Jump to content
Sign in to follow this  
lajvarn21

lajv vapen

Recommended Posts

Men en sköld för 329:- vore kanske inte helt dumt om den kvalitén verkar okej. Jag menar riktigt snygga "lajv" sköldar

brukar ju vara ganska mycket dyrare :wink:

Förresten nån mer än jag som har en svaghet för riktigt snygga vikinga yxor, typ olika varianter av skäggyxa?

Tyvärr verkar det finnas få eller ingen av sådana i latex, jag har då iaf inte hittat något som riktigt

faller mig i smaken. Finns det någon poäng med att använda yxa på lajv? Är de inte både klumpigare

och går lättare sönder än ett svärd?

Poäng med att använda yxa kan de ju finnas.

Kanske din karaktär är en skogshuggare som slåss med sin yxa...

Då är ju yxan bättre för den passar rollen mer..

sen kan de ju vara beroende påvad man e van vid. Själv föredrar jag ju svärd då jag tränar med det och är jag tycker de är "skönare". Däremot är ju yxa snyggt o se när andra kör (som kan det). Har sett en del yxor jag gillade men det är hemmabyggen så nog inget man kan få tag i via nätet direkt men de finns ju snygga...

Jag kan tänka mig att någon gång skaffa en snygg yxa, om inte annat för att det är snyggt. Visserligen föredrar jag att slåss med svärd, men det är ju lite av en vanesak också. De yxor jag sett och gillat har främst varit privata byggen, men det borde finnas företag som tillverkar snygga sådana också. Calimacil hade ett par yxor och deras svärd är snygga, men blev inte lika imponerad av deras yxor, men det är inte omöjligt att de gör fler modeller i framtiden. På Faraos Cigarer hade de ett gäng, men det fanns inte ngn som jag direkt föll för där heller. Jag tror man helt enkelt får leta runt lite.

Blankt är snyggast och har mkt känsla, men för min del handlar det inte om att växa ifrån det ena eller det andra. Vissa intressanta lajv har latexvapen, andra blankvapen (men de är tyvärr mkt färre). Handlar ju mkt om vilket fokus som finns på lajvet också. Blankvapen kräver ju lite mer säkerhetstänk också. För egen del ser jag inte att det ena behöver utesluta det andra.

Absolut inte :) Det måste finnas utrymme för båda delarna.

Men jag är främst svartblod och tyvärr så har många (oerfarna?) lajvare samma syn på svartblod som de har på en datorspels mob. Det absolut lättaste sättet att förmedla rollens "farlighet i strid" har jag upptäckt är genom att bära blankvapen.

Sen angående säkerhets tänkandet så håller jag inte med dig, man måste vara lika noggrann oavsett vilka vapen som används. Ibland så önskar jag att allt vad "boffer" vapen heter förbjuds och att man börjar använda trävapen istället. Då skulle folk kanske fatta att vad de håller i handen kan skada folk om det hanteras fel.

Det är inte Latexvapnens tillverkningsmetod/hårdhet/konstruktion etc som är ett problem på "boffer" lajv, det är individen som håller i det. Oavsett hur välgjort och "säkert" ett latexvapen är så kan en idiot som inte har koll på hur man slåss orsaka skador med det. Fick själv ett revben spräckt av ett godkänt latex svärd, en vän fick nyckelbenet knäckt på ett annat lajv, allt för att folk tror att latex vapen är ofarliga.

Well, säkerhetstänket bör givetvis finnas, men jag skulle som arrangör inte vara så pigg på att tillåta spontanstrider med blankvapen utan att veta att de som slåss har koll på vad de gör. Latexvapen är ändå hyfsat säkra, även om det går att skada andra med dem. Sedan är förhoppningsvis folk försiktigare om de har blankvapen i händerna, men jag skulle inte lita på det. Jag skulle dock gärna se att det hölls fler kurser och dylikt i att hantera vapen snyggt och säkert då det utöver säkerheten troligtvis skulle höja kvaliteten på lajvstrider överlag. Faran som finns med latexvapen är nog främst som du nämner att folk tror att de är helt ofarliga, men om barn kan lära sig att hantera dem utan att skada folk borde även äldre lajvare kunna lära sig det kan man tycka. Men, men, vad som helst kan bli farligt i händerna på någon som inte har koll, fastän de tror att de har det.

