Gå till innehåll
Battlefighter

Terräng, tips och guider

Recommended Posts

hejsan hejsan! =) här kommer ännu ett tjat om frågor hur man gör egen SNYGG terräng.jag försöker att göra hyfsatt bra och snygg terräng men det blir oftast inte så.......någont tips??

och en viktig grej hur tar man in bilder på saker i meddelanden

så ni kan se???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite Static grass och en battle mat är ju en bra böjan.

Träd har jag själv gett upp, det ser helt enkelt inte bra ut om man inte lägger ner extremt mycket tid. Har köpt både från GW och från sånt som hör till modelljärnvägar.... vet inte riktigt vad företaget heter.

Sedan har jag satt ihop dem till skogar genom att limma fast en bit avv battle mat-en på en pappskiva och sedan limmat fast träd på dem.

Kullar är det bara att ta nåt material t.ex trä eller frigolit som du sedan klär så gott du kan med battle mat och täcker skarvarna med lite static grass.

Annars kan du testa lite allt möjligt, ta så mkt material som möjligt från allt du kan komma över och funderar på hur du kan göra terräng av det...

Slänga lite stenar i en hög och måla om det behövs så har du ett trevligt stenrös.... Stapla dem som en mur så har du en sten barrikad.

Större stenar kan man ha för sig som impassible terrain.

Jag och en kompis har gjort en ganska stor kulle av styrolit som enligt mig blev riktigt snygg.

Har 2 stycken sluttande kanter som man kan gå upp för och resten är branta och målade som sten. Ovanpå har vi några träd och lite stenar, de branta delar är sten och resten gräs. Kan kolla om jag har nnån bild på den eller så ska jag försöka komma ihåg att fota den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men Rorin jag försöker men får inte tag på färger till frigolit....förresten, jag har tagit en stortjock playwoodskiva.målat med fär blandat men grus så det ser lite mer verkligare och så....jag undrar också hur man tar in bilder här som man kan visa....då kan ni se mina misslyckade projekt. :wink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår att du går till Games Worskhop och köper deras bok "How to make wargames terrain". Bra bok att börja med! Allmänt kan man säga att du bör börja med enkla saker, en kulle, en mur, en skogsdunge och sedan gå vidare till slott och borgar. Bra material är rosa frigolit, en vass kniv, trälim och vanlig figurfärg. Flock av olika slag är också bra. Det blir fort snyggt med lite gräs. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
men Rorin jag försöker men får inte tag på färger till frigolit....förresten, jag har tagit en stortjock playwoodskiva.målat med fär blandat men grus så det ser lite mer verkligare och så....jag undrar också hur man tar in bilder här som man kan visa....då kan ni se mina misslyckade projekt. :wink:

Du behöver lägga upp bilden någonstans på nätet. Kan på rak hand inte säga ngn lämplig sida att ladda upp bilden gratis på, men det finns det säkert andra här som kan tipsa om. När bilden väl är uppladdad kan du högerklicka på den och välja "Kopiera bildadress". I forummeddelandet använder du Img-taggen.

Här%20klistrar%20du%20in%20bildadressen%20genom%20att%20t.ex.%20använda%20Ctrl%20+%20V

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla färger som är vattenbaserade går att måla med på styrolit och frigolit. Vanligt trälim fúngerar bra att limma med.

Spray färg och super lim är inge bra ideer, då blir det inte så mkt kvar...

Problemet med ett sådant bord som du har är att det kan vara svårt att få terrängen att "smälta in", om du nu inte tänkt limma fast terrängen vilket jag inte skulle rekommendera. Om du t.ex gör en gräsklädd kulle kommer det se konstigt ut om den står på ett parti med grus o.s.v men det går ju att lösa bara man är lite kreativ och är beredd att göra några extra kullar och liknande(säg en gräs, en grus och en med mixat)...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite svårt att se något på den där bilden, utom att den är ca 1 dm bred...

Det som gawain menar (jag missuppfattade först så då är det lika att förklara på ett till sätt ;) ) är att man inna man målar/sprayar styrloit så kan man balnda trälim och vatten som man stryker över allt för att få en skyddande hinna så att styroliten inte smälter, gör man så kan man alltså även spraya styrolit/frigolit men se till att limblandningen täcker allt.

Modellfärger blir lite dyrt i längden ja, det vrukar finnas litte större burkar/flaskor med lite tjockare färg som man kan köpa lite här och var, leksaksaffärer, målarfirmor, hobbyaffärer m.m. tror jag sett liknande färger på ÖB också. De kostar inte så mycket och räcker en bra bit, svart någon brun nyans, någon grå nyans och vitt tror jag man kommer rätt långt på, hittar du billiga färger kan du lätt få en bra grunduppsättning föt kring en hundring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lyssna här..jag tog kort med en webbkamare...jag vet det suger :roll: men digitalkameran är sönder.....

edit - kan inte nån av er visa lite bilder om ni har på warhammer terräng?

Gjorde om din bump till en edit // Khetep

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

äntligen fått upp en bildpå en kulle jag gjort.vet inte redigt om den är särskilt bra precis..jag tog plattor i kartong .skar så det blev trappsteg omni fattar.sen slätade jag det med spackel.efter det torkat målade jag det med grön förg med grus i.

http://i141.photobucket.com/albums/r60/ ... CT0054.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips som inte är jättebilligt men blir bra är att göra kullar av frigolit (eller finolit som någon föreslog), måla dem svarta (med vanlig akrylfärg) och sedan flocka dem - hela kullarna. Gärna i någon slags cammomönster också så 'trappstegen' på kullen smälter in lite bättre. Blir riktigt fint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu