Gå till innehåll
Battlefighter

Terräng, tips och guider

Recommended Posts

Ja typ en ganska seg gegga. inte för blöt. Det är ganska bra om det är lite pappers bitar kvar. Jag rev faktiskt pappret i lagon stora rämsor. Hälften blev gegga hälften hade viss konsistens kvar. sen geggade jag bara på allt och lät det torka på plastfolie så att det inte skulle fastna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte skriva lite tips som gör saker billigare. sånt som dom flesta redan vet men men kanske glädjer någon.

Köp sand till akvarie istället för GW sand. Man kan köpa två olika storlekar så det blir lite variation. Eller varför inte tre.

Akvariesand kostar ingenting och finns i vanliga djurafärer.

GWs PWA lim som de kallas är vanligt trälim. kan köpa en Jätte flaska för runt 40 spänn på claes olssons.

Skeletten som modellerna sitter fast är utmärkt att göra bråte till 40k med. Man kan göra barikader och liknadne.

Tog mig ett tag att lista ut vad polysterin (hur det nu stavas) va för något på svenska. Gick till GWs och frågade vad de använde för att göra landskap. Svaret var golvfrigolit. Är sten hårt och är skit bra att göra landskap av. Köpte en stor bit på Woody i Uppsala för runt 150kr. Det var för över ett och ett halvt år sen och har fortfarande mycket kvar. Lite billigare än en GWs kulle för 300:- Lätt att arbeta med. Läste också någonstans att frigolit inte går att spreja på utan att man måste köpa stora tuber med svart akrylfärg far att basa dem. Den jag köppte fungerade aldeless utmärkt att spreja på, till min glädje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ja typ en ganska seg gegga. inte för blöt. Det är ganska bra om det är lite pappers bitar kvar. Jag rev faktiskt pappret i lagon stora rämsor. Hälften blev gegga hälften hade viss konsistens kvar. sen geggade jag bara på allt och lät det torka på plastfolie så att det inte skulle fastna.

ok tack då vet jag det :mrgreen:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Till baserna för mina terrängobjekt så använder jag mig av 5 mm MDF-plattor. De är stadiga och warpar sig inte av lim/färg och ger lite tyngd åt objekten vilket förhindrar att de flyttar sig om man skulle komma åt dem. MDF:n är inte allt för dyr och kan köpas i viklen bygghandel som helst.

Ett annat tips kan vara att göra ett besök i närmaste ZOO-butik. Kolla särksilt in akvarie-avdelningarna. De brukar ha plast-växter för akvariet vilka kan användas som träd/buskar/jungelväxtlighet, betydligt mycket billigare än GWs jungelväxter man kna köpa. De brukar även ha olika sorters sand/sten i olika färger och storlekar, även bark kan finnas som kan användas som sten elelr liknande.

Pite

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Igår var jag och kollade in Hobbycenter i Göteborg som säljer massa grejer för modellbygge. Hittade en modelleringsputty som jag nog skall testa. Tyvärr inga skulpteringsverktyg. Plasticard har de med.

Sen har de massa påsar med gräs, sand mm. Vet inte hur de står sig i pris jämfört med GW eller djuraffär. Även en sorts stiftpenna med tjockt stift som ser ut som krita men som man använder för att "smutsa ner" hjul mm med lera eller sand eller så. Sen har de även en massa buskar, trädd mm som jag inte kollade så noga på.

De har även en akrylfärg av märket Multi som jag kan rekommendera. Vattenbaserad och täckande som GWs Foundation. Samma färg finns hos In-Ex här i stan (Kungsportsplatsen bredvid SF-bok och bara runt hörnet från GWs butik) och de tar 14 kr per burk på 59 ml jämfört med GWs 35 spänn för 12 ml... Multi har inte lika många metallfärger som GW men har 100 andra som kan vara av intresse. In-Ex har även foamboard/foamcore och mkt papper och papp. Tyvärr inga skulpteringsverktyg! Har inte hittat det ngnstans förutom hos GW faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tänkte skriva lite tips som gör saker billigare. sånt som dom flesta redan vet men men kanske glädjer någon.

Köp sand till akvarie istället för GW sand. Man kan köpa två olika storlekar så det blir lite variation. Eller varför inte tre.

