namn The Chronicles of SnakeBlade.

M.V.H

Henrik

:lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kört en snabb sökning på Google så har jag två frågor:

1. What's the deal? Du vill ha x människor, rör det sig om gratisjobb eller utgår det ersättning?

2. Är det en någotsånär professionell organisation som faktiskt klarar av att hantera 600 statister?

(Edit: Merge'ade ihop de två topicarna på samma ämne)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Filminspelningen kommer att äga rum i Motala i Östergötland 2011. Så har du flera personer som har militärkläder och annan utrustning (Rekvisita) alltså gärna citycamouflage. Hjälm o de kan man alltid skaffa billigt från andra ställen. Sen att ha med vapen som softAir Gun gärna eldrivet vilket blir lättar att lägga in effekter för redigering när filmen är klar.

Här kommer en liten notis om vad den handlar om.

Året är 2078, det är total kaos i hela världen. mänskligheten är på väg att totalt utrotas .Det som fortfarande finns kvar är bara ruiner efter det atomkrig (Gorman Diaz) lämnade efter sig. På gatan finns det bara kvar utbrända och sönderslagna Bilar. Flera butiker Och gallerior var totalt sönderslagna och hade plundrats på värdesaker. Den lag som en gång rådde så finns det bara några få poliser kvar. Nästan inga militära fordon samt militärer finns kvar efter Gormans Frammarsch. Men de finns en Soldat som skulle rädda hela mänskligheten från att helt totalt gå under. Han har letat upp och fått med sig dom soldater som finns kvar efter de världskrig som har slukat mer än halva jordens yta. Ledaren för de nya trupperna som ska rädda dem människor som blev kvar heter (SnakeBlade) Han är hoppets och framtidens ledare.

M.V.H

Henrik

SnakeBladeProduction

:lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Hej kriss ..

Det är inte statister jag ska ha. Det är personer som vill delta i filmen och som vill vara skådesplera. Statister finns det gott om de kan man plocka lita överallt. Men ja när ja menar 600 lajvare så är inte alla med på en gång. Utan de kommer med olika tupper från olika regemente. De skulle bli allt för jobbigt att styra upp 300 från ena sidan och 300 från andra sidan Det skulle aldrig fungera. Denna film så är det att man ska få vara med frivilligt. Sen när man vet att de fungerar bra och att den betalar bra på biograferna så kan man diskutera en viss utdelning till viss procent. Så har du stort intresse för att spela in film och vara med är du välkommen. Men någon betalning eller ersättning kan inte ges första gången med tanke på låg budget och hög lågkonjuktur.

Vill du veta mer skicka till denna mail.

Henke_Pet@hotmail.com

M.V.H

Henrik

SnakeBladeProcution

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom här frågorna

Var kommer den här inspelningen att äga rum?

1. What's the deal? Du vill ha x människor, rör det sig om gratisjobb eller utgår det ersättning?

2. Är det en någotsånär professionell organisation som faktiskt klarar av att hantera 600 statister?

vad för premisser kommer statisterna fungera under etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

På en sida som kommer att komma upp ganska snart så kan ni som är filmintresserad att se vad som kommar att hända och vika ansökningar som kan göras. Det kommer även att finnas tävlingar till Usa och andra roliga saker att prova på. Vill du som filmintresserad så kan du alltid bli V.I.P på sidan och en kostnad på 300 kr i månad kommer att ges. Sidan kommer även ha likheter med Internet Movie Data Base IMDB.com men uppbyggt på andra grunder och principer.

M.V.H

SnakeBladeProduction

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Statister är de som kommer att synas i bakgrunden. Men om du undrar om de är statister bland lajvare så ja de finns det oxå. Men vissa är även militärer.

Hoppas ja har uttryckt mig rätt.

Annars rätta om min ja sagt fel ord.

M.V.H

SnakeBlade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andra saker som är rätt relevanta (eller egentligen bara är en utveckling av logistikfrågan):

1. Reseersättning? Tror inte du hittar 600 lajvare på orten och jag tror rent krasst inte att folk är intresserade av att lägga egna pengar på att resa.

