Gå till innehåll
Chryckan

Varför lönar det sig inte att handla på nätet?

Recommended Posts

Hade tänkt att klara av inköpen av julklapps spelen och för att spara pengar så tänkte jag göra det över nätet för att på så sätt komma undan SFbokhandelns höga priser. Trodde jag ja.

Efter gått igenom de flesta svenska spelbutiker med en webbhandel (i alla fall alla de som står listade i Fenix vilket bör vara majoriteten) så fann jag till min förvåning att det ändå skulle löna sig att köpa spelen över disk i SFbokhandeln efter att ha räknat in frakt och postförskott mm.

Spelen jag var efter är:

Last Night on Earth - the zombie game av Flying Frog Productions.

och

Thebes- den svenska upplagan av Queen Games.

(Egentligen så hade jag även tänkt och köpa Dominion av Rio Grande Games till mig själv men eftersom det inte gick att hitta en enda butik (med undantag av just SFbokhandeln) som hade alla tre spelen så nöjde jag mig med julklapparna.)

Efter att hittat den billigaste webbbutiken i skrivande stund så hamnade slutsumman för de två spelen puls frakt mm. på 933kr.

Att köpa samma spel över disk på SFbokhandeln kostar 866kr.

Alla jag känner, inklusive mig själv, burkar klaga över SFbokhandelns dyra priser och de flesta av mina polare brukar också handla över nätet för att till synes "spara" pengar.

Normalt sett så är jag för lat för att hålla på och krångla med handel över nätet men som sagt nu till jul så tänkte jag att det skulle löna sig att göra dom där "klippen" man alltid för höra om.

Så när det nu visar sig att "klippen" i verkligheten är en förlust så blev jag både förvånad och smått irriterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iofs inget nytt - det är hyfsat välkänt att det i många fall är dyrare online pga höga fraktkostnader

dock så har fler och fler onlinebutiker börjat inse att vi fattat detta och börjat skärpa sig på den biten

personligen så föredrar jag vanliga butiker, det är liksom skönt att iaf i något moment av livet ha personlig kontakt med folk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Alphaspel finns alla 3 spelen och inkl frakt blir det 1144kr

1 x Thebes (sv regler) 335kr

1 x Last Night on Earth - the Zombie Game 359kr

1 x Dominion 340kr

Totalt exklusive frakt: 1034kr

Schenker Privpak (Varorna kan hämtas på ditt Schenker Privpak-ombud): 110kr

Moms: 229kr

Total: 1144kr

Som en notering har jag intresse i butiken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste nog ifrågasätta vad du irriterar dig över. "Klippet" i mina ögon är ju att få hela din lista med spel skickade hem till dig, så att du slipper springa på stan och leta efter dem. De flesta nätbutiker subventionerar ju dessutom frakten. Att få de tre spelen skickade till sig med Posten skulle kosta 200-250 spänn, och så mycket tar nog ingen handlare. Det handlar ju också om mängd, att handla lite på nätet är oftare dyrare än i butik, medan du kan gå rejält plus om du handlar mycket.

Sedan så måste jag instämma med föregående talare, vi på Alphaspel har ju förstås alla spelen hemma och spelutlämning i Stockholm. Billigare och bättre blir det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

SF-bokhandels priser är minst sagt varierande. I ett fåtal fall är de billigast, men i vissa fall ligger de 50% över den billigaste internetbutiken. Generellt brukar den billigaste internetbutiken ligga ca 20-25% under rek pris, och i vissa fall tar SF-bokhandeln mer än rekommenderat utpris.

Just nu är det riktigt stora prisvariationer på spel importerade från USA i olika butiker beroende på ifall butiken har köpt in spelen på en dollarkurs på 6 eller 8 kronor, så det lönar sig verkligen att ta en extra titt i olika butiker.

Innan jag handlar spel tar jag alltid en titt på http://spel.nsson.nu/ där man kan jämföra priset mellan svenska internetbutiker (inkl SF-bokhandeln).

Ta t ex årets populäraste spel Agricola, finns flera internetbutiker (Alphaspel, Unispel, WorldofBoardgmes etc) där priset inkl. frakt är billigare än att köpa från SF-bokhandeln.

Däremot är SF-bokhandeln bra på att snabbt få in de nyaste spelen, men för alla som kan tänka sig vänta tills spelen har nått internetbutikerna så är det i de flesta fall billigare att beställa över internet.

Missförstå mig inte nu, jag tycker om SF-bokhandeln, men de gångerna jag handlar hos dem är det inte för att det är billigast hos dem, utan för att det är kul att besöka spelbutiker och för det nöjet får man betala några kronor extra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt mig är det inte ett genidrag att köpa tunga spel via nätet om man har en butik hyffsat nära, frakten kommer att äta upp dom kronorna du sparar men det kunde ju du ha räknat ut innan.

Så antingen samlar man flera beställningar i en och delar sedan på frakten eller så få man snällt vandra till SF butiken och slänga fram dom extra kronerna så slipper man sitta här och snyfta.

