Jump to content
Sign in to follow this  
Nikula IV

Hur bygger vi en bår?

Recommended Posts

hallå!

Jag och ett par kompisar håller på att bygga en bår till posta-apokalyptiskt lajvande så att vi kan på ett roligt och snabbt sätt ta hem skadade men även kidnappa folk :twisted: .

Vår plan är att ha två stycken metall stänger med en länk emellan så att vi kan skruva isär de båda och på så sätt få fyra stavar (ca 115 långa var). Mellan dessa skall vi sedan ha pressenings''tyg'' eller liknande och tre stycken läderspännen så att vi kan spänna fast folket så de inte trillar av. På det sättet får vi en relativt lätt och smidig bår som snabbt kan sättas ihop eller tas isär.

Men nu kommer två frågor:

1. tycker ni iden är vettig tror ni den ärhållbar och effektiv eller har ni andra ideer?

2. vad skulle NI tycka om att bli knockade och sedan bortkånkade in iskogen?

Vad sägs?

Johan

1. Det kan ju vara värt att testa iaf. En bra idé är nog att testa den ordentligt innan lajvet så att den inte går sönder när ni rusar genom skogen med någon på den. ;)

2. Jag skulle tycka det var roligt. Skulle gärna se mer sådana spännande upplevelser på lajv.

Införskaffa:

a: Scouthandboken

b: SoldF

(båda dessa böcker borde ingå i ALLA lajvares bibliotek)

Här hittar ni allt ni behöver för att bygga tillfälliga bårar etc. etc.

Sen rekommenderar jag att ni tränar på att bära en lastad bår i terräng också... Det är en pina tro mig :wink: Ni kan tro mig när jag säger att det inte är roligt att bli tappad när man är på väg över ett gärde heller :s

Mmm, mina minnen från att bli buren liggandes på bår på en språngmarsch runt logementet i Boden kommer tillbaka.....

Vet inte hur många som blev tappade på den turen med det var en del som fick smaka på myllan.

Turligt nog behövde vi aldrig praktisera båren i skarpt läge.

Så träna mycket innan lajvet är mitt råd med!

Vi provade både fältbåren i metal/plastväv men även den fältmässiga båren där man tar 2 störar och trär in i ärmarna på ett par jackor som då blir liggytan för den skadade.

1. tycker ni iden är vettig tror ni den ärhållbar och effektiv eller har ni andra ideer?

2. vad skulle NI tycka om att bli knockade och sedan bortkånkade in iskogen?

1. Om det finns är det nog lättare att försöka komma över någon av försvarets bårar på militärt överskott eller dylikt. De må vara ganska tunga, men nog rätt smidiga i jämförelse med det ett hemmabygge om man vill ha samma stabilitet och de skulle lugnt överleva apokalypsen :mrgreen: Eller så kan man bara använda ramarna och göra "tyget" själv.

2. Uh, nej tack? :P

Hmm.. verkas osm frågan kanske var otydlig:

Båren MÅSTE vara permanent och helst hopfällbar för snabba transporter. Vi letar också efter gamla fältbårar som bör vara både lätta och bra enligt uppgifter ;)

Det slog mig förresten att du skrev "roligt och snabbt". Bara så att det inte råder några missförstånd om det, att bära även en normaltung person på en bår blir duktigt jobbigt efter bara några hundra meter. Ska man bära en eller flera kilometer, även på landsväg, så är det inte kul även om man är en person i varje hörn av båren. Det går inte snabbt och att springa med dem mer än korta sträckor är ett helvete. Så som Iriney säger bör ni verkligen öva med dem först - inte minst för att komma fram till ifall det överhuvudtaget kommer fungera för er att använda dem så som ni tänkt.

Utöver själva bärandet är fältbårarna ju ganska smidiga, att sätta ihop en tar under en minut bara man övar sig lite så den biten går ju snabbt iallafall.

Eran idé med att använda ihopskruvbara rör låter visserligen som något som skulle fungera, men hur ska ni få dem att hållas fast i förhållande till varandra? Vad skulle ni i så fall ha på kortsidorna, alltså?

Ja har sett en på rollsberga.... Vi bor alal i lund med omnejd så alla överskott i närheten vore bra ;).

Att bära skall nog inte avra ett problem, gruppen är på 5 pers och alla är friska och starka ;)

Permanent: som i INTE TILLFÄLLIG

Ihopfällbar: som i att den går att fälla ihop!

En tillfällig bår är ett lakan och två slanor. Men EN permanent bår är en bår som inte är gjord så att man tar isär den till andra föremål! (som man tidigare satt ihop för att skapa båren!) Men då kommer problemet: den är svår att transportera! Då blir lösningen: vi fäller ihop den! (den är alltså IHOPFÄLLBAR!).

Båren är då PEMANENT (den tas inte isär till andra föremål) men IHOPFÄLLBAR (den kan fällas ihop till en litet smidig kit)!!

Tänk dig en verandastol! Den är permanent en stol men den går att fälla ihop!!! INGENIOUS!

PM;a mig gärna om du ahr fler frågor ;)

"2. vad skulle NI tycka om att bli knockade och sedan bortkånkade in iskogen?"

Jag har fantiserat om just den här idén. Jag skulle tycka det vore kungligt roligt.

"1. tycker ni iden är vettig tror ni den ärhållbar och effektiv eller har ni andra ideer?"

Se bara till att presenningstyget är hållbart, och att inte springa runt vid ställen där det kan vara farligt att bli tappad så ska det nog bli riktigt bra. :)

1 har ju folk svarat så bra på

2. varför? Det är väll den första frågan, vad får jag för upplevelse ut av det förutom att jag blir buren. Vad är mitt spel i det hela? Så spontant, nej tack det är nog inget jag skulle lägga mycket ros på efteråt som en stor upplevelse rent lajvmässigt för mig.

För att förklara 2;an lite:

Tänk dig: Du står som byvakt utanför byn och håller vakt över den lilla byn. Du vet att det i skogarna lurar mördare, banditer och hänsynslösa slavhandlare. Men ännu värre.. mutanter. Solen går ner och din kamrat går och lägger sig. Dimman lägger sig längs med den ensilga vägen och endast eldens sprakande hörs. Plötsligt får du ett lätt slag i bakhuvudet och du svimmar. När du vaknar bärs du igenom skogen, du kan inte röra dig din bringa och dina armar fastsatta i läderremar vid en bår. Vid varje sida springer en gasmask iklädd man. Du vet inte vad de vill eller vart de fö dig. Men du är rädd....

Picture412.jpg

Inte kul...

Det beror ju en hel del på vad man jämför med. En kidnappning där man hotas och går bort fungerar väl likadant ungefär, men att bäras är skönare (:)) och mer spännande skulle jag säga. Det märks att personerna har planerat ordentligt och lagt ner tid.

Guest

Om ni har pengar hade jag nog köpt en http://www.surplus.se/component/page,shop.product_details/flypage,shop.flypage/product_id,8546/category_id,92/manufacturer_id,0/option,com_virtuemart/Itemid,26/

Sjukbår 2.

Den håller iallafall, och ni behöver inte oroa er att något går sönder eller att nån gänga/svetsning/presenning lossnar och nån stackars sate flyger in i en sten eller dyl. :) Gäller bara att ni tränar på och gå runt med någon på den, då det är både tungt och otympligt :)

( Medlem ur andra legosoldatsgruppen från fyrien ;) )

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...