Jump to content
Sign in to follow this  
Mölle

Kritik mot Rollspel

Har du någonsin gjort något dumt p.g.a. rollspel  

117 members have voted

1. 1. Har du någonsin gjort något dumt p.g.a. rollspel

• NEJ!
      88
    • Nja...jag knivhotade en kompis en gång
      1
    • Ja, jag brukar binda fast min lillasyster och försöka kasta besvärjelser på henne
      9
    • Jag och några kompisra rånade en McDonalds efter en omgång Mutant
      2
    • Efter att ha spelat Neotech 2 så provade jag och mina kompisar att gör en bomb. Garaget flög i småbitar
      1
    • Ja, men det står inte med på listan
      13
    • Jag svor åt en tjej inne i stan när hon inte dog av att jag sköt henne med min banan som jag trodde var en Revolver från mutant
      6

Recommended Posts

Är det egentligen särskilt vanligt att folk tror att spelen är farliga? Den mesta kritik jag har hört om hobbyn är at den är fånig. Och det får man väl för all del tycka.

*skrattar*

Att den är fånig får man nog tycka, ja.

Tyvärr finns det faktiskt uppfattningar om rollspel som är betydligt värre än så. De blir visserligen ovanligare med tiden, och kommer till slut att dö ut (precis som myten om att serier skulle främja analfabetism, att jazzmusiken gjorde folk våldsamma m.m.) men det kan ta tid.

Jag citerar nu några av mina kompisars föräldrar efter mordet på Herr Noren i Januari:

-Håller ni på med sådant? Du får inte bli galen och gå och döda någon.

-Bara du slutar innan du blir galen är allt lungt.

Så visst finns det en viss oförståelse/ovetande från föräldrar som gärna tror på allt Aftonbladet skriver.

Helt otroligt att vuxna människor kan klämma ur sig sådana grodor.

Min morsa är typ helt rollspelokunnig men hon tror dock inte att jag kan bli galen av att jag spelar rollspel (sen kan det ju hända att hon blir sur för att jag är borta länga för att jag spelar rollspel, men det är en helt annan sak)

Guest

min morsa o farsa sa något i still med "va f-n är det för j---a idioter som tror att folk går ut och dödar andra människor efter att dom har spelat rollspel" dom sa också att jag inte fick bli galen och om jag blev det skulle farsan vrida nacken av mig. (han var sarkastisk)

Vi är alla galna.

Jag erkänner.

Jag berättar nu till hela världen.

Rollspel är bara en enorm skum religös konspiration som är ute efter att hjärntvätta oss stackars ungdomar.

Vi sticker på rollspel söndag efter söndag.

Vi bekräftar att våra fantasier är verkliga genom masspsykos

och hittar på regelsystem vad man kan tänka eller snarare vad som man kan och inte kan göra i tanken och så pratar vi vårt oheliga rollspels slang.

*Snyft*

Det är inte mitt fel. Jag är beronde. Jag måste styras av hårda föräldrar så jag håller mig borta från detta gift.

Tvinga alla rollspelare att sluta. Slå dom med järnrör. Dom behöver det. Dom är precis likadana som jag.

Vi kan inte tänka själva.

Det är så lätt att bli hypnotisk förförd bort till dessa underbara fantasi länder där livet är ansvarslöst och lättsinnigt.

Och så svarmparna.

Oh ack! svamparna.

Svamparna som vi äter!

Jag har mördat jätte många människor. Ja jag svär jag har ett hellt konsentrations läger i min garderob.

Jag har dödat Musse Pigg!

..och det hade med rollspel att göra...

...på något sätt.

jo jag vet värden är inte verklig och jag går upp level ju fler tanter och spädbarn jag döda.

Jag vet faktist inte vad för rollspel jag spelar som har sådana udda regler men fråga inte om såda detaljer.

Darimot vore det mycket bättre om vi alla gick med svenska kyrkan

som är en religion som verkligen har med den moderna vekrligheten och samhället att göra.

.................

skulle du okså skriva något så här och skicka in till en tidning

om du fick en svin fet muta från religösa anti-rollspelare.

Ring 1335- 760233#

..................................

Obs jag är natuligt vis inte allvarlig.