Prova med närmaste sandlåda, varför gå över bäcken för att hämta vatten..eller ta med sig flickvännen till Thailand...:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

quote]

Prova med närmaste sandlåda, varför gå över bäcken för att hämta vatten..eller ta med sig flickvännen till Thailand...:)

tar du ur en sand låda så bör man rosta sanden i ugnen, annars riskerar man en oskön doft.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

quote]

tar du ur en sand låda så bör man rosta sanden i ugnen, annars riskerar man en oskön doft.

Vilket jag gör och det fungerar perfekt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken temperatur? Kommer behöva MKT sand till ett stort bord till föreningen BOSS. Vill inte köpa så mkt sand....

Sen har jag surfat runt efter inspiration. Hittat lite kul:

Terrain Thralls. En massa tutorials i olika svårighetsgrader, från beginner till master. En bild från en master tutorial. Ser rätt läckert ut :)

Finished%201%20Big.jpg

Custom Hobby. Flera gallerier med inspirerande bilder. Inte bara terräng men en hel del sådan.

bridgewreck2.jpg

TerraGenesis. Artiklar och gallerier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken temperatur? Kommer behöva MKT sand till ett stort bord till föreningen BOSS. Vill inte köpa så mkt sand.....

50-60 grader 1 1-2h räcker för att sterilisera sanden.

va så ja jorde när spindeln hemma behövde ny sand, ner på badstranden å fylla en 10L-hink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Battlefighter Vad är det gröna du kastat på.?

Ser ut som en golfgreen.

Sen tycker jag att färgerna är helt fel.

Vattenfärger på hobbyterräng, lär inte dröja många minuter innan färgen trillar av

Skaffa dig riktigt flock.

Sanda där du vill ha gräset

Spraya allt svart, dry bruscha med brunt eller grått i olika toner.

brusha gruset brunt, flocka....

Du behöver inte flocka äver allt för tanken är att sanden ska kunna lysa igenom så det ser ut som jord.

Personligen tycker jag inte att kullen är speciellt snygg, ser inte verklig ut och nu ha du fått lite råd

Och ja jag kan köra en kulle bättre så slipper vi "men gör det bättre själv då" pubertalasnacket

edit-

coola bilder du har där battlefighter. Men e den någon som vet hur man gör vatten? kan man ta flytande gummi så det blir glänsigt och så man smetar ut det med händer funkar det?

Flytande transparant gummi och sedan smeta ut det med händerna låter kanon nyttigt.

Köp water effect(eller va nu vätskan heter) i närmaste hobbybutik

Gjorde om din bump till en edit // Khetep

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

någon som vet hur man kan göra vatten? har set på GW i göteborg att dem hade någon plast matrial som en flod den var ungeför 5cm djup och det var någon sorts gummi såg det ut men e det någon som vet hur man kan göra snygga floder med någon sorts flyttande gummi etc. Vet inte vad man kan göra det av förutom att måla, men jag provade så blev det hellt fel :( någon som vet hur man kan göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
någon som vet hur man kan göra vatten? har set på GW i göteborg att dem hade någon plast matrial som en flod den var ungeför 5cm djup och det var någon sorts gummi såg det ut men e det någon som vet hur man kan göra snygga floder med någon sorts flyttande gummi etc. Vet inte vad man kan göra det av förutom att måla, men jag provade så blev det hellt fel :( någon som vet hur man kan göra?

Water effect heter de dom använder på GW skulle jag tro.

Bara att handla i närmaste hobbybutik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Water effect heter de dom använder på GW skulle jag tro.

Bara att handla i närmaste hobbybutik

Water effect är bara utspätt PVA lim. så köp det istället och blanda med vatten så blir det kanon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, tack för tipset :). Men hur kan man göra ett bra landskap till wood elves? kan inte så mycket om terräng och att göra själva spelbordet :(. E det någon som vet en bra guide till det? (har kollat på google men hittar inget)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tror att det är i denna tråd eller den andra terängtråden. Finns ju två nu. har jag gjort en guide hur man göra enkla och billiga träd. läs den vetja :D det är ju det man ska ha till woodelfs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mm träd e ju ett måste, men hur stor spelplan ska man ha? E det bra att ha en fyrkantig frigolitskiva med en massa träd på och snälla kan inte någon göra en guide till hur man gör typ en skogsduge utav Games Workshop träd? och vad menas med flockning/flockad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu