Jump to content
Sign in to follow this  
Sorgeudd

Bästa rollspelscitat

Recommended Posts

Inte egentligen ett citat, men inder vårt senaste spelmöte, då vi spelade Call of Cuthulu (med Mage-karaktärer, fråga inte) fick vi ett problem: Vi ville ha tag i en sak som befann sig nere i en grotta, ca 7 meter under vattenytan. Problemet var inte cjupet, utan det faktum att det satt tre st deep ones med spjut i den... Vad göra?

Tidigare har vi varit till en plats som beskrivits som "mycket viktig" för DO. Där har vi hittat en lite småsmält bronsstaty som en av spelarna tagit med sig. Han får nu den briljanta idén att om platsen är viktig, då är statyn viktig, och om den är viktig, då kommer de att vilja ha den tillbaka...

Alltså: han knyter ett snöre om den och dinglar lite med den i vattnet. Föga förvånande ignorerar DO det hela totalt, och resten av spelgruppen skrattar sig halvt fördärvad. Men det är ju inte alla som försökt fiska deep ones...

Guest

Ja det finns ju alltid dessa också:

"RP: Du kan vänta antingen här ute eller där inne."

"RP: Hur längesen va det vi såg adelsmän på världshuset?

SL: Sen ni dödade 4 stycken av dem!"

"RP: Har ni några billiga män i närheten?" (Sades av en kill som spelade en kill, han menade banemen.)

"RP: Ja, det va skönt både för mig och för dig." (Sades av en kille till en kill efter ett eskoterings uppdrag.)

Ni kankse inte ser det roliga i alla dessa, men vi andra fick oss ett gått skratt.

Vi kläckte ur oss något fyndigt då vi spelade en superhjältekampanj rätt nyligen. En i gruppen "dog" då ett hus rasade över honom. Han var en flygare som alla föreställde sig hade vingar och när polisen ser honom händer följande:

Polis 1: "vad i? vad är detta?"

Polis 2: *tittar på kroppen* "jag tror fågelinfluensan tog honom..."

Sen har vi också en annan klassiker:

Magiker: "Jag är en stor och mäktig magiker! RESPEKTERA MIG!"

Krigare: "vem fan är du?"

Magiker: "...som jag sa, JAG ÄR EN STOR OCH MÄKTIG..."

Krigare; "du är inte stor, du är en dvärg"

Magiker: "JAG ÄR VÄRLDENS STÖRSTA DVÄRG!"

Jag hittar då inte min citatsamling och det ända jag kommer på för tillfället är när en kompis kläckte ur sig följande under ett Cthulhu-pass:

"Jag ser mig omkring efter osynliga fiender"

Detta sas av en karaktär utan någon helst möjlighet att upptäcka sådana.

Annars har finns det en krigare, som är halvtroll, i vår DoD6 grupp som har en kul karaktärsbeskrivning:

Föddes på en farm till krigare. Uppvuxen bland fyllegubbar och starka män. Lärdes vara agressiv mot människor av sin far

Jag hittar då inte min citatsamling och det ända jag kommer på för tillfället är när en kompis kläckte ur sig följande under ett Cthulhu-pass:

"Jag ser mig omkring efter osynliga fiender"

Detta sas av en karaktär utan någon helst möjlighet att upptäcka sådana.

Annars har finns det en krigare, som är halvtroll, i vår DoD6 grupp som har en kul karaktärsbeskrivning:

Föddes på en farm till krigare. Uppvuxen bland fyllegubbar och starka män. Lärdes vara agressiv mot människor av sin far

I D&D när tre i gruppen ligger på marken med negativ hp. Dvärgen blir träffad av en critical och hamnar på 3 hp.

Spelaren ställer sig upp och skriker:

"YES!!! Jag dog inte!"

Jag blev (som SL) minst sagt förvånad. Mina vanliga spelare brukar skrika i en timme om "overkligt, han kan fan inte ta mig, fan mycket fusk" och liknande. Positivt överaskad.

"Vi sover ett tag"

"Är det säkert?"

"Det är lugnt, vi slog ju ner vaktposten."

De ångrade sig när de kom på att det fanns vaktbyten.

Guest

En lvl 16 tjuv som var sinnessjukt bra på Stalk/hide i RM och blir anfallen av orcher som kommer spingande över en slätt...

"Jag lägger mig ned i gräset och försvinner!"

Avdelning "Stööön...":

En ung gnome-tjej hade nyss gått med i vårt glada äventyrargäng. Jag spelar en dvärgisk version av Indiana Jones, dessutom något av en kvinnokarl, och jag har gjort lagomt korny närmanden mot henne ett bra tag. Så kommer vi efter en lång fotvandring till en handelspost, och gnome-flickan går fram till den lokale värdshusvärden.

"Jag vill ta ett långt, varmt bad! Finns det något BADKAR här?" undrar gnomen.

"Jodå, visst finns det ett KAR..." säger värdshusvärden (SL) i ett obevakat ögonblick.

"Men sötnos, om det bara är en KAR(L) du är ute efter så finns det ju redan en här..." fyrar jag av med ett bländvitt (nåja) leende. Varpå hela rollspelsgruppen exploderar i suckanden, stönanden och gapskratt.

Om man ändå är på den nivån:

Traveller, spelarna sitter med husregeltabeller och slår fram bakgrunder och tocke till sina rollpersoner.

spelare 1: "M-hm... Ok, jag är gift med två barn!"

spelare 2: "Har de inga lagar mot sånt där du kommer ifrån?"

.

Meningslöst att ha denna tråden alla har så många roliga citat men det bästa som mina karaktärer har sagt är "Mitt namn är Kendor av Derisa och min rang är din död"//Kendor av Derisa , "Alltid trevligt att göra affärer med dig ditt snåla kräk"//Mithan Blodvarg.

Kommer inte ihåg fler för tillfället. men kan nämna nårra virriga som folk sagt upprepade gången under rollspelsträffar, "Jag ställer mig på en låda och håller ett tal som Aragorn"// Jag, Henke & Batty.

"Men Dane det finns mer cola"//Isabella, Benjamin, Torsten och jag,

"öhööööhöööhöhöööhhhöööhhhh" (något försökt till att härma Kajan i hipphipp) //Henke upprepade gånger.

En tagen ur Gemini för två veckor sedan, spelarna har stannat i en by och blivit inbjuden av den lokala ståthållaren att bo i hans slott. I gengäld vill han att spelarna ska undersöka om hans son och dennes läromästare konspirerar emot honom. Spelarna drar ner i katakomberna och läromästaren, sonen och dennes kusin kommer nervandrande, alla spelare utom en gömmer sig och när denne blir upptäckt säger han till sonen:

"Vad gör du här!"

"Jag bor här och min far är ståthållare, ditt kötthuvud!"

"Vad gör de här?!" *pekar på de två andra*

"De är min läromästare och kusin, de bor också här ditt kött!"

och från Vampire i helgen, en föredetta CIA-agent har dragit upp sin pistol och säger till de andra:

"You know what they say about compensating for your penis with large objects? Well, I drive a fucking Mini Cooper."

Avdelning ännu högre stön och suckanden:

Vårt äventyrargäng hade tagit sig till ett värdshus mitt i en gudsförgäten skog, och till vår förvåning och förtjusning drivs det av en pigg liten dvärgakvinna, som hette Guldhjärta i efternamn. Vårt gäng består mestadels av dvärgar, så det var bara naturligt att vi gjorde vårt allra bästa för att charma denna fagra jungfru (som dessutom serverade oss öl - dvärgahimlen?)

Jag tror ändå att jag tog priset för sämsta raggningsreplik. Här är den i sin helhet och sammanhang:

Vi hade druckit bra länge och det hade börjat bli allt mer sentimentalt. Min RP hade gjort några närmanden men till inget resultat. Nu hade han suttit och laddat upp under halva kvällen och beslutat sig för att det fick bära eller brista.

"Fröken Guldhjärta... ert hjärta må vara av guld, men era höfter är av järn - och mina är magneter!"