Många butker är mycke billigare på vissa saker när det gäller tunga bordspel som jag misstänker att din beställning innehåller så lönar det sig knappast.

För att göra klipp kan det ibland krävas att man tänker till ibland..;)

Tycker SF handeln har hyffsade priser med tanke på deras adress som inte direkt är gratis

Sen kan man ju betala i förskott så bruka man få ner fraktkostnaden med 50kr vilket är en hyffsad start på att få en billigare frakt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt att jämföra internetbutiker med vanliga butiker, då de har helt olika omkostnader, men jämför SF-B. med de flesta andra vanliga butiker, så ser du att i de flesta fallen ligger de ganska långt under deras priser. Inte ovanligt att de ligger 30% under!

Räkna denna prissänkning och tänk på att man slipper frakt, så är det inte så konstigt att det blir billigare än näthandeln!

Det är samma med vissa fysiska datorbutiker kontra nätbutikerna... Det blir bara billigt om man köper massiva mängder från samma nätbutik, annars dödar frakten klippet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att man kan gynna vanliga butiker för att det är ruskigt trevligt att de finns.Det är väldigt skoj att gå in på tex SF-bok och titta på grejorna och få tips och hjälp av personal på plats.

Men visst fyller näthandeln en stor funktion för oss som bor långt ute i ödemarken.Att man sedan måste betala en massa frakt är ju ett klassiskt postorderproblem,men man kan ju alltid höra med vänner och bekanta om de vill sambeställa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst det är jätte gulligt att tänka att man ska försöka gynna butiker som ligger inärheten, men samhället som vi har går helt imot den iden kapitalismen dominerar och allt handlar om pengar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är ju det som är min poäng.Genom att använda dina pengar så att (i detta fall) en trevlig affär finns kvar så kan du använda din konsumentmakt/kapitalstyrka.

Varför föda dom svaga som ändå kommer att gå under är min tanke...

Kan man inte hålla en butik vid liv så ska den ju inte finnas, då är det ju någonting som inte fungerar helt uppenbart man kan ju inte hoppas på "sympati" pengar

Hårt men snackar vi kapitalism så..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag sade i tidigare post, så har en nätbutik oftast inte samma omkostnader och kan därför sänka sina priser något.

T.ex. behöver de inte betala dyra hyror för en attraktiv lokal utan kan ha ett lager mitt i ingenstans, där hyran är mycket billigare, eller i vissa fall hemma i villan/lägenheten, där man inte betalar någon extra hyra alls.

Bara kallhyran (hyran för lokal utan el, värme och eventuella reparationer) på en liten butik i utkanten av centrala Göteborg blir runt 1,5 miljoner kronor om året. SF-bok har sin butik i en större lokal mitt i centrala Göteborg!

Med så mycket mindre omkostnader borde de flesta nät-butiker till och med kunna sänka sina priser ytterligare eller erbjuda ÄNNU billigare frakt!

När det gäller småköp eller köp från flera butiker så håller jag mig nog till de lokala fysiska butikerna tills frakten går ner till en nivå så man kan tjäna på det, men vid större köp från samma butik brukar det bli via nätet! (Såvida det inte är tunga varor, då Posten dumt nog inte har hemservice längre och jag måste ta bussen i 20 minuter för att komma till utlämningsplatsen (och då bor jag ganska nära centrala Göteborg :P ))

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar beställa mina spel ifrån Leisuregames, det är visserligen en brittisk sida men de har ett utbud du inte ens kan drömma om att en svensk sida någonsin kommer att få, priserna är lägre än i sverige utan undantag, och speciellt om pundet är lågt kan man fynda ordentligt. Naturligtvis tillkommer frakten, men det är också den hårda sanningen för en spelnörd, vill du ha saker till ett hyffsat pris så beställ i stora omgångar eller tillsammans med någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är ju det som är min poäng.Genom att använda dina pengar så att (i detta fall) en trevlig affär finns kvar så kan du använda din konsumentmakt/kapitalstyrka.

Varför föda dom svaga som ändå kommer att gå under är min tanke...

Kan man inte hålla en butik vid liv så ska den ju inte finnas, då är det ju någonting som inte fungerar helt uppenbart man kan ju inte hoppas på "sympati" pengar

Hårt men snackar vi kapitalism så..

Problemet är att det är spelbutikerna som står för majoriteten av återväxten, inga spelbutiker = få nya spelare = spelhobbyn dör ut sakta men säkert. Innan Inetbutikerna fanns det mångt mycket fler spelbutiker och det var också sjukt mycket lättare att hitta in i hobbyn, det var lättare för föreningar att hitta spellokaler att vara i osv osv.

Det handlar inte om att föda dom svaga, det handlar om omöjlig tävlan, bara att inte betala hyra för internetbutikerna gör en stoooor skillnad i prisnivå. En internetbutik har inte heller samma nivåkrav på inkomst varje månad för att gå runt.