Jag är lite osäker på latexvapen eller vad man kallar det. Dels så känns det lite som att jag vuxit ifrån det, samtidigt så om jag gick

på lajv, vilket jag är sugen på, så skulle jag helst ha någon slags krigarroll. Gärna vikingainspirerad(nej jag är inte den som skrivit

andra trådar om det) Om jag skulle ha latexvapen så vill jag såklart att de ska se riktigt

bra ut men då kostar dom också. Jag menar typ 1000:- och ofta lite mer för ett riktigt snyggt

"leksakssvärd".. det är mycket pengar.. särskilt när man betalar lika mycket eller nästan mindre för riktiga

kläder och annan utrustning. + Att lajv kostar....

Jag har faktist ett kortsvärd Excaliber tror jag märket är, även om jag kanske stavat fel.

Men det är så ini skogen hårt att man både får ont och förmodligen blåmärken av att bli

slagen av det. Är dom vapnen "accepterade" i lajvkulturen, finns det någon generell inställning

eller varierar det helt och hållet beroende på vilket lajv man går på?

En annan sak jag funderat på. Hur har det fungerat på lajv när det både finns minderåriga och

så att säga "vuxna" personer? Känns inte som att man gärna liksom slåss mot barn, även om latexvapen

är mjuka och i stora drag ofarliga leksaksvapen. Måste vara lite konstigt också om det finns

barn som "leker" vuxna med svärd och rustningar som det samtidigt finns "riktiga" vuxna på lajvet.

Har ni någon erfarenhet av det? Förekommer sådana lajv och hur bra funkar dom?

Det finns massa olika krigarroller på lajv (vilka roller beror ju på lajvet) och hur mycket ett vapen kostar är ju beroende på var man köper de ifrån. De finns många snygga hemmagjorda som inte är så dyra men visst är det c:a 1000 :- för ett snyggt köpt vapen.

Vad gäller om Excalibur är godkända så brukar de väl vara varierande på olika lajv (som alltid) men de lajv jag hört om det så har de gått igenom även om de varit lite hårdare. Man får helt enkelt låta bli att ta i så man skiter på sig då de ändå handlar om att markera träffarna och inte att man faktiskt skall klyva sin motståndare (med latexvapen). Så länge man vet om detta så kan man ändå gå med på att de kan kännas i strid. Att de känns lite grann är enligt mig bra, då blir de vanligaste boffer-rollerna (läs orch-dräparna) inte så sugna på att dra o slåss bara för att slåss utan de vet att de kan göra ont...

Ang roller med barn o vuxna som kommer springandes med vapen så brukar de lajv jag varit på ha åldersgräns för vapen.

Men skulle jag som 31 åring råka ut för att en 15åring kommer o viftar med svärdet mot mig så blir min rolls sätt att se det beroende på min reaktion. Antingen kan man säga "lille vän, lägg bort den där innan du skadar dig själv" eller så drar du upp ditt eget svärd och slänger dig mot honom med ett stridsvrål... Däremot om en 15 åring gång på gång försöker att skapa en strid deller kaxa upp sig med sitt svärd och hota min karaktär så kommer jag till sist att anse han / hon får stå sitt kast och acceptera att det dras svärd tillbaka... Däremot finns de ju "barnlajv" eller så där de är yngre vapen-åldrar och att då se en 10 åring med svärd.. Isåfall hade jag valt att ha en obeväpnad roll för att slippa hamna i en ev sån situation.

Dessutom med obeväpnade roller så kan man ofta lättare driva barnens spel framåt (samt visa att man inte behöver slåss i alla lägen även om de är bofferkåta). Hoppas slippa att ha lajv med vapenroller för så unga deltagare om de är seriösare lajv för som Sunilor säger så är de lite svårt o ta de på allvar när de kommer småbarn och ska ut o vifta med sina svärd som om de är 50 åriga svärdsmästare.