Totalt kaos rådde i några minuter efter detta extrema lågvattenmärke.

Vi har satt en hel del låga rekord medan vi har spelat, men desperationen hos mina spelare har alltid varit i topp då de vet att de kan dö när som helst. Rekordet var dock när min spelare Ahlet hade fått nog av att vara paranoid. De vandrade i en öken och hör plötsligt ett ljud... då Utbrister han:

Jag snurrar runt snabbt, drar mitt vapen och min sköld långt ut och skriker: SKJUT MIG I BRÖSTET SÅ JAG DÖR SNABBT!

En annan personlig favorit är också:

Jag dör! nej vänta, tittade fel formulär... jag menar: DU DÖR!

Hände ett par roliga grejer i förrförra DoD:6 långrollspelet (fredag-söndag)

SL: plötsligt börjar marken skaka under dig och en spricka klyver marken

Spelare: jag backar lite och drar mitt svärd

SL: ett slott reser sig ur sprickan, väggarna är slitna och delar av det har rasat men det ser forfarande läskigt ut *sätter på skräckfilmsmusik*

Spelare (som vill flumma till spelet lite) : Ok, jag sparar sen går jag in genom porten

SL: Spara? vad menar du?

Spelare: har du aldrig spelat ett datorspel?

SL: Men koncentrera dig, vi spelar rollspel R.O.L.L.S.P.E.L inte morrowind

Ungefär 10 min senare utbrister SL: Men det borde väl gå att spara? :lol:

SL: en man uppenbarar sig i dimman

Spelare (Jag): Vem äro du och varför vandrar du på mina domäner

SL: Mitt namn angår inte dig pojkvasker och stoppa in tröjan din slarver

Kanske skulle tilläggas att jag var kung och 31 år :P

Hej alla glada!

Idag inledde vi "Sons of Gruumsh". Hände några kul saker:

1) Äventyrarna har precis anlänt till Melvaunt vid the Moonsea. En stad ökänd för slavhandel, skumraskaffärer, konspirationer, giftmakare, starka brygder, och massor med hor! Varpå half-orch barabarens spelare frågar: "Vi har ingen Paladin i gruppen va?" De andra tittar på honom. "Nej." Varpå han svarar med ett illmarigt leende "Bra".

2) Äventyrarna letar efter en viss Dorn Crownshield, erkänd dvärgakrigare och orcslayer, som sägs ha viktig information för PCs. Spåren leder dem till en taverna som heter The Frothy Beard, en samlingspunkt för hårdföra dwarven mercenaries. När äventyrarnas brokiga skara kommer in i etablissemanget tystnar det och ett 30-40 tal tungt utrustade tuffa dvärgakrigare vänder sig mot dem. En dvärg, med tung rustning kommer fram emot dem, hugger ner sin stora greataxe i golvet framför gruppens half-orc. "Inga orcher här!". Varpå half-orc barbaren replikerar: "I Torms namn ta det lugnt lilleman" varpå i varje fall half-orcen och hans reskamrat hastigt fick avlägsna sig från platsen...

Lite axplock ur de tokiga saker jag har sagt som spelledare:

"Mannen går plötsligt fram och ger honom ett nackskott i pannan!"

"Där står en lejonhona, vad heter dem nu igen... tigrar, va?"

"Det finns inte tillräckligt med sängar, ni får sova skoskav"

"Professorn står vid pianot och lyssnar till sitt stämjärn"

"Snubben har randiga tangokallingar"

"Du letar under sängen, men ungen verkar ha brännt gömbollsträt!"

"Han säger 'ciao' till er, fast på italienska, förstås"

"Plötsligt sjunker tempot, till max!"

Spelaren: "Är det morgon eller kväll?"

Jag: "Nej, det är april"

(Nämnas bör att jag har varit vääääldigt trött vid dessa tillfällen) :^)

Väldans kul!