Själv betalar jag gärna 100:- mer för ett spel för att kunna klämma och känna och gynna de butiker jag tycker om, har man inte råd med den extra hundralappen borde man kanske inte handla spel från början :P

Jag hoppas att fler tänker som mig iaf ^^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Problemet är att det är spelbutikerna som står för majoriteten av återväxten, inga spelbutiker = få nya spelare = spelhobbyn dör ut sakta men säkert. Innan Inetbutikerna fanns det mångt mycket fler spelbutiker och det var också sjukt mycket lättare att hitta in i hobbyn, det var lättare för föreningar att hitta spellokaler att vara i osv osv.

Jag är på samma spår och var till och med så dum att jag startade en butik i somras :-). Jag var tidigare en av dem som dök upp på cons (ja, iaf på 90-talet) för att dema spel för att jag tyckte det jag spelade var kul och ville få andra att uppleva det samma - jag vill fortfarande göra vad jag kan för att få nya personer att spela spel. Butiken är tre gånger så stor som den egentligen behöver vara, just för att få plats för folk som spelar. Men det känns som om många som kommer förbi ändå köper online efter att fått titta på spelen hos oss (vi har till och med öppnade spel som folk kan titta i, vilket innebär att vi måste sälja en kopia till för att ens gå plus minus noll och då tillkommer ju fast avgifter som hyra etc).

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är på samma spår och var till och med så dum att jag startade en butik i somras :-). Jag var tidigare en av dem som dök upp på cons (ja, iaf på 90-talet) för att dema spel för att jag tyckte det jag spelade var kul och ville få andra att uppleva det samma - jag vill fortfarande göra vad jag kan för att få nya personer att spela spel. Butiken är tre gånger så stor som den egentligen behöver vara, just för att få plats för folk som spelar. Men det känns som om många som kommer förbi ändå köper online efter att fått titta på spelen hos oss (vi har till och med öppnade spel som folk kan titta i, vilket innebär att vi måste sälja en kopia till för att ens gå plus minus noll och då tillkommer ju fast avgifter som hyra etc).

/Magnus

Tyvärr är det ju så, att folk går runt och kollar spel i butikerna och sedan går de hem och beställer de på nätet och sparar ett par tior, istället för att inse att butikerna inte kan konkurera med internetbutiker och enda sättet att behålla butikerna är att handla spelen lite dyrare hos dem.

Vart kan man hitta din butik någonstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tyvärr är det ju så, att folk går runt och kollar spel i butikerna och sedan går de hem och beställer de på nätet och sparar ett par tior, istället för att inse att butikerna inte kan konkurera med internetbutiker och enda sättet att behålla butikerna är att handla spelen lite dyrare hos dem.

Vart kan man hitta din butik någonstans?

Jupp, sen vet jag inte heller vad mer vi gör fel - idag hade vi demodag där tanken var att upp till tio personer kunde spela de två öppnade kopiorna av Princes of Florence vi har, vi lär ut reglerna och det kostar inget (gillar folk spelet så hoppas vi förstås att de köper det av oss men det är upp till dem). Kommunen hade med det på sin evenemangslista och jag har även nämnt det här på Sveroks Sörmlands forum - ingen kom.

I höstas deltog vi i kommunens ung-häfte som enligt dem delades ut till 9000 ungdomar mellan 13-20 där vi hade en sida med info om oss och ett erbjudande om 20% rabatt på ett spel - EN person har använt det och den personen kände till butiken innan häftet. Minst en gång i veckan kommer det in en ny person som säger att det är jättekul att vi finns - men de flesta köper inget. Vi är vad jag förstått inte så mycket dyrare heller - en av mina kunder nämnde att denne nyligen köpt ett spel i en butik i Malmö (tror jag) och fick betala runt 20% mer än vad samma spel kostade hos oss (plus att han hade fått 10% rabatt till eftersom det var en beställningsvara vilket är vår policy).

Ja, ja, vi har visserligen bara funnits i ett halvår men det har varit reportage om oss i båda lokaltidningarna och vi annonserade också en del runt jul... Men jag känner att brädspel är på uppgång och vi vill verkligen hjälpa folk att hitta den "nya" tidens spel.

Nu blev det här kanske lite off-topic, men hoppas iaf att det kan vara lite upplysande med info från en butiksägare :-). Vidare kommentarer runt vad jag skriver om kanske jag ska hänvisa till personliga meddelanden till mig.

(Butiken heter Spelglädje och finns i Eskilstuna, Carlavägen 26.)

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kämpa på Jern.Jag hoppas att din butik lönar sig!!!

Jag hävdar dock med en dåres envishet att det ÄR kapitalism att välja att handla i en fysisk butik för att det något man föredrar framför näthandel.Det är du och jag som är den där berömda "marknaden".Att näthandel har sina fördelar och sin plats är jag dock den förste att hålla med om.

Limbo blandar ihop kapitalism med grundläggande teoretiska marknadsekonomiska modeller. :twisted:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Alla aktörer, Internetbutiker eller fysiska butiker bidrar till att vi får fler spelare. Att påstå att Internetbutiker konkurerar ut fysiska butiker tycker jag är mycket snedvriden verklighetsbild då de båda har sina fördelar respektive nackdelar men i slutändan jobbar de åt samma håll - att få fler att börja spela spel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu