Gå till innehåll
Battlefighter

Terräng, tips och guider

Recommended Posts

Huset är på väg, nu blir det dock ett värdshus som jag bygger. Rådshuset blev jag tvungen att skjuta upp. Tyvärr har jag ingen kamera men jag fixar ett par målade bilder vid sidan om. Efter helgen ska det vara klart :). Och när jag har en kamera så får ni se slutresultaten, ska snart köpa en.

Roligt att ni gillade min korta guide, men det skulle även vara roligt för mig om andra också delade med sig av sina tips på terräng så att tråden kan växa.

nais nais :mrgreen: hardu inte någon skaven tärreng :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr Herr Ost (jag kallar dig det om det är okej för dig :)), jag samlar inte på Skavens och har därför inte sysslat med det, men jag kan bygga något sådant sen som ett ruinerat klocktorn t.ex. där skavens bosatt sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tyvärr Herr Ost (jag kallar dig det om det är okej för dig :)), jag samlar inte på Skavens och har därför inte sysslat med det, men jag kan bygga något sådant sen som ett ruinerat klocktorn t.ex. där skavens bosatt sig.

:P nej nej det är okej jag bara undrarde men det skulle vara coolt :D

ja du kan få kalla mig mr.ost

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pga att jag ej haft tid så kommer min guide på värdshuset om ca en vecka tyvärr, så ni som är intresserade får vänta :(. Det positiva är att jag ska köpa en kamera denna veckan så att jag äntligen kan fixa bilder på mina projekt. Jag tror att bilder hjälper att visa hur allt är uppbyggt samt att jag även kan slänga upp bilder på mina figurer.

Guiden kommer inom kort med andra ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har nog ett litet tips köp en box med skelet soldater sen sätter du ihop dom som det vore ett slag på terängen sen använd väldigt mörka färger och sen kan du köra lite chaos black på ytan för att göra den ännu mörkare. Det sista tipset jag har gör en stor svart klump på banan för att de ska se ut som någon brand har tagit plats där (med klump menar jag inte att du ska hälla ut hela chaos black flaskan utan att sprida ut den på någon större yta).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer lite bilder på några utvalda delar av min terräng, bl.a. farmhuset som jag gjorde en guide till. Enjoy!

IMG_0012.jpg

IMG_0013.jpg

IMG_0014.jpg

Ett värdshus jag byggt:

IMG_0017.jpg

IMG_0016.jpg

IMG_0015.jpg

En herrgård:

IMG_0018.jpg

IMG_0020.jpg

IMG_0021.jpg

IMG_0022.jpg

Ett gammalt projekt till min Mordheim stad:

IMG_0023.jpg

IMG_0025.jpg

IMG_0026.jpg

Snart kommer mitt armory, hur man bygger ett armory steg för steg med bilder. (Suddiga och lite kassa bilder då jag inte är någon vidare fotograf, men det kommer bli bättre).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket snyggt, särskilt värdshuset och herrgården är galet snygga. Det enda som slår mig som lite dåligt/konstigt är att bondgården ser ut att vara extremt dragig pga. de ojämnt ihopsatta stenblocken och avstånden mellan dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken med det farmhuset var att det skulle vara ett ruckel, ett sönderfalligt hus. Därav ojämnheten i bygget. Ska fixa bättre bilder och snart kommer en guide till mitt nästa byggprojekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tanken med det farmhuset var att det skulle vara ett ruckel, ett sönderfalligt hus. Därav ojämnheten i bygget.

Ah, då förstår jag. Växtligheten och att det annars verkade rätt "välskött" fick mig att inte fundera i de banorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok :) problemet jag ahr med det är att den blir *buckilg* alltså inte platt längre..är det för vattenfärg som jag har målat på den eller bara blir det så..nämligen inte täckt hela basen...ska visa den så fort jag få tag på kamera..steg för steg men klippor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mer bilder, det kommer trilla in lite fler allt eftersom.

IMG_0058.jpg

IMG_0057.jpg

IMG_0056.jpg

IMG_0055.jpg

En Chaos monolith, jag spelar inte med Chaos själv men känner någon som gör det. Nurgle äger!

IMG_0054.jpg

IMG_0053.jpg

Och här kommer en sneak peak på mitt nästa byggprojekt, ett armory. Jag kommer att uppdatera arbetet under tidens gång tills det är klart och ni kommer att få möjligheten att följa det här projektet steg för steg, med bilder :).

Så, jag började med att samla ihop allt material som var: plasticard (1 mm tjock, flingpaket, tegelstensmönster i sandsten, trälister och diverse glasspinnar, tändstickor, lite metalldetaljer som rustningar, vapen och tunnor. Planeringen har börjat och det dröjer inte långt innan arbetet sätter igång.

Lite material:

IMG_0049.jpg

Fina detaljer som jag köpt hem:

IMG_0052.jpg

IMG_0051.jpg

Fortsättning följer.

edit- arbetet har startat. Jag började att rita ut mått och räkna ut yta. Höjden på första våningen är 50 mm och där taket till smedjan är är det 95 mm till toppen. Dett är bara grunden som jag börjat med innan plasticarden och trädetaljerna kommer dit. Fönstren och dörrar väntade jag med. Längden på smedjan är 110 mm och bredden 80 mm. För huset brevid med bara en våning är det 80x80 mm.

IMG_0061.jpg

Efter att ha mät ut bitarna kunde jag skära ut dem, var försiktig med kniven. Jag har inte lyckats skära mig ännu.

IMG_0059.jpg

IMG_0060.jpg

IMG_0062.jpg

IMG_0063.jpg

Tills du har alla bitar fint skärda.

IMG_0065.jpg

Maskeringstejp for the winn! Kommer sen att limma men tejpen hjälper mig att hålla ihop bitarna samt att jag kan få en helhet. Man slipper att klabba med lim dessutom.

IMG_0075.jpg

IMG_0076.jpg

IMG_0077.jpg

Sådär, allt för idag. Grunden är fixad, återkommer med andra våningen inom kort.

Tips! När ni skär med kniv, använd gärna ett redskap som en metalllinjal för att få bitarna så rakt skurna som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ALL HAIL FATHER NURGLE!(har precis börjat med Death Gaurd)

nejmen dom är skitsnygga fint med bilder man fattar bättre då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Arbetet fortsätter. Har nu börjat med andra våningen och taket till smedjan.

IMG_0079.jpg

IMG_0080.jpg

IMG_0081.jpg

IMG_0082.jpg

Sen började jag mäta ut måtten till den andra våningen av bostadshuset brevid. Plasticarden är 1 mm tjock vilket gör att jag lätt kan klippa bitarna, jag har märkt att det är lättare att klippa än att skära i plasticard.

IMG_0083.jpg

IMG_0084.jpg

IMG_0085.jpg

IMG_0087.jpg

IMG_0088.jpg

Tips! Spara gärna överblivna bitar från materialet, speciellt plasticard. Man vet aldrig när det kan komma till nytta.

IMG_0086.jpg

Sådär, nu börjar byggnaden ta skepnad, ska försöka att fixa mer trälister så att trädetaljerna kan komma på plats, ska iaf snart lägga taket till smedjan och sätta dit fler detaljer samt dörr och fönstren. Work in progress.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det står lite längre ner på första sidan, men det är mestadels kartong, plasticard och tegelstensmönster i sandsten (kan köpas i tåg och hobby affärer). Glaspinnar och trälister jag sågat till är användbara. Metalldetaljer jag köpt hem, tändstickor kommer jag använda m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TÄnkte skriva en lätt och snabb guide till hur man gör egna lövträd. Ganska snygga lätta och billiga

Vad man behöver är: ståltråd, skrivar papper(jag föredrar det), trälim, lite färg. och tvättsvampar(Utan tvål eller annat konstigt på dem).

Bärja med att tvinna ihop 3-10 ståltråds bitar ca 40 cm(beror hur stort träd man vill ha) . man kan knipsa av i fall grenarna blir för långa.

skelett1.jpg

Ni kan se på bilden hur jag gjort rötterna först sedan tvinnat ståltråden och låtit den bli grenar där jag tyckt de passat.

När detta är gjort. blandar man pappret med trälimet och lite vatten så att det blir en trevlig konsistens att jobba med.

Sen är det bara att bygga på runt ståltråden. Var inte noga med att det ska bli en slät yta. blir snyggare om det är lite skrovligt.

Lämna ståltråden bar där löven ska vara.

Låt den sedan torka.

Sedan tar man skursvampar och river små fina tussar av dem och trär på de bara grenarna. Trä på så att man inte ser ståltråden längre. Funkar aldeles utmärkt att ha trälim på ståltrådsspetsen innan man trär på "tussen". Då sitter den kvar sen.

Nu kan man passa på att göra en bas till trädet i fall man gillar sånt.

När "tussarnas" lim har torkat och den eventuella basen är färdig är det bara att spreja trädet svart.

Det negativa med detta är att jag märkte att sprejen inte fastnar så bra på skursvampen därför inkade jag med blak ink för att få det riktigt svart.

Nu är förhoppningsvis trädet svart.

Sedan är det bara att måla trädet.

Jag använde detta färger.

Stammmen: dry brush scorched brown, highlight: bestial brown

"tussarna": Bas: Catachan green ( målade på ganska ordentligt så att det inte skulle bli så mörkt). Highlight: snot green sen en ytterligare highlight med camo green

sen är det bara stt måla den eventuella basen

Ett hett tips är att göra flera i taget går mycket snabbare då. Jag själv tycker fem är ett trevligt antal

då borde trädet så ut något sånt häringa

trd1.jpg

trd2.jpg

trd3.jpg

Hoppas min klockan 22.00 jag är trött beskrivning made some sence.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var riktigt snyggt och smidigt :). Ska testa det själv. Angående min smedja så får den vänta lite tills jag har trälisterna samt plats för den på arbetsbänken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu