Gå till innehåll
Gäst

nybörjarlajv

Recommended Posts

Gäst

någon som kan berätta exakt hur ett lajv går till typ folk gruper regler vid strid osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv ordförande i Balder - en liten förening i Falun (vi har ett nära samarbete med föreningen Pil om det kan vara av intresse). Likabra att säga att jag 15 år gammal så att inga misstag sker - anyway nu var det sagt.

Vi arrangerar fantasylajv i en övernattningsstuga (ser medeltida ut och vi har aldrig blivit störda) 20-30 minuter utanför Falun. Vi är ganska unga - 14-17 år, men det har ingenting att göra med kvalitén på våra lajv och somsagt: det blir vad man gör det till. Antalet deltagare brukar vara runt 30 pers. Pil arrangerar oftare men gör i regel mindre stora lajv än Balder (under en eftermiddag långa). Vi har hållit igång i fyra år nu och att människor kommer tillbaka tar jag som ett bevis för att våra lajv blir lyckade.

Pil arrangerar igenomsnitt ett lajv i månaden, medans Balder arrangerar ett lajv per år. För varje år som har gått så har kvaliten ökat avsevärt och det fortsätter den att göra. Balder kommer med högsta sannolikhet inte att arrangera något till våren, men 2009 är Balder igång igen. Alla tidigare Balderlajv har skett på våren och pågår i 2-3 dagar.

Jag anser själv att jag är en erfaren lajvare trots mina unga år (så snälla döm mig inte för hört jag kan inte rå för att jag är ung). Min pappa lajvade innan mig och är nära vän med deltagarna i lajvbandet "Sorkar och Strängar", jag har varit i Visby på medeltidsveckan mer än 7 gånger, varit på 2 enhörningslajv ur eleriakampanjen och har nu arrangerat totalt 7 lajv. Håller även på med rollspel. Så jag hoppas att ni tar mig lite seriöst iallafall .. :roll:

Om ni har några som helst frågor så skicka ett mail till fredrikmatt@hotmail.com

PS: Glömde jag säga något? Fråga!

På återseende

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

klart det arrangeras nybörjar lajv det är bara svårt att hitta dem..

Pil i falun är bra på dem.. tror de har http://www.pilifalun.se på nätet

fredriko, jag är oxå falu lajvare tänkte att jag addar dig på msn så kan vi snacka lite ;) och föressten du dissar ju dig själv genom att snacka så mycket om hur lite erfarenhet du har men ändå ser dig som seriös.. jag har träffat folk som lajvar i 7-8 år som ändå spelar som en påse skit, nybörjar kan vara före folk som lajvat länge.. ;)

annars kan jag starkt rekomendera vårens nybörjar lajv som arrangeras av enhörningen, det kommer vara bra.. mkt bra efter osm jag ska vara med och arrangera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nybörjarlajv är i mina ögon inte något bra. I Enhörningens fall ett sätt för dem att lätt få in en massa pengar till föreningen som de göra andra lajv för.

Vad där vitsen med att göra ett speciellt lajv för nybörjare när det bästa sättet att lära sig om lajv och få en bra upplevelse är att åka på ett "riktigt" lajv med erfarna lajvare? Det är det bästa sättet jag vet och kan ge otaliga exempel på att det funkar bäst. Alla seriösa föreningar jag känner till tar sig gärna ann nya och hjälper dem med att fixa kläder, utrustning och att sätta sig in i spelvärlden. Jag tycker man alltid bör satsa på kvalitet före kvantitet.

Mitt råd är att kontakta lajvare eller en förening i er närhet istället för att kasta bort era pengar på ett masslajv med dåligt spel, dåliga intriger och en massa andra nybörjare som inte heller vet så mycket. Visst, en del tycker det är jättebra lajv men de har å andra sidan kanske inte varit på något annat heller...

Som sagt, det finns lokala föreningar både i Dalarna och Gävleborg som har den erfarenhet och vilja som behövs för att hjälpa dig till rätta.

Gällande hur lajv och strid går till så finns det redan förklarat i andra trådar här på forumet så kika där.

Slutligen så ska jag bara förtydliga att jag inte är ute efter bråk med er som kanske anser EHs nybörjarlajv är det bästa och mest högkvalitativa som finns. Det får stå för er! Jag har dock all rätt att argumentera emot konceptet och råda folk att satsa på något bra istället för något mediokert. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
klart det arrangeras nybörjar lajv det är bara svårt att hitta dem..

Pil i falun är bra på dem.. tror de har http://www.pilifalun.se på nätet

fredriko, jag är oxå falu lajvare tänkte att jag addar dig på msn så kan vi snacka lite ;) och föressten du dissar ju dig själv genom att snacka så mycket om hur lite erfarenhet du har men ändå ser dig som seriös.. jag har träffat folk som lajvar i 7-8 år som ändå spelar som en påse skit, nybörjar kan vara före folk som lajvat länge.. ;)

annars kan jag starkt rekomendera vårens nybörjar lajv som arrangeras av enhörningen, det kommer vara bra.. mkt bra efter osm jag ska vara med och arrangera.

Självklart finns det folk som har lång erfarenhet av politik och ändå är värdelösa politiker, liksom detsamma kan hända i lajvvärlden! Men faktum är att en person som har spelat under en längre tid oftast har mer erfarenhet än en person som har spelat i en vecka. Och oftast är man en mer erfaren lajvare om man har mer erfarenhet än en nybörjare.

Anledningen till att jag skrev min lilla bakgrundsberättelse var att jag ansåg att folk skulle betrakta mig som oseriös om jag bara skrev att jag var 15 och att om jag inte skrev att jag var femton så skulle folk bli överaskade över hur ung jag var och kanske anse sig förda bakom ljuset. Jag kan ha fel, men detta var hursomhelst anledningen till att jag skrev som jag skrev.

Kul att du vill snacka.

Vi hörs!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ytterligare ett nybörjarvänligt arrangemang, Stadsbiblioteket i Gävle 13/11 kl. 19. Innan lajvet börjar är det brädspelsbar och massa tv-spel, så det finns gott om saker att göra om man kommer tidigt.

Bränn en bok för Sverige!

Efter tio år av hårdnat klimat, ökande övervakning och inskränkningar av yttrandefriheten har regeringen beslutat att av säkerhetsskäl sortera bort böckerna från biblioteken. Det tryckta ordet har blivit ett hot mot den rådande ordningen och brandkåren har fått i uppdrag att bränna alla böcker på biblioteken. En liten aktivistgrupp inspirerade av V för Vendetta opponerar sig och upploppet som bröt ut när stadsbiblioteket i Göteborg skulle tömmas slogs snabbt ner.

Nu är turen kommen till Gävle. Du har ett speciellt förhållande till biblioteket, och du har fått chansen att smyga in kvällen innan brandkåren kommer för att rädda vad du kan.

Du riskerar allt om du antar utmaningen. Antagligen till och med livet.

Törs du?

Stadsbiblioteket i Gävle i samarbete med Sverok Gävle-Dala och föreningen DIHS ordnar levande rollspel på biblioteket 2010-11-13 kl. 19.00-00.00. Vi satsar på att underhålla och hoppas att också väcka någon tanke om yttrandefrihet. Biljetter hämtas gratis på stadsbiblioteket i Gävle, åldersgräns 16 år. Inga förberedelser behövs. Vi välkomnar nybörjare!

http://dl.dropbox.com/u/11851573/Biblio ... 0flyer.pdf

http://dl.dropbox.com/u/11851573/Biblio ... ffisch.pdf

http://goo.gl/82vx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu