Jump to content
Sign in to follow this  
Guest PIT

[D&D]4th edition - vad tycker ni?

Recommended Posts

Jag skaffade alla tre grundböckerna i måndags och jag tycker att det verkar riktigt skoj, har inte hunnit spela det än men hittills så tycker jag att det verkar väldigt bra.

D&D var det allra första rollspelet som jag spelade, först AD&D sedan övergick vi till 3.5 som jag verkligen fattade tycke för.

Efter ett uppehåll (för min del) från D&D i snart 4 år tyckte jag att det var dags att introducera D&D för min nya grupp som aldrig spelat D&D tidigare, men eftersom jag enbart äger en 3.5 bok tyckte jag att det var enklast att skaffa 4e versionen istället för att leta efter begagnade 3.5 böcker.

Visst det finns saker som jag saknar från 3.5 men för övrigt tycker jag att det fortfarande är ett spel värt att bära namnet Dungeons & Dragons. \o/

Det som först gjorde att jag senare köppte böckerna var det genomtänka upplägget av alla regler.

Under varje Class ligger allt som tillhör den klassen, powers och sådär. otroligt smidigt, minimerat bläddrande.

Det enda som jag retar mig på är den ojämna kvaliten i illustrationerna. 3.5 var najs för att alla bilder signalerade 3.5, det känndes enhetligt. Fyran kan se ut lite hur som helst, jämför t.ex bilderna på raserna Elf och Eladrin. Alvbilden är djuplös och livlös och matta färger, Eladrin ser ut som plastskulpturer och bilden har ett djup och fantastiska skuggor. Alvbilden ser ut som vattenbaserade matta färger och Eladrinbilden ser ut att vara digitalt färglagt. (nu är ju säkert båda digitalt färglagda, men ni fattar).

Guest

I 3,5 använde vi ett full-smockat kompendium med hus regler, ett helt annorlunda spell system (har aldrig gillat D&D 1ed -3,5 ed spell reglerna) som dessutom kompenserade 3,5 reglernas multi klass system för casters, och en uppsjö av sammanställningar för hur man ska hitta runt i djungeln av olika böcker, kompendium och handböcker. 4th ed känns väldigt utarbetad och jag ser inte ens ngn anledning att köra med hus regler (åtminstone inte än). Tänkte dessustom hålla oss till de 3 grundböckerna + PHB 2 och de 2 Forgotten Realms böckerna så det inte blir ett så jädra bläddrande.

Men på det stora hela känns 4th ed mer eller mindre fel fritt från början, något jag inte upplevt i ngn utav de tidigare utgåvorna.

\o/

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...