Kan inte säga något säkert om Excalibur, men en kompis till mig hade en dolk och det enda som fanns att anmärka på den var att stommen var lite långt fram i spetsen. Hårda vapen är i min mening bättre än för mjuka, för de är iaf fasta och det gör mkt mer ont att bli slagen med ett för mjukt vapen där stommen känns eller som snärtar. Sedan är det ju upp till var arrangör att bedöma, men jag tycker att det har blivit en ökad acceptans mot hårda vapen.

Gällande kostnad så får man räkna med en kostnad på 800+ för ett bra och snyggt latexvapen, men det brukar å andra sidan hålla länge om man vårdar det. Tycker för övrigt det är lite fascinerande ibland att se folk springa runt med vapen som de inte ens orkat göra en skida till...

De flesta vanliga fantasylajv har som Vargman säger åldersgränser fär vapen. En vanlig åldersgräns jag stött på är 16 eller 18 år och det brukar funka bra. Sedan finns det förstås lajv också där 13-åringar springer runt med vapen, men man kan ju välja själv om man vill åka på dem. Sedan finns det barnfantasylajv också och där kan ju barn ha vapen, men då är de vuxna oftast med som en form av SLP:er. Vi har arrangerat ett par barnlajv och där har barnen fått kämpa tillsammans mot vuxna, beväpnade antagonister som kan anpassa striden till barnens nivå.

Min åsikt gällande vapen är att om man väljer att åka beväpnad på ett vanligt fantasylajv får man vara beredd på att man kan hamna i strid. Dock har jag sällan hamnat i en situation där jag måste ta till vapen och jag har hamnat i relativt få lajvstrider sett till hur ofta jag spelar beväpnade roller. Sedan åker jag sällan beväpnad på lajv för att slåss å andra sidan. Fast skulle en 15-åring komma och vara kaxig mot mig skulle jag nog inte kunna låta bli att dra lite på munnen. ;)

Nej jag tror inte heller jag skulle vilja slåss så mycket. Däremot skulle jag vilja ha ett riktigt snyggt lajvvapen, ex svärd och en hel skida att ha det i.

Just liksom för känslan, att möjligheten finns för strid även om det är långt ifrån en självklarhet, bara så att liksom spänningen hänger i luften^^

Men då pratar jag nog mest om fantasylajv oxå med orcher och sånt. Vet inte så mycket om något annat.

Okej förstår att man måste vara väldigt försiktig med hårda vapen. Men alltså jag är tveksam om det ens räcker med

kortsvärdet jag har. För mina kompisar liksom låtsas slogs lite med det och en gammal cloak and dagger yxa förut och

man fick redigt ont av slag på armar fast det inte ens var någon styrka i slagen. Vågar inte riktigt tänka på vad som skulle

hända om man fick ett hårt slag i ansiktet av det vapnet. Men vapnet är ändå ganska tråkigt, standard kortsvärd, så jag

skulle nog inte ens ha det. Men jag skulle nästan förbjuda mig själv att ha ett sånt svärd även om det godkändes :?

Det jag undrar är om alla excaliber vapen är så hårt eller om det typ.. var nått fel på mitt. Men å andra sidan, om man är

väldigt ansvarsfulla och slåss försiktigt så kanske det bara är bra att vapnen är lite hårda så att dom inte fladdrar så

mycket och böjs.

EDIT: Fast nu när jag kolla på det så är det inte alls så tråkigt, ser riktigt bra ut. Men hårdheten är som sagt skum.

Längsmed äggen eller vad det heter, den vassa biten på sidorna alltså inte spetsen, så är det nå riktigt hårda spetsiga

kanter bara nån mm in bakom latexen. Verkar mysko.

Förresten har jag en gammal och totalt söndersliten cloak and dagger yxa. Mest latexen som börjat lossnat. Går det att laga?

Jag är helt med dig där för känslan. Jag har också vapen mycket för känslan och för möjligheten att kunna strida, även om jag sällan gör det. Det dröjde hyfsat många fantasylajv innan jag faktiskt hamnade i en ordentlig lajvstrid.