2. Boende? Som sagt, du lär inte hitta 600 personer på plats och en filminspelning tar inte bara några timmar, speciellt inte om det inte är statister utan skådespelare som avses. Återigen tror jag inte folk är intresserade av att lägga pengar på att ordna boende.

3. Mat? Som ovan...

Jag tror säkert det går att hitta en del folk som kan ställa upp ideellt, men jag tror det är svårt att hitta folk som är beredda att lägga ut en massa egna pengar på att få vara skådespelare. Speciellt inte med tanke på att folk har en del annat de gör på sin fritid + har jobb/skola.

Vill du som filmintresserad så kan du alltid bli V.I.P på sidan och en kostnad på 300 kr i månad kommer att ges.

Jag förstod inte helt din formulering här. Menar du att det kostar 300/månad att bli VIP på sidan, eller? Vad kommer det finnas på den isf som motiverar den kostnaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag det hela låter lite mysko och jag har redan valt att backa

Det känns inte helt seriöst helt enkelt, och det finns en hel del frågetecken som inte retts ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen känner jag mig skeptisk till att jag skulle lägga ut 300kr för medlemskap på en sida samt för mat, boende, utrustning och resa, för att vara statist i en film.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Saken är den att om ja inte hittar de så får man ta de som man blir beviljad att få. Men även om ni som även är på sidan som säger att de inte skulle vara seriöst så kan ni ju gör detta själva om nu tror att ni skulle lyckas. Ta inte illa upp men att säga så att de inte skulle vara seriöst, Förklara för mig då varje ja just har skapat en domän som ska blir en hemsida fär denna produktion. Så vad är det för frågeteken som ni inte har fått svar på. Sen det med resersättning är upp till personen själv. Dessutom är det oxå de första storfilmen som ja ska göra och de kan oxå bero på att man inta kanske har råd till vad som helst. Så ta gärna lite hänsyn till det är ni snälla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tja.. lansera en sida där man ska betala 300:- för att bli VIP, räcker att 2 personer gör detta så har en domän med webhotell på t.ex one.com gått i vinst

Att du känns oseriös beror på att du fortfarande inte besvarat alla frågor vi ställt, du förväntar dig att 600 personer ska lägga pengar på en film som du sedan ska få in på biograferna.. Du siktar inte högt direkt, du siktar precis skithögt t.om

Och vadå "försök själva" - det är inte vi som annonserar efter 600st lajvare här, det är du! Det är Du som ska övertyga oss om att du är seriös, då funkar det inte att köra med saker som "Sen det med resersättning är upp till personen själv" eller "Men även om ni som även är på sidan som säger att de inte skulle vara seriöst så kan ni ju gör detta själva om ni tror att ni skulle lyckas" samt "Dessutom är det oxå den första storfilmen som ja ska göra och de kan oxå bero på att man inte kanske har råd till vad som helst"

Om man nu ska satsa på en storfilm så bör man ju iaf se till att de som ställer UTAN LÖN iaf får resa och mat för besväret?

Du känns inte mer seriös nu, men försök gärna igen vetja!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det handlar inte så mkt om hänsyn som vad som är rimligt. Jag tror att du kommer bli besviken om du tror att du hittar 600 personer som ställer upp gratis och dessutom får stå för sina omkostnader själva. Jag har varit statist vid 4-5 tillfällen och även om vi den ena gången, som var två dagar, inte fick någon ersättning i pengar så fick vi mat och biobiljetter + det var inte så långt bort. Jag tror inte heller att du kan få folk att betala 300 kr/månaden för att bli medlemmar på en hemsida som vi iofs inte vet vad som kommer att erbjuda, men vill jag ha möjlighet att bli statist så finns det ju statist.se som jag har för mig kostar 150 kr/år och vill jag veta något om en film finns det IMDb som är gratis. Så, vad är det utöver detta som ett VIP-medlemskap skulle innebär som skulle motivera den rätt höga kostnaden?

