Gå till innehåll
Perry

Agricola

Recommended Posts

Så - har någon spelat detta spel?

Det ser väldigt intressant ut, är snyggt, och det verkar vara ett spel som kan tilltala non-hardcore gamers också?

Någon som har förstahandserfarenhet av det, som kan dela med sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

:shock:

Jag trodde spelet sorterades in, tillsammans med spel som Settlers of Catan & Carcassonne.

Men det är alltså inte fallet, vad jag förstår av dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag har hört om det är att det är ett spel med hyfsat tunga regler (kanske mest för att det verkar finnas mycket att hålla reda på), men att det ska vara ett riktigt bra spel när man väl bemästrat reglerna och det har bland annat fått Spiel des Jahres specialpris för "Komplexes Spiel" 2008.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

När jag kolla på Boardgamegeek, så finns det gulliga små trä-figurer föreställande får, kossor och grisar.

Känns märkligt att man gör ett spel med sådana komponenter, men att det sedan är svårt att lära sig :)

Givet att någon (jag) lär sig reglerna, kan man sedan ha samma målgrupp som Settlers & Carcassonne - dvs kan jag locka min fru & mina barn att spela spelet :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en "familjeversion" och en "gamerversion" av spelet så det borde väl inte vara några problem.

Jämfört med ett genomsnittligt eurogame är Agricola avancerat, utan tvekan. Men jämfört med krigsspel eller diverse ameritrash-titlar är det snällt (det var mitt intryck efter att ha sneglat lite i regelboken).

Jag har ett avsnitt av "Boardgames with Scott" (video-podcast) på min iPod där han går igenom Agricola. Tänkte att det kan vara bra att ha när jag får ändan ur vagnen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett helt ok spel. Har spelat det några gånger, typ 4-5, och hade kul alla gångerna. Men Agricola är lite svårare att komma in i än ex. settlers. Man får liksom inte överblick förän efter några partier. Skall spela det minst 5 gånger till innan jag fäller något definitivt avgörande. Att det är svårt att komma in i är för mig ett tecken på att det kanske håller länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Definitivt svårt att förstå vad man skall göra de första gångerna man spelar. Jag är inte imponerad av det. Interaktionen mellan spelarna är låg - jag tyckte det kändes som ett pyssel och knåp mer än ett spel. Det är mycket mer jag mot spelet än jag mot de andra spelarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter Phoenicia var Agricola definitivt mitt favoritspel från 2007. Jag har spelat det 7 gånger och det växer för varje gång. Jag håller inte med om att interaktionen är låg, tvärtom för endast en kan välja varje handling och man måste fundera på vem som vill göra vad i respektive runda och man måste ibland se till att bli förstespelare i nästa runda, liksom hålla reda på vilka nya handlingar som kan tänkas bli tillgängliga. Det är väldigt mycket ett racing- och tajmingspel plus att man ska kombinera korten på bästa sätt för att få ut lite extra. Dock är inte korten nödvändiga för att kunna vinna. Dessutom kan det nog rekommenderas att köra familjevarianten första gången, åtminstone om det är ovana (non-gamers) med.

Visserligen råkade det bli så att en annan lärde mig just detta spelet, men jag tyckte aldrig att de var krångliga. Ingen annan har tyckt att spelet varit svårt att förstå efter att jag gått igenom reglerna med dem heller.

För övrigt är Agricola just nu ett av de hetaste spelen på lokala klubben (Armagedon i Borås).

/Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Ulrik B

Vi är ett gäng som spelar brädspel. När vi började med Agricola har vi inte spelat något annat på två år.

Det är ganska mycket att lära - därför var det jobbigt de första 3-4 gångerna, sedan fastnade vi! . ...för gott, verkar det som.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.