Får mig att tänka på Johnny "Bråttom" Ekström som när ahn spelade fotboll i Italien frågade vad spaghetti heter på italienska.... :roll:

Har skrivit ner underliga saker folk sagt och gjort i vår spelgrupp i ett och ett halvt år nu. Många är välidigt interna men kanske kan några av dem skrattas åt. Kanske bör jag tillägga att vi spelar DnD...

Länkar till de olika kampanjernas citatgalleri:

http://egeborg.se/phpBB2/viewtopic.php?t=86

http://egeborg.se/phpBB2/viewtopic.php?t=42

http://egeborg.se/phpBB2/viewtopic.php?t=117

-Vidfarne

Älskar detta citat som jag hört:

"Jag är ingen rik man men en 5000 guld mynt skall jag väl kunna hosta upp"

Eller:

Magikern: Är det någon som kan tala orchiska?

tystnad

Riddaren: Mitt svärd talar orchiska

En riktig klassiker bland folket jag lirrar rollspel med.

Vi satt och spela whfrp och vi "råka" väcka en greater daemon of khorn, iaf denne frågar oss om vi är dyrkare av khorn, och vår "smarte" dvärg svarar lite arogant "Till och från."

Minns ett spelmöte i DoD6 för ett tag sen. Min RP i fallet var en alldeles för religiös stigfinnare (inom Gerbanis). Han bodde på ett kloster (vart minns jag inte riktigt nu), och klostret i sig hyste även ett gäng jaarnbrotirer. Runt klostret - som var överjävligt stort - fanns en liten stad och runt staden en ringmur. På det hela taget ett säkert ställe att bo på med andra ord. Min RP var högt uppsatt inom klostret då han bott där i princip hela sitt liv.

Det drar ihop sig till slutstrid. Av någon förbannad anledning har jaarnbrotirerna tagit hjälp av ett gäng skogstroll som släpps in i staden, men alla utom deras ledare - herr smurf som hade hela ansiktet fullt med blå krigsfärg - får det roliga jobbet att stå och hålla emot när fienden kommer med murbräckor.

Nåväl. Den högste jaarnbrotiren - således min chef, jag själv, en annan RP och två till SLP (minns inte deras positioner) står uppe på ringmuren när skogstrollsledaren klättrar upp. Han kan inte se över muren, så jaarnbrotiren börjar beskriva vad han ser.

Jag känner att det rycker lite i ena benet och innan jag kan lägga band på mig själv halvskriker jag "ska jag hämta en låda åt dig?"

SL var dock mindre road :D

Vi spelade en kampanj till DoD 91 och jag hade en rollperson som var en klassiskt korkad barbarkrigare. Så fort det var något han inte förstod, eller när han blev arg, upprörd eller ledsen vrålade han: "Graaah!" det högsta han kunde. Tillslut frågade en av de andra rollpersonerna (en mer intelligent sådan) om han inte kunde sluta upp med sitt vrålande och lära sig prata som folk, varpå barbaren svarade: "Ett 'Graaah!' säger mer än tusen ord".

Guest

Under ett DoD 6 äventyrs slut...

Sl: Du ser bladet klyva det sista av gråtrollen och innanmätet flyter ut...

Rp(kvinnlig krigare): Jag torkar av svärdet och kör stolt in det i min slida!

:D

Denna kommentar drogs när vi spelade Werwolf The dark ages i förra veckan:

Spelledaren: Monstret vänder sig om och slår Kais (våran magiker och väldigt viktig för uppdraget)

Spelledaren igen: Han träffar, varpå han säger till en av spelarna vi kallar cs: Slå Kais doge slag

Cs: Jaha (rullar tärningar) Botch =)

Cs är den person som under ett äventyr skall förstöra världen, genom att döda ett par avsvimmade barn som sitter fastbundna på pålar.

CS: JAg slår dom med min hammare (rullar tärningar) Botch

SL: Du slår dig själv i huvudet och tappar hammaren

Cs: Jag drar min dolk och hugger dom (rullar tärningar) Botch

Sl: DU hugger dig själv i låret (Slår skada) 5 skador Soaka

CS: (Slår tärningar) Botch, jag faller i torpor

I och med det räddade han världen från sig själv

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...