Jag tror att det bästa du kan göra är att lägga upp en budget och börja på en rimligare nivå gällande antalet folk. Det finns en del stipendier och bidrag att söka så det är ju bara att knalla in på exempelvis biblioteket och se om de har några listor där över stipendier + kolla om kommunen och/eller något studieförbund kan tänka sig att stödja på något sätt. Visst är det bra att folk har ambitioner och gör vad de tror på, men jag tror det är bra att ha en plan för det först och framförallt fråga sig om det man gör är rimligt.

Sedan betyder det inte så mkt att ha skaffat ett domännamn och lagt upp en hemsida då sådana saker idag är rätt enkelt att ordna. Det är ju dock ett steg på vägen. Utöver det så skulle jag rekommendera dig att skaffa en annan mail än en hotmail-adress (eller iaf ha en annan mailadress som pekar dit), då det ser väldigt oseriöst ut med hotmailadresser. Sedan får du också vara beredd på att folk är skeptiska eller har frågor. Det bästa för att framstå som seriös är att lugnt och sakligt svara på dessa istället för att tycka att folk ska göra det bättre själv. Kanske kan folk göra det, kanske inte, men det får inte ditt projekt att se mer seriöst ut. Jag tror säkert att du är seriös med dina ambitioner, men än så länge har jag inte fått svar på de frågor jag har ställt, även om jag nog kan gissa iaf en del av dem.

Men, för att förtydliga så kan jag samla de frågor som uppkommit:

1. Utgår reseersättning?

2. Får statisterna och skådespelarna mat?

3. Hur löses boendet för eventuella långväga statister/skådespelare?

4. Finns det en budget för projektet?

5. Vad får man som VIP som motiverar den höga månadskostnaden?

6. Inspelningsplats? Du pratar bland annat om en stad som ska byggas upp. Nu antar jag att det är kulisser och så, men vet du var detta ska filmas? Och finns det finansiering för rekvisita och byggmaterial?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som en person som själv gör lite film och sådant så tror att även om detta är ett bra ställe att hitta lajvare på som kan agera statister så är det inte det bästa.

Gå in på voodoofilm.org och kolla runt lite där, där kan du hitta länkar till det lokala resurscentrumet samt att du kan få mycket hjälp av erfarna filmare både amatörfilmare (hobbyfilmare) och proffsfilmare (yrkesfilmare). Från det lokala resurscentrumet så kommer du troligen att kunna få mycket hjälp med din produktion och även ett ganska stort finansiellt stöd ifall de anser att produktionen är något värt att satsa på.

Ett bra sätt är även att lägga upp ditt manus på deras forum så att medlemmarna där kan läsa igenom det och kommentera det och ge dig kritik på det. Även den som är bäst på svenska och på att skriva manus behöver kritik då man själv är så inne i det så ser man inte det som kanske saknas eller behöver förtydligas.

Sen vill jag även tillägga att det är kanske inte bäst att satsa på biograf om detta nu är din första större film. Satsa på en av Sveriges många och mycket berömda filmfestivaler som tex novemberfestivalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att de är oseriöst för att folk inte får resa eller mat är inte helt sant.

Jag har vart med vid en inspelning av en film som gick upp på bio och vi fick resorna betalda (om de var ensataka längre) men alla närmare fick vi lösa själva och ingen mat ingick heller i det. Dock är detta en mindre film som inte har satsat på att ha 600 pers med i filmen utan hellre jobbat med en mindre klick personer som tycker det är kul.

Att sedan säga man ska bli ungefär som IMDB men ta 300 :- för det utan att nämna vad man får.

Då undrar jag ju som alla andra här. Vad får man för det?

Vart skall pengarna då gå?

Är de upp till var o en om man får reseersättning? Tror inte så många tackar nej till det.

Hur mycket krav är de på folks utrustning? Vad händer om något går sönder? Ersätts det eller är det "taskigt läge skyll dig själv som tog med det" o.s.v.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu