Jump to content
Sign in to follow this  
Oldtimer

Skaparen av Dungeons&Dragons är död.

Recommended Posts

Han var en av vår hobbys största "rockstjärnor", och det han åstakom kommer leva kvar länge.

Så här skriver svenskan

Gary Gygax, en av männen bakom "tabletop"-rollspelet Dungeons & Dragons och av vissa ansedd som rollspelens fader, avled i dag efter en längre tids sjukdom. Han blev 69 år gammal.

Den första versionen av Dungeons & Dragons utvecklades av Gygax och Dave Arneson och släpptes 1974. Det kom att få enormt inflytande över genren och ligger fortfarande till grund för många sorters rollspel, inte minst i tv- och datorspelbranschen. Åtskilliga rollspel bygger på D&D-världen, till exempel Dragonshard, Dungeons & Dragons Online, Baldur's Gate, Neverwinter Nights-serien och Planescape: Torment.

Guest

Jag sörjer mannen, men hedrar minnet av mannen som skapade min favorit hobby.

Vila i frid Gary Gygax, för mig finns du än.

Jag sörjer mannen, men hedrar minnet av mannen som skapade min favorit hobby.

Vila i frid Gary Gygax, för mig finns du än.

Tyvärr råkade jag inte vara inloggad när jag skrev det ovanstående.

Inte oväntat, men sorgligt. Önskat att man hade träffa Gary Gygax, för Dungeons and Dragons som startade rollspelsvågen har betytt mycket för mig.

D&D var mitt första rollspel, både som spelare och som DM. Började spela 1982 med ett gäng som började redan 1976. Det märkliga är att jag tänkte på Gygax så sent som för några dagar sedan, och undrade hur det stod till med honom. RIP, Gary. Synd att du missade ditt sista save...

På sätt och vis har jag honom att tacka för hela mitt liv.

Instämmer helt med ovanstående talare. Hans bedrifter och skapelse har betytt väldigt mycket öfr egen del.

Vi får nog acceptera att våra anfader kommer att börja dö av nu. :( Rollspelen har blivit så gamla att pionjärerna börjar avlida.

Lite typiskt är att de inte dör av svärdshugg, drakeld, sammanrasade katakomber eller gift...

I en annan tidsålder skulle vi fått se rubriker om att "Rollspel orsakar cancer" och liknande.

Tråkigt att de dör så unga (sic).

Tråkigt att de dör så unga.

Ja, 61 år är ju ingen ålder på en häst (som min gamla mormor skulle ha uttryckt det).

Man börjar ju själv bli lite orolig - ånej, en ny födelsedag närmar sig... igen...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...