Har haft en del disskusioner' med äldre rollspelare än mig och visst det har blossat upp med några år imellan men de flesta personer har en förnuftig syn på hela konceptet rollspel och är oftast mer intresserade än lynchgalna eller rollspelshatare. Blanda inte allmänn-opinionen och kvällspressen men visst blir man orolig när mer eller mindre seriösa politiker gör sådana uttalanden.

Om detta med ett förbud mot rollspel i Sverige eller något annat land som är minst 2/4 demokratisk. Samma gäller datorspel och diverse andra klagoämnen i dagens lägge, de är för inkomstbringande för att kunna förbjudas. Säj i mot mig men jag tror på dagens kapitalistiska samhälle på den punkten att om det betalar skatt, för inkomst etc. kan en mindre majoritet protestera utan att det händer något.

"En mindre majoritet?" Mindre än vadå? :D

Jag hade ett grymt stöd från min familj när jag började med rollspel (har det fortfarande i vuxen ålder) och har faktiskt aldrig träffat någon människa under min karriär som haft allvarliga invändningar.

Iofs bor jag i det folkglesa Norrland där man åtminstone har armbågsrum. Kan tänka mig att dylika intoleranta tankar som beskrivs i Piff och Puffs bok frodas i det trånga Sydsverige där ingen kan vända på sig utan att skava någon annan i ryggen. Klart man kan bli lack på rollspelare då, när man har trampat på sin sjuttioelfte T4:a.

den bifogade texten på det första inlägget var väl inte allt för långsökt. Jag visste inte namnet på en vapentyp innan jag börjae med rollspel, men nu kan jag iallfall namedroppa namn som beretta och colt, hm, fast jag vet inte hur de ser ut, men min kunskap om vapen har ju iallafall vidgats iochmed rollspel.

Alla fenomen måste ju få kritiseras, jag tycker det är bra att det finns andra aspekter på saker, på så sätt kan man bygga distans till sin hobby, eller om man inte håller på, forma en mer balanserad åsikt än om man bara hörde allt positivt från rollspelarna själva. Tyvär så går ju kritik ofta överstyr till rädsla och hat, men jag vet inte, är rollspel mer hatat än någonting annat? Det kanske bara är för att man håller på med det som man uppmärksammar allt som nämns om det. Allting har fiender.

Så kritik är alltså nyttigt, men det måse ju kunna bevisas, om det går ut i en massa hat som "rollspelare äter bäbisar" är det en annan sak. Det självmord som kopplades ihop med "kult" kunde val faktiskt göra det, självmordsbrevet innehöll ord som Chutulu (hur det nu stavas).

Jag älskar kritik, och den kritik mot rollspel jag har mötts av har hitils varit rimlig och kunnat förklarats bort ganska lätt.

Man måste ju också erkänna att en viss fiendeskap mot den hobby man håller på med bygger på samhörigheten och gemenskapsandan när man har en gemensam sak att försvara.

Det är fortfarande skillnad på kritik och kritik. En universitets utbildad akademiker som kommenterar de "psykologiska riskerna med rollspel" har mer inverkan än skvallerpressens "Rollspelare inblandade i styckmord" (tror att denna är direktdragen från aftonbladet för ett par år sedan), fler läser skvaller än akademikens faktablad men det är ändå den som folk refererar till.

Kommentar till föregående avsnitt är att jag håller fullständigt med, bra talat. :)

Alltså det finns ju inget som säger att rollspel är farligt,

inte att det skulle vara farligare än att se på film

eller spela tv-spel.

ALLTING låter farligt om man sitter och analyserar det.

Varför? Jo för att allt är farligt, vi lever i en farlig värld.

Men om man inte fick göra ngt som var "farligt",

vad skulle man då få göra? Sitta i ett rum inrett

med madrasser? Ligga i sängen och stirra upp i taket?

Jag ställer mig frågan istället, har jag kul då jag spelar rollspel?

- JA

Mår jag dåligt av att spela rollspel?

- NEJ

Har någon av dom jag känner mått dåligt av att spela rollspel?

- NEJ

Så enkelt är det enligt mig..

- JA

- NEJ

- NEJ

Så resonerar också många rökare, heroinister, astronauter, vansinnesförare och killar som masturberar med en osthyvel.

