Jump to content
Sign in to follow this  
Thaumiel

"Arbetsgrupp" för stadgerevision för sverok stockholm

Recommended Posts

Wille påpekade på IRC att det dessutom innebär att ordförande och en person till kan besluta saker ensamma, eftersom ordförande har utslagsröst.

Utan att ha läst, tänkte jag bara fråga - tog ni som skrivit ihop det upp alla delar och aspekter som kommit med i forumet? (Mitt minne är så uselt, så om inte så måste jag tänka en massa mer... Och det är ju jobbigt. :) )

Vi tycker att det kan finnas ett problem att kräva 5 kallade personers närvaro vid ett styrelsemöte när styrelsen kan bestå av 7 personer. Ett bortfall på tre personer är inte orimligt. Därför vill vi att §25 ändras till

”§ 25 Styrelsen är beslutsmässig när samtliga styrelseledamöter är kallade och minst fyra (4), däribland ordföranden eller vice ordföranden, är närvarande.”

Sent ska syndaren vakna!

Jag skulle själv tycka att det vore bättre att sätta minst 50 % istället för reella tal, då styrelsens storlek kan variera.

Det finns ett väldigt knivigt problem med det stadgeförslag du citerar: Säg att det blir en rejäl konflikt inom styrelsen. fyra pers inkl. ordföranden står på ena sidan och fyra till inkl. vice ordf. på den andra. Den kvarvarande ledamoten tröttnar på det hela och går under jorden. Då har vi plötsligt en situation där det kan pågå två beslutsmässiga möten på olika platser!!! :wink:

Sedan har vi en aningen farligt krav på att en av två personer MÅSTE vara med på mötet. Vad gör ni t.ex. om både ordf. och vise ordf. beslutar sig för att utlandsstudera i Korpilombolo, får en månadslång vinterkräksjuka, blir akut deprimerade eller kanske kärar ner sig i ett par norskar och flyttar? Om ni istället nöjer er med ett majoritetskrav så borde det ju ändå rimligtvis räcka för att trygga demokratin utan att ni ger två pers möjligheten att förlama styrelsen?

Jag skulle helt klart föreslå att ni ändrar till:

”§ 25 Styrelsen är beslutsmässig när samtliga styrelseledamöter är kallade och mer än hälften av dem är närvarande.”

Vi tycker att det kan finnas ett problem att kräva 5 kallade personers närvaro vid ett styrelsemöte när styrelsen kan bestå av 7 personer. Ett bortfall på tre personer är inte orimligt. Därför vill vi att §25 ändras till

”§ 25 Styrelsen är beslutsmässig när samtliga styrelseledamöter är kallade och minst fyra (4), däribland ordföranden eller vice ordföranden, är närvarande.”

Sent ska syndaren vakna!

Jag skulle själv tycka att det vore bättre att sätta minst 50 % istället för reella tal, då styrelsens storlek kan variera.

Det finns ett väldigt knivigt problem med det stadgeförslag du citerar: Säg att det blir en rejäl konflikt inom styrelsen. fyra pers inkl. ordföranden står på ena sidan och fyra till inkl. vice ordf. på den andra. Den kvarvarande ledamoten tröttnar på det hela och går under jorden. Då har vi plötsligt en situation där det kan pågå två beslutsmässiga möten på olika platser!!! :wink:

Sedan har vi en aningen farligt krav på att en av två personer MÅSTE vara med på mötet. Vad gör ni t.ex. om både ordf. och vise ordf. beslutar sig för att utlandsstudera i Korpilombolo, får en månadslång vinterkräksjuka, blir akut deprimerade eller kanske kärar ner sig i ett par norskar och flyttar? Om ni istället nöjer er med ett majoritetskrav så borde det ju ändå rimligtvis räcka för att trygga demokratin utan att ni ger två pers möjligheten att förlama styrelsen?

Jag skulle helt klart föreslå att ni ändrar till:

”§ 25 Styrelsen är beslutsmässig när samtliga styrelseledamöter är kallade och mer än hälften av dem är närvarande.”

OK. Sätt det till 51% istället då...

Jag tycker dted finns en annan aspekt av det också: det ska inte bli för få personer inblandade i ett beslut. Jag tycker att fem personer är en minsta rimlig nivå för detta, lägre innebär att man ger två personer möjlighet att giltigt driva igenom vilka beslut som helst och det tycker jag är att gå på tok för långt.

När jag var ordförande i Sverok Stockholm hade vi i ett fall ett möte med endast tre (ur en fulltalig styrelse) närvarade. Vi löste det så att vi sköt upp de beslut som vi insåg kunde bli diskussion kring, fattade beslut i de frågor vi gissade att vi visste hur det skulle fungera, och tog upp samtliga frågor igen på nästkommande möte så att styrelsen skulle få möjlighet att förändra. Dessutom såg jag till att diskutera det direkt efter mötet med folk som inte var där, för att kunna stoppa genomförandet om vi uppfattat intresset fel för någon av de frågor som vi fattat ogiltigt beslut kring. Det går alltså att lösa om det problemet uppstår. Och om problemet uppstår gång på gång så tycker jag det är styrelsens eller revisorernas ansvar att inse att det inte är hållbart och kalla till extrainsatt årsmöte.

Problemet med att sätta en numerär som gräns är att man är extremt fast vid den. Vad händer om styrelsen består av 15 personer. Är då fortfarande 5 personer en rimlig gräns?

Jag vidhåller att fasta numeriska värden är för begränsande. Bättre då med en procentsats. Om styrelsen består av 7 personer krävs 4 för att mötet ska vara stadgerätt. Vid 8 eller 9 krävs 5.

Och jag tycker att fyra är för få. Skulle ju själv föredra en procentsats med ett minimital (fem), men det känns så löjligt när vi pratar om en styrelse med 7-9 medlemmar.

Så varför tycker du att procentsats är bättre, jag tycker jag just visat på att det du säger är problemet inte är ett problem?

(Beror ju iofs på hur det är formulerat, och hur man definierar "hoppa av" ... men skit samma i den biten just nu.)

Jag ser inte hur det skiljer på saker och ting. 9 pers, två hoppar och de blir 7, eller 7 pers från början, för mig är det precis samma sak och jag tycker att fyra personer är för få för att det ska vara okay enl. ovan redovisade resonemang.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...