Jump to content
Sign in to follow this  
Japan-Jens

Att motkandidera...och lyckas.

Recommended Posts

Hejsan alla Sverokare, jag behöver tips. Bland alla mina ideella erfarenheter så har jag aldrig varit med om att det varit fight om platserna i en styrelse utan engagemang har istället välkomnats med öppna armar. Nu är jag i den sitsen att jag ska motkandidera till faddderigeneral för min studentsektions fadderi/festeri, Clubmästeriet, mot valberedningens förslag. Frågan är, hur går man bäst till väga? Ska man genomföra en PR-satsning och i så fall, på vilket sätt?

Lite korta fakta

Det är personval så varje kandidat får presentera sig sedan får årsmötet rösta och de personer med flest röster formar styrelsen. Kassören, Ordföranden, Sekreteraren och Fadderigeneralen väljs var och en för sig och förutom dessa väljs 9 ledamöter. Omröstningen är sluten och sker med hjälp av lappar.

Sektionens vintermöte är den 10 februari så jag har ungefär 2 veckor på mig. Traditionen i sektionen är att valberedingens förslag nästan alltid går igenom oförändrat och endast en gång de senaste åren har en person motkandiderat och lyckats, men då som ledamot i styrelsen och inte någon tyngre post som t.ex. fadderigeneral.

De som får komma på vintermötet och rösta är alla som läser Industriell Ekonomi så det rör sig om drygt 800 studenter som kan komma, till ett årsmöte som brukar vara välbesökt (c:a 100 deltagare).

Platserna i Clubmästeriet är väldigt eftertraktade, 13 platser totalt för hela sektionen, så folk är beredda att slåss för dem.

Jag har reggat domänen http://samuel-i-cm.nu/ som en plojgrej och den lär bli aktiv någon gång under dagen.

Guest

Några snabba tips:

- Få alla dina vänner att dyka upp och rösta på dig. Få dem att blanda sig med folk i salen och prata väl om dig.

- Förbered och håll ett brandtal om varför just du är den bästa kandidaten. Fokusera på storslagen vision men även hur praktisk du är och vilket sinne för samarbete, detaljer och flexibilitet du har. Många bra buzzwords är bra att använda här. Du bör helst fokusera mycket på dig själv och inte sabla ned på din motståndare (om det inte finns uppenbara brister hos din motkandidat)

- Framhäv dina kunskaper från Sverok och andra sammanhang som kan efterlikna uppdraget, som t ex konventsgeneral och föreningsengagemanget samt andra samarbeten du jobbat med.

- Eftersom det är industriell ekonomi betyder det att studenterna där är något mer homogen grupp än "vanliga" människor. Det kan betyda att vissa sakfrågor är extra viktig och lättare att argumentera om (t ex ekonomisk avkastning av arrangemanget (jag har inte riktigt koll på vad studenter där tycker är viktigt)). Fundera på vad de flesta studenter tycker är viktiga frågor att prata om i andra sammanhang.

Om du siktar långsiktigt kan du också erbjuda dig som "andraman" till den andra kandidaten med tanke att ta över till nästa år. Detta kan du erbjuda sent i eventuell debatt, om du ser att debatten inte går din väg. Det gör att folk inser att du är mycket intresserad av uppdraget och siktar långt framåt. Detta är dock ett tvåeggat svärd eftersom folk kan få för sig att om de väljer din motkandidat så får de dig på köpet, men å andra sidan har du mer eller mindre cementerat din plats till nästa år.

Lycka till!

Ta reda på vad det är som fått valberedningen att välja honom framför dig i sitt förslag. Det är sidor som nästan garanterat kommer föras fram i eventuell debatt som pro honom, så förbered dig på hur du kan bemöta dem eller till och med vända på det så att det blir positivt för dig och negativt för honom.

Om du har vän(ner) där som du verkligen kan lita på så diskutera redan nu med dem hur ni kan lägga upp debatt under mötet. Om flera olika personer går upp och uttrycker stöd för dig på olika sätt under debatten så kommer det ge ett intryck av att finnas ett brett stöd för dig - speciellt om det är så att andra inte vet om att ni är vänner.

Det är också en fördel att ha någon som kan köra rätt hård retorik som kan vara den att bemöta eller utdela sparkar under mötet, så att du hålls fri från att ens närma dig sådant. Däremot ska du inte undvika så'nt helt, om det går långt så måste du visa att du inte bara tänker stå och le och ta emot utan att du faktiskt kan bemöta det. Viktigt dock i så fall att du kan göra det väldigt milt och sakligt, medans den eventuella dyngan får komma från någon annan.

Du säger att folk gärna fightas för de här eftertraktade posterna - betyder det att det går så långt som till personangrepp och andra fulnyp som vi sett i Sveroksvängen då och då? *nyfiken*

Du säger att folk gärna fightas för de här eftertraktade posterna - betyder det att det går så långt som till personangrepp och andra fulnyp som vi sett i Sveroksvängen då och då? *nyfiken*
Tror inte det men är osäker. Framför allt brukar folk bli arga på valberedningen om de inte kommer med då deras förslag i princip alltid bara klubbats igenom.

