Jump to content
Sign in to follow this  
Chryckan

Varför lönar det sig inte att handla på nätet?

Recommended Posts

Alla aktörer, Internetbutiker eller fysiska butiker bidrar till att vi får fler spelare. Att påstå att Internetbutiker konkurerar ut fysiska butiker tycker jag är mycket snedvriden verklighetsbild då de båda har sina fördelar respektive nackdelar men i slutändan jobbar de åt samma håll - att få fler att börja spela spel.

"snedvriden verklighetsbild"? Eftersom du är "gäst" tänker jag inte ödsla tid med att motivera varför jag anser att du är en idiot.

/Magnus

Guest

Synd Magnus då det hade varit lite serösare än att bara kalla folk för idiot men å andra sidan är det ju en lätt lösning om man inte har några motagument. Vill man bara vara otrevlig istället för att föra en konstruktiv debatt så kan man göra så men å andra sidan, då det inte för något till debatten, så kan man lika gärna låta bli att posta ett sånt inlägg.

Jag skriver som gäst då jag inte har någon användare här och då jag inte är aktiv här känner jag inte det lönt att skaffa en heller men jag heter Bo och är bosatt utanför Halmstad för alla som är nyfikna.

För att inte detta skall bli ett lika meningslöst inlägg som Magnus så kan jag motivera mitt tidigare inlägg lite mer.

I en fysisk butik kan man kan gå runt och titta och vända på produkterna och hitta saker som man kanske inte först hade tänkt köpa. Jag själv föredrar alltid att handla i en fysisk butik. Att Internetbutiker konkurerar ut fysiska butiker med billigare priser är långt ifrån sanning. Vid större beställningar kan man tjäna lite på att beställa över Internet. Men med en fraktkostnad på mellan 50-100 kronor så som de flesta Internetbutiker som säljer spel har så tjänar inte den som skall beställa ett spel på att göra det över Internet då det som någon tidigare sa inte skiljer så mycket på priset i fysiska butiker. De flesta kunder handlar inte mer än 1-2 spel per beställning.

En Internetbutik kan däremot nå de kunder som inte har en fysisk butik i närheten, tyvärr bor inta alla i Stockholm och Göteborg även om vissa verkar tro det. Sålunda finns ett behov av Internetbutiker för att nå ut till alla spelare. Finns inte tillgången så kommer utövandet att minska, hur många skulle köra bil om det inte fanns någonstans att tanka den. Många av dem fysiska butikerna säljer även de över Internet för att nå ut till fler kunder vilket är jättebra.

Ju fler butiker av alla sorter och inriktningar det finns desto fler som hjälper till att locka flera till vår hobby.

Till gästen Bo.

Ditt första inlägg var inte så givande det heller så därför fick du det svar du fick, men det verkar ju iaf fått dig att vilja utveckla ditt inlägg :-). Ett problem med att diskutera med gäster är att de dels, som du säger, inte är aktiva på forumet och oftast bara kommer förbi och gör något inlägg för att sedan försvinna och dels att vem som helst kan fortsätta posta som gäst och låtsas vara samma person (det senare är ju även en nackdel för dig som postare).

Jag upplever inte skillnaderna mellan butikspriser och internetpriser som små, många butiker kan helt enkelt inte konkurrera med internetbutikerna när det gäller pris. Dessutom ser jag inte riktigt hur internetbutikerna kan få fler att spela på samma sätt som en butik kan - för att beställa måste du redan veta vad du vill ha medan i en butik kan du se, provspela och få råd.

/Magnus

för att beställa måste du redan veta vad du vill ha medan i en butik kan du se, provspela och få råd.

Ja, det är klart att man måste veta vad man vill ha, men det betyder nödvändigtvis inte att provspela.

Många går på vänners rekomendationer, reviews (glömt det svenska ordet) i tidningar och på hemsidor samt titeln på spelet, mer än på egen erfarenhet av spelet. Detta gäller dock främst brädspel och elektroniska spel. I fallet figurspel, rollspel och kort-spel är det främst att man sett spelet spelas eller har prövat figurerna, spelet eller korten tidigare!

Det är klart att både fysisk butik och nätbutik tillför minst lika mycket till utbreddningen av spelandet, men de har olika sätt att ta sig dit.

Som sagts tidigare, en nätbutik är något billigare och når ut till alla, medans fysiska butiker har mer expertis och ger möjlighet att se, känna och ibland testa spelet.

Inget är "bättre" än det andra!

För att inte tala om att för att handla i en Internetbutik måste du vara ganska så inbiten spelare bara för att på rak arm sådär beställa ett spel. För folk som aldrig spelat spel förut så kan du knappast räkna internetbutiker som en plats att vända sig till.

Det som gör att de fysiska spelbutikerna är det som står för återväxten butiksmässigt är just demokvällar, att kunna få hjälp och råd utan att behöva söka informationen själv (är man inte redan inbiten avskräcker det genast) och folk kan bara råka kliva in i en fysisk butik för att det ser intressant ut, träffa några som spelar spel där och antingen bara titta på och bli nyfiken eller faktiskt få chansen att vara med och på så sätt fastna i hobbyn :)

Internetbutiker fyller en funktion, ja, men det är inte som att hobbyn hade dött utan dem, döremot skulle jag kunna sträcka ut hakan och säga att spelhobbyn med tiden skulle gå under utan de fysiska spelbutikerna. Därför handlar jag bara i spelbutiker och betalar lite extra och är sjukt nöjd med att göra det \o/

Guest

Det viktiga är väl att man handlar på ett ställe där man trivs och får bra service (med ok priser)

Sedan om det är på nätet eller irl spelar ju ingen roll.

Själv har jag nätbutik och trivs med det och mina kunder verkar vara nöja, många kunder ute i landet som inte har en chance att få tag på grejerna om det inte vore för nätet.

mvh

Mats Öhlund

http://www.mapont.se

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...