Varför bry sig om statistiken när man har sin egen upplevelse att gå efter? 8)

//Spook

Har själv varit med i ett par rollspelsdebatter, och även följt ett fåtal via den lokala blaskan Ljusdals posten. Det bästa som finns för en rollspelare är när personen/erna som man argumenterar emot drar upp örnstedt och sjöstedt. Då deras tämligen uskrattade bok inte innehåller särskilt mycket substans. Finns finns det kritik mot rollspel i det att man kan försumma skolan/jobbet kanske, men i vilken hobby finns inte den risken?

I övrigt tycker jag att Shinobi sa en del förståndiga saker :).

Det självmord som kopplades ihop med "kult" kunde val faktiskt göra det, självmordsbrevet innehöll ord som Chutulu (hur det nu stavas).

Cthulhu, och vad är det för självmord du talar om? När och var inträffade det? (Och vad har Cthulhu med Kult att göra?)

/tobias

Om jag inte minns helt fel var det 98 eller 99 någon gång. Det var en kille som ritade ett pentagram i sitt rum och sedan tog sin farsas hagelgevär och sköt sig själv när han stod mitt i pentagrammet.

I det avskedsbrev han lämnade nämnde han saker såsom demoner som förföljt honom etc. (Jag är inte säker på om Chthulu nämndes dock) och i hans bokhylla stod flera rollspel däribland Kult och Call of Chtulhu.

Det faktum att killen ifråga var dokumenterat Schizofren och gick hos en psykolog blev dock aldrig upptaget i media. Däremot fick rollspelen en stor roll.

Det är 100% sant att folk som redan har en störning kan påverkas negativt av rollspel och utföra diverse handlingar .Detta gäller även våld på tv , datorspel , Hårdrock , religion , Popmusik , Litteratur , Små gnagare och diverse andra saker.

Att skylla världens onska på rollspel är bara korkat.Allt ont människor gör kan endast dom själva skyllas för.

- JA

- NEJ

- NEJ

Så resonerar också många rökare, heroinister, astronauter, vansinnesförare och killar som masturberar med en osthyvel.

//Spook

Ok.. Man kan alltså inte gå efter sin egen upplevelse. Men man kan

ju inte gå efter statistik heller eftersom det kan vinklas hur somhelst.

Vad tycker du man ska gå efter?

(vem har berättat för dig om osthyveln? Det var bara en gång...)

Ok.. Man kan alltså inte gå efter sin egen upplevelse. Men man kan

ju inte gå efter statistik heller eftersom det kan vinklas hur somhelst.

Vad tycker du man ska gå efter?

(vem har berättat för dig om osthyveln? Det var bara en gång...)

Jag brukar förkasta båda metoderna ovan. Istället funderar jag på om "farligt" i alla lägen är detsamma som "dåligt". Det leder mig osökt till vad som i så fall kan vara "bra" och om det automatiskt hänger ihop med "meningen med livet". Om jag kommer fram till att det är så - funderar jag på om det i så fall är något jag kan och vill ställa upp på.

Sen blir jag deprimerad och går och leker med osthyveln - det är kul... (ett litet tag).

Tyvärr är det mesta i livet både subjektivt och relativt. Så länge de flesta upplever att rollspel är mindre farligt än andra sysselsättningar - typ rökning, alkohol, dokusåpor och pistolskytte - så kommer det inte att kunna stoppas. Det är därför Livets Ord, Expressen m.fl. för en osaklig men återkommande debatt med starka känsloinslag - för att få Svenssons att uppleva spelen som farliga.

//Spook

Vare inte Kult som ibörjan av (det galna)nittiotalet fick klä skotttavla för dvs tabloiders försök att utmåla rollspelshobbyn som negativ för jagvetintevad?

- JA

- NEJ

- NEJ

//Spook

På vilket sätt är det här annorlunda från att säga

så tänker dåliga människor så tänk inte alls.

Du sidågår i princip alla människors förmåga att avgöra om ens medmänniskor mår dåligt och framför allt

deras egen förmåga till själv kännedom.

Dessutom så antar du att dessa människor som du tar upp faktist reflektierar över sina problem utan att det beyder något för dig

och då finns det ingen anledning till att tänka alls.

För dig verkar känslor och även empati hellt sakna innebörd-

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...