Gällande ditt svärd så är nog det enklaste att se om någon annan lajvare i din närhet kan kolla på det eller om du kan ta med det på något lajv och fråga arrangörerna om vad de tror. Skulle det inte funka på lajv så går det ju alltid att ha det som träningsvapen + att lajv har ju lite olika regler för vapen. Skulle du vilja ha ett nytt kan jag rekommendera Palnatoke och Calimacil. Palnatoke finns hos Svarta katten i Sverige och bland annat på Faraos Cigarer i Danmark och bägge har postorder. Palnatoke säljer även skidor till sina svärd, men vet inte om Svarta Katten har dem. De finns på Faraos iaf. Calimacil kan man beställa från http://www.lomu.se i Sverige och troligtvis från: http://www.calimacil.com

Gällande yxan så beror det nog mkt på hur den är trasig. Om det bara är latexen så borde det gå att ordna, men jag är ingen expert på yxor så jag vågar inte direkt svara på det. Kanske lättare att avgöra om du har ngn bild eller så.

jag och en kommpis funderar på att åka på ett lajv till våren och då ska vi vara vikingar och min komis har gjort en yxa och jag ska. Har ni några tips på hur man ska göra en yxa?

jag och en kommpis funderar på att åka på ett lajv till våren och då ska vi vara vikingar och min komis har gjort en yxa och jag ska. Har ni några tips på hur man ska göra en yxa?

min polaer och några andra jag känner hade ett litet viking lajv förra året på sommarn.vi köpte våra vapen på hobbex o sen slöa vi till dom så att vi inte skulle skadas.

det e mycket billigare att köpa så än att göra egna tycker jag

just det faktumet att vapen inte FÅR vara farliga i lajv världen alltså de MÅSTE vara ovassa osv måste man ju tänka på

köper man på hobbex kan man inte trubba ner dom det räknas som plagiat istället kan man försöka att prata med en smed finns flera i gamla stan i stockholm om dom har gamla vapen som blivit osålda så kan man ibland få dom och dom får man slipa ner eftersom det inte är ett företag som till verkat dom

min polaer och några andra jag känner hade ett litet viking lajv förra året på sommarn.vi köpte våra vapen på hobbex o sen slöa vi till dom så att vi inte skulle skadas.

det e mycket billigare att köpa så än att göra egna tycker jag

Nu skulle jag ju vilja veta vilka vapen Hobbex har som man kan använda för lajv.

Är det bara utseende så kan de kanske funka med vissa av dem, är de stålvapenstrid så duger i alla fall inget av dem jag sett och är de latexvapen har jag inte sett några alls på hobbex (särskilt inte som man behöver slöa ner)

just det faktumet att vapen inte FÅR vara farliga i lajv världen alltså de MÅSTE vara ovassa osv måste man ju tänka på

köper man på hobbex kan man inte trubba ner dom det räknas som plagiat istället kan man försöka att prata med en smed finns flera i gamla stan i stockholm om dom har gamla vapen som blivit osålda så kan man ibland få dom och dom får man slipa ner eftersom det inte är ett företag som till verkat dom

Eh, va? Är väl inga problem med att trubba ner ett vapen bara för att man köpt det på Hobbex så länge man inte påstår att man själv (eller någon annan) tillverkat det.

Sedan är det olika på olika lajv också och de flesta fantasylajv kör ju inte på blankvapen utan på latexvapen. Sedan är det ju så att man får vad man betalar för och detta är väldigt gångbart på vapen. Hobbexvapen duger till att ha på väggen som prydnad eller leka lite med, men jag skulle aldrig våga använda dem i en blankvapenstrid + att de brukar vara lite för tunga och/eller dåligt balanserade. Isf är det bättre att hålla utkik efter billiga vapen på andra ställen. På Fotevikens vikingamarknad brukar det finnas polacker som säljer billiga svärd exempelvis. Sedan är det ju så att bara för att man har ett vapen och åker på ett blankvapenlajv så är det inte säkert att man får ha det, utan det beror ju på lajvets regler också.

men vad kan jag ha för topp säkring? frågade min pappa och han sa att man kunde pressa ihop toppen med en tång eller att man värmde toppen och tog bort dem vassa kanterna (toppen) eller hur ska man göra? jag använder inte glasfiber eller kolfiber stavar. men hur ska man göra en yxa?

Svarta Kattens beskrivning för latexvapenbygge finns här: http://www.svartakatten.com/verkstan/by ... svaerd.htm.

Man kan använda andra skumplaster än Celoen, men om man inte tycker väldigt mycket om att bygga vapen :wink: är Celoen ett bra val då det är hållbarare än de flesta andra skumplaster.

Använd inte elrör till stomme! Elrör användes i lajvandets barndom till silvertejpsvapen och dessa elrör gick hela tiden av, oftast vid parerstången.

Ett latexvapens känsligaste punkt är toppen/spetsen. Toppsäkringen gör inte latexvapnet stötsäkert utan är till för att stommen inte ska äta sig igenom skumplasten i förtid. Palnatoke har toppsäkringar av en seg plastmassa. För hemtillverkning rekommenderar vi en liten bit (ca 7 cm) plastslang med samma innerdiameter som stommens diameter. Köper man Celoen följer en sådan bit med på köpet.

->lajvarn21: Det var ett väldigt konstigt råd. Har din pappa någon egen erfarenhet av lajv? Läs igenom en uppdaterad och komplett vapenbyggarbeskrivning som är skriven av någon med gedigen erfarenhet av lajv, vapenbygge, lajvstrid och vapenkontroller istället för att lyssna på (säkert välmenande) bekanta och släktingar. Beskrivningar på andra vapen än svärd är ganska ovanliga. De flesta bygger några svärd först för att få in tekniken och lära sig hur materialen fungerar, sedan kan de tillämpa de metoderna på andra typer av vapen.

/Helena

Varför kan inte alla bra vara vänner och använda latex vapen? :)

Själv är jag sjukt intresserad av latex masker och latex vapen, lika så LAJV nu på senare tid.

Har inte vart på något LAJV än men kollat allt man i princip kan kolla om LAJV på internet, dock är de ju självklart att jag inte kan allt om LAJV.

Någon här som vet hur man gör latex vapen? för det verkar billigare att göra eget än att köpa.

Alla har ju inte hur mkt pengar som hällst att lägga ut på LAJV och sådant när man är såpass ung som mig.

Well, mitt råd är att du införskaffar material och testar. Det kommer troligtvis inte bli bra de första gångerna, men enda sättet att lära sig ett hantverk och bli bra på det är genom att praktisera det. Det bästa är ju om du kan få tips av en erfaren lajvare i din närhet, men om det inte gå så låt dig inte avskräckas. Helena länkade en guide ovan till hur man tillverkar latexvapen och om du bor i Sthlmsområdet skulle jag rekommendera att du åker till Svarta Katten och frågar dem vad du behöver och om de har några tips (men läs igenom guiden först). Sedan kan du också googla fram fler guider för fler tips. Nu gör jag inte vapen själv, men viktiga saker att tänka på är bland annat att stommen sitter fast och att stommen har toppsäkring. Passa också på och kolla runt på lite hemsidor för lajv och kolla vilka regler de tar upp för vapen så får du också en hum om vad man ska tänka på. Har du erfarna fantasylajvare i din närhet kan de troligtvis säga om vapnet funkar på ett fantasylajv eller ej, annars är det bara att ta med det till vapenkontrollen, hoppas på det bästa och om det inte blir godkänt, fråga arrangörerna (på ett trevligt sätt) varför så får du fler tips om vad du ska tänka på (även om olika lajv har olika vapenregler).

De vapen som kanske inte blir så bra kan man alltid behålla och använda som övningsvapen på hemmaplan (så länge de inte är direkt livsfarliga förstås ;)).

ok, har bestämt att jag ska köpa en yxa eller ett svärd men vad passar bäst till en viking roll? skägg yxa eller ett kortsvärd? och ska man ha sköld eller inte? och kan man ha två st yxor i vardera hand?

Well, både svärd och yxa funkar, men det beror lite på hur förmögen din karaktär är. Är det en rikare roll passar svärd bättre, är det en enklare roll passar yxa bättre. Du kan också försöka skaffa en scramsax; har sett en kille som gör riktigt snygga sådana. (Påminner om en lång kniv.)

När jag själv vikingfightas brukar jag ha svärd/yxa, sköld och en kniv som jag håller i sköldhanden tillsammans med skölden som reservvapen.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...