Håller på och kör för fullt med denna lilla kampanj nu, är som ett stort projekt i sig. Har gjort det till en halft seriös halft plojgrej där jag blandar brandtal med roliga hemsidor och propagandavideos =) http://www.samuel-i-cm.nu/ Vi får se om jag lyckas.

Humor.

En del kommer vara där för att rösta på dig, en del kommer vara där för att rösta på fel person - de kommer du inte påverka. De mitt emellan kan mycket väl bestämma sig på plats. Ett säkert kort för att få dem att komma ihåg dig är just humor.

Sedan får man vara lite seriös också, men underskatta inte att styrkan i att få folk att le.

Kampanjen och vintermötet är över och dessvärre blev jag inte vald utan valberedningens förslag gick igenom. 5 personer kandiderade till platsen som fadderigeneral och på mötet närvarade ca. 250 personer.

Kampanjen blev intensiv och lyckad med affischer, mystiska post-it-lappar, meddelanden på föreläsningarnas whiteboardtavlor, facebook-grupp och såklart kampanjhemsidan. Höll på mötet ett riktigt brandtal som jag övat in under helgen och det gick riktigt bra, helt klart det bästa tal jag någonsin hållt.

Det jag tror det framför allt brast på är att jag inte har så stort kontaktnät här på sektionen och därför inte fick tillräckligt många att komma och rösta på mig på mötet samt som kunde tala för mig. Så diskussionen rörande fadderigeneralsposten (efter tal, frågestund och presentationer) handlade i mångt och mycket om endast 2 kandidater, med 4-6 talare uppdelade i två läger som hade en fejd i talarstolen.

Stort tack i alla fall till era tips och inlägg, kändes verkligen toppen att få det här schyssta gensvaret från er på mina frågor. Kommer förhoppningsvis med en utförligare rapport samt mitt tal i skriftlig form så får ni gärna peka på saker som eventuellt kunde ha förbättras

Edit: Mitt tal var i princip följande:

Godafton vintermötet,

Jag tror de flesta av er känner igen mig från den kampanj som jag drivit de senaste 2 veckorna eller när jag sprang runt och fotade under Nolle-P. Jag heter Samuel Åström, pluggar I-internationell japanska och jag vill bli vald till fadderigeneral.

Är 22 år gammal, nörd inom flertalet områden och en person som blir lycklig genom att ständigt ha många bollar i luften. Det har lett till att jag sedan jag var 14 år startat och drivit flertalet föreningar, varit projektledare för mängder av projekt, egenföretagare och burit oändligt många bord. Bland de största projekten är arrangemanget NärCon som jag startade år 2002 i min hemstad Örebro och varit konventsgeneral för sedan dess. I år kommer det över 1000 deltagare dit från hela landet för att i en helg spela spel, lyssna på liveband, umgås, kolla på film och festa loss. Och ni hör ju själva, konventsgeneral och fadderigeneral, hur stor skillnad kan det egentligen vara?

(Paus)

Mina visioner för CM men framför allt för Nolle-P är stora. Men det betyder inte att jag ogillade förra årets Nolle-P, nej faktum är att jag älskade Nolle-P och är otroligt stolt, men jag är inte nöjd. Jag vill ha mer av allt det underbara och fantastiskt roliga vi var med om och lägga ribban ännu högre. Nya idéer, fler och bättre spex och mer gemenskap. Dessutom vill jag att Nolle-P ska ge en varaktigare upplevelse som lever längre. Minnen som annars så lätt försvinna i alkoholångornas dimma.

(Paus)

Jag är fullt medveten om att CM inte bara gör Nolle-P utan aktiviteter över hela året. Dra't i Spa't, Utekravallen och I-cabareten bara för att nämna några. Därför är det viktigt att som fadderigeneral att inte bara kunna leda, utan även kunna följa, peppa och samarbeta. Även detta har jag starka erfarenheter av. Jag har suttit i oräkneligt antal styrelser i olika idéella organisationer, slitit på festivaler, konvent och scoutläger samt under ett års tid jobbat som kansliadministratör på Sveroks kansli här i Linköping.

(Paus)

Ni har redan sett mitt engagemang de senaste veckorna från min intensiva kampanj och detta är bara början. Om ni väljer mig till fadderigeneral så kommer ni få se samma glöd, samma engagemang i ett och ett halvt år framöver. Ni har hört vad jag har gjort, ni har sett min drivkraft, snälla ge mig chansen att tillsammans med er göra det kommande året till det bästa i CMs historia! Tack.

Du kan få bli fadderigeneral i kotte&Nina-klubben! Eller nej! Hedersfadderigeneral! Låter inte det ännu bättre?

Ps, tråkigt att du inte blev vald.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...