Gå till innehåll
Battlefighter

Terräng, tips och guider

Recommended Posts

tack för svaren :D

frigolit har jag testat men när jag gjorde det blev det klantigt :roll: jag skar ut en kulle yr frigolit.sen bara mälade jag ...suger.blir inte alls snyggt.men villket gräs ska man köpa?electric gras eller något sånt?

en fråga till ..svart under det syns inte då va?

och sen när man målat svart ska man då ta trälim över hela och sen hälla på gräs.eller ska man hälla på gräs när det inte har torkat ännu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Battlefighter:

Du kan blanda en brun vattenspädbar (det de flesta kallar vattenbaserad) färg tillsammans med trälim, och sedan använda någon form av flock på det, då blir det kalas!

Om du ska göra något med mossa på så finns det en flockmatta, köpte min på modellbutiken som finns i stan, kostade iofs 62:- för en bit på ca 25*25cm, om man sedan använder ljusgrönt flock ovanpå det på utvalda ställen ser det ut som om det växer gräs där, eller om man drar upp det ljusgröna på träd ser det ut som lava eller liknande...

Om du vill göra vatten så kan man använda et form av silikon, den man ska ha är vit men blir genomskinlig när den härdar...

Läste detta i en bok om hur man bygger militära dioramas.

Där målade de plattan med mörkt blått o lite mörkt grönt sedan på med silikonet som de sedan smetade ut med händerna, detta var ju dock runt en kryssare eller liknande så färgen man målar med får man nog ändra på, sen får man nog se till att man smetar ut silikonet mjukt för att bäcken eller vad man ju vill göra är troligtvis inte lika livlig som havet :P

När det gäller din fråga om gräset, om du har en hobbyaffär som säljer grejer till dioramas i närheten så knata in där o kolla för det finns nog enevtuellt en liten järnväg där du kan se hur de olika gräsen ser ut, eller fråga de som jobbar där om hjälp, bara förklara hur du vill att det ska se ut.

Där kan du ju även träffa folk som håller på med olika former av dioramas och få massor av tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
eller så köper man en

Beror lite på behovet.. haken med GW's frigolitskärare är att den är dyr och relativt liten. Brukar tycka den inte är värd besväret själv, blir oftast till att använda kniv i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GW´s wirecutter går väl på batterier?

det borde bli skapligt dyrt isånafall har labbat lite själv och det blir ju batteritorsk direkt...

dessutom verkar handtaget vara rätt gigantiskt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har en skitkniv kan man ju elda på den... då blir det en skit-metod + en annan skit-metod som blir rätt halvtaskig metod... komihåg att inte värma för mkt på kniven, om den blir för varm brinner frigoliten...

Har prövat med lite olika batterier till min skärare, ska prova med mobil-laddade nästa gång... har ett 12v hobbybatteri som jag använde till min startlåda på min radiostyrda bil... problemet var att alla trådar jag använde smälte av... laborerade även med att linda koppar tråd runt bågen, då höll batterierna lite bättre, antar att det berodde på att det blev mindre motstånd i den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu har jag köpt flak med rosa frigolit (olala) och nu har jag gjort en kulle...

skärt ut den och försökt göra lite touch av klippväggar:

PICT0185.jpgPICT0186.jpg

målade den med Vattenfärge :) för att få lite bas färg eller så:

PICT0189.jpg

sen målade jag med en grå färg:

PICT0191.jpg

sen gräs och där har vi resultatet:PICT0193.jpg

PICT0194.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, nu har jag avslutat mitt senaste projekt, en farm för Warhammer fantasy. Här nedan har jag skrivit min guide hur jag gjorde den här terrängbiten

Material:

En bit röd polystyren (50mm tjock)

En bit kartong (Ca 200x200 mm och 2mm tjock)

Mindre trälister (tillsågade och föbereda från en planka, tjocklek och bred som en glasspinne ungefär, längden varierar)

Kartong från ett Makaron paket (1mm tjock)

En dörrmatta (ska helst vara i en färg, gyllenbrun så att det liknar ett sädesslag)

Ett kortare träd från GW:s set (http://uk.games-workshop.com/storefront ... &orignav=9)

Texturfärg (en färg du blandar med sand som kan användas för att skapa en textur på material, finns att köpa i målarbutiker och hos trävaruhandlare)

Diverse GW färger

Green flock (static grass funkar också)

Trälim

Verktyg:

Vass hobbykniv (för att skära i polystyren)

Sax

Linjal och Penna

Mindre såg (för listerna, alternativt klippa av dem med en grövre sax, sämre resultat dock)

Sandpapper

Penslar

1. Efter att ha tagit min basplatta (200x200mm) och rundat hörnen kunde jag sätta igång och mäta. På denna plattan skulle det stå ett mindre hus för bonden och ett fält med vete (dörrmatta) vid sidan om. Fältets bas mätte jag till 80x140mm (Makaron kartong). Husets bas är 80x100mm (Makaron kartong). Tanken var att ha två separata plattor som man senare skulle kunna fästa på den större basen. Efter att ha makerat var sakerna skulle placeras kunde jag sätta igång med huset. Jag berättar senare varför jag valde att inte sätta de tåv separata baserna på basplattan.

2. Huset. Huset skulle symbolisera ett förfallet litet ruckel där en bonde bor, detta skulle visa att det var många fattiga i delar av warhammer världen som försörjde sig på jordbruk.

Huset byggde jag upp med hjälp av polystyren. Ur den biten skärde jag till stenbitar, större stenblock som jag byggde upp huset av (20x10mm, höjden är 10mm). Det gör inget om blocken blir lite sneda eller oregelbundna, tvärtom. Här blir det bara snyggare. Huset ska inte se helt perfekt ut :). Mängden stenblock beror på hur stort du vill att huset ska vara. Jag staplar block efter block och jag lämnar samtidigt ett hål (30x40mm) vid en vägg där dörren senare skall stå. Här nedan är en bild på hur en sida av huset ser ut. Taket gör man sen av att lägga två tunna kartongbitar på var sin sida så att de lutar, efter det klippte jag till bitar av dörrmattan och lade dessa på taket så att det liknar ett halmtak. En vanlig modell på hus med andra ord, måtten för dörren och fönstret kan variera, det är ni som bestämmer hur ni vill ha det. Dörren och fönstret tillverkade jag av trälister så att de passade i hålen, detta är också fritt hur man vill göra.

Farmhusbild1.jpg

Farmhusbild2.jpg

3. Vete fältet. Nu kommer dörrmattan in igen. Jag skärde till en 140mm x80mm och limmade (trälim) fast fältet på en lika stor platta av kartong. OBS! Limma inte fast plattan med fältet på basplattan ännu.

4. Basplattan. Nu ska jag fixa hela grunden. Jag har makerat var huset ska vara och fältet samt trädet. Men innan det ska på så lägger jag ett jämnt och tunt lager texturfärg blandat med sand på plattan. Sen låter jag den torka under natten.

5. Målningen av huset och fältet. OBS! Grundspraya inte huset då poystyrenen smälter av sprayfärger. Jag målade huset i svart, inte halmtaket (det ser redan bra ut). Efter att huset torkat drybrushade jag det i Codex Grey följt av en finare drybrush ab Fortress Grey. Dörren och fönstret och andra trädetaljer drybrushade jag i Bestial Brown.

Fältet behöver inte målas då det redan liknar ett vetefält, tack vare dörrmattans struktur.

6. Efter att bas plattan har torkat sprayar jag den i Chaos Black spray och låter den torka. När det är gjort målar jag den i en valfri brunfärg, drybrushar en ljusare färg på det och vips så är plattan klar för flockning. Ni vill väljer vilket material ni vill flocka den med och hur mycket och var det ska flockas. Jag la lite green flock här och där som bildade grässplättar omgivna av lera och jord.

Nu kan ni limma på det målade huset och fältet på sina platser tätt följt av trädet.

Tips på detaljer: Bygg gärna ett staket runt fältet för ökad känsla. En vedhögg med en yxa från valfritt warhammer set. Jag placerade en högaffel (från GW:s Giant box) vid sidan om huset. Man kan bygga en brunn. Och ett annat trevligt alternativ är en fågelskrämma, här kommer en snabb guide hur jag gjorde min:

Jag använde mig av två tandpetare, lite greenstuff och en bit från dörrmattan (tro det eller ej, men den kan användas till mycket :)). Först gjorde jag ett kors med den ens petaren lite kortare än den andra, på var sin ände limmade jag på lite från dörrmattan så att det skulle likan halm som man stoppat upp fågelskrämman med. Sen skulpterade jag med lite greenstuff så att det blev en fågelskrämma. Alternativt limma på en hatt. Färdig. Här är en bild på hur jag gjorde min:

Farmbild3.jpg

Så, här är en bild som visar basplattan:

FarmBasplatta.jpg

Då var allt klart, se detta som en guide, en vägledning om hur man kan bygga en farm. Man måste inte följa dessa mått. Det är fritt hur man vill göra. Slutligen lite tips och råd:

Kartong är billigt (gratis) men är inte lika hållbart och pålitligt som plasticard eller foamboard.

Polystyren smälter av sprayfärger och plats- superlim.

Måtten är bara en vägledning som inte måste följas.

Dörrmattor kan man köpa lite varstans hos olika möbelbutiker, golvbutiker m.m.

Du behöver inte måla dörrmattan då den redan liknar ett fält.

Egna gjorda lister av trä är billigare än balsaträ, men jobbigare att fixa och oftast inte lika bra kvalite.

Trälim är perfekt för polystyren och dörrmattan samt trälisterna.

Se till att du har rätt verktyg när du arbetar med polystyren, knivarna måste vara skarpa och vassa för att det ska gå lätt att skära i det. Annars förstörs polysyrenen om du använder en för slö kniv.

Greenstuff kan irritera hud så använd tunna handskar om du märker av problem, här är en guide för greenstuff: http://uk.games-workshop.com/convershun ... n-stuff/1/

Vad kostade nu kalaset, tja, inte så mycket faktiskt. Summan inlusive färg och material hamnar nog på en 50 kr om inte mindre. Detta projekt krävde inte speciellt mycket. Och jag vill be om ursäkt för mina dåliga bilder, jag har tyvärr ingen tillgång till en kamera, men när jag har det så postar jag lite bilder på slutresultatet. Om något var otydligt eller konstigt så skriv det så att jag kan ändra till det.

Nu är det fritt att själv skriva en guide eller dela med sig av lite terrängtips :). Take it from here...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huset är på väg, nu blir det dock ett värdshus som jag bygger. Rådshuset blev jag tvungen att skjuta upp. Tyvärr har jag ingen kamera men jag fixar ett par målade bilder vid sidan om. Efter helgen ska det vara klart :). Och när jag har en kamera så får ni se slutresultaten, ska snart köpa en.

Roligt att ni gillade min korta guide, men det skulle även vara roligt för mig om andra också delade med sig av sina tips på terräng så att tråden kan växa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu