Gå till innehåll
Gäst SoundWave106

hemma gjorda warhammer figurer....

Recommended Posts

Gäst

Här kommer kanske lite dumma/farliga/olagliga fråga/frågor.......

Bakrund: Ja, bakrunden till denna fråga är såhär. Jag tycker att det är lite små dyrt att tjecka warhammer figurer och redskap...så jag komm på denna lilla idé.

FRÅGA 1:Vad heter de här "gummisakerna" som man gör "avtrycken" i ( undrar om ni förstår hur jag menar?.... ) vart man kan få tag på dem och "Avtrycka" en plast modell och sedan gjuta i den "formen" från plast modellen. Eller är det o-laglit?

FRÅGA 2:

Finns det något liknade figur spel som WH 40k, och komm å tänka på en annan sak nu.....

De figurer man köper, kommer du att bli "ute" om ett par år, så ma måste köpa nyare ev den "klanen" man spelar med. komm över några gammla tidningar som visade figur spelet chronopia och andra.... ser nästan ingen som kör de, eller ENS pratar om det.....

FRÅGA 3: Finns det folk här som har kommit på egna figurspel?

Det ar nog allt......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp begagnad.

Det är svårt som fan att gjuta egna figurer och få dom att bli snygga. Och olagligt.

Jag anmälde en kille till GWs legal division, eftersom han sålde hemmagjorda grejer på tradera.

Ingen spelade chronopia ens när den var ny.

Gubbarna blir inte 'ute' för att dom är ett par år gamla, så du behöver inte alls köpa nya varje år.

Dom blir dyra om dom är 20+ år gamla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ok, jag tänkte då INTE sälja te andra.... men ok då förstår jag. Fanns det fler figurspel som inte överlevde produktionen ( får be om ursäkt för min dåliga stavning.....) Och andra spel som inte heller överlevde början?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anmälde en kille till GWs legal division, eftersom han sålde hemmagjorda grejer på tradera.

quote]

Oj herr präktig ha stampat in, en plastpolis....

Är det inte bättre att låta polisen ta hand om den delen, blir lätt patetiskt när någon gör det det gjorde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan det vara olagligt att göra egna figurer för eget bruk? Det kan jag inte förstå. Att tillverka för försäljning borde itne heller vara olagligt så länge man inte påstår det är till något befintlgit spel. Vem bestämmer att det måste varfa en gw figur man har på spelbordet när man spelar warhammer även om gw vill ha det så. Jag vet att det finns turneringar som har det som krav men annars finns det väl ingen som kan bestäma hur dina figurer ska se ut. Modelera är det jag tycker är roligast med hobbyn och jag har en hel del skumma figurer som jag skapat.

Har en tempelriddar armé bestående av inte helt oväntat bretonnia knights dock så tyckte jag att pegasus knight var lite opassande och byggde änglar istället. Vilka fungerar exakt som pegasus knight har samma basplatta men ser helt annorlunda ut. Byggda av bits från darkelf, highelfs, empire, kaos, dark eldar och lite knights skulle dessa figurer vara olagliga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det olagliga är väl snarare att gjuta figurer baserade på GW's (eller någon annans) modeller. Om du kommer på en egen design för en modell och sedan gör en massa så kan du sälja dem lika lagligt som om du skulle tälja smörknivar och sälja dem. GW har ingen copyright på tennfigurer, eller plastfigurer, dock har de det på sina egna speciella plastfigurer. Jag antar att den personen Django anmälde gjorde figurer baserade på GW's.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

quote]

Är det inte bättre att låta polisen ta hand om den delen, blir lätt patetiskt när någon gör det det gjorde

Herr präktig?

Den killen sålde 5 hemmagjorda gubbar till mig (som han hade grundmålat och tagit ganska dålig bild på så det inte skulle synas).

Om du sålde hemmagjorda gubbar till mig, o bodde i samma stad som jag, skulle jag göra mycket mer än att anmäla dig till GW.

Då skulle du kalla mig för "herr benknäckare".

Polisen bryr sig inte om såna skitsaker, vilken planet bor du på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har en tempelriddar armé bestående av inte helt oväntat bretonnia knights dock så tyckte jag att pegasus knight var lite opassande och byggde änglar istället. Vilka fungerar exakt som pegasus knight har samma basplatta men ser helt annorlunda ut. Byggda av bits från darkelf, highelfs, empire, kaos, dark eldar och lite knights skulle dessa figurer vara olagliga?

nä självklart inte... men GW vaktar sin intellektuella egendom väldigt avundsjukt och om du börjar göra avgjutningar av deras figurer så skulle det säkerligen bli väldigt upprörda (typ skicka en massa aggressiva advokater efter dig :) ) och om du sen skulle få för dig att sälja dem på e-bay eller liknande så...

Men att bygga om figurer men bits och green stuff (oavsett om det kommer från GW eller inte) är så klart inte olagligt... så du kan använda dina änglar med gott samvete :wink: jäkligt cool idé förresten du har inte lite bilder att visa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

quote]

Herr präktig?

Den killen sålde 5 hemmagjorda gubbar till mig (som han hade grundmålat och tagit ganska dålig bild på så det inte skulle synas).

Om du sålde hemmagjorda gubbar till mig, o bodde i samma stad som jag, skulle jag göra mycket mer än att anmäla dig till GW.

Jag tycker du gjorde ett mycket bra jobb!

Limbo har väl som alla tjejer lingonvecka, så det är kanske därför han är onödigt otrevlig ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sydalv: Om du kan så lägg upp lite bilder på dina änglar i tråden, bilder på terräng, strider och gubbar. Låter nämligen intressant.

Lingonvecka....well, man uppfattar det som ett skämt men håll er till diskussionen.

SoundWave106 skrev:

FRÅGA 2:

Finns det något liknade figur spel som WH 40k, och komm å tänka på en annan sak nu.....

De figurer man köper, kommer du att bli "ute" om ett par år, så ma måste köpa nyare ev den "klanen" man spelar med. komm över några gammla tidningar som visade figur spelet chronopia och andra.... ser nästan ingen som kör de, eller ENS pratar om det.....

Inom warhammer figurspelen kommer det med det jämna mellarum ut nya armybooks/codexs. Detta innebär nya regler och ibland nya sorters figurer inom rasen. T.ex. Vampire Counts har fått en ny armybook men nya figurer för ett par veckor sen. Det innebär inte att man inte får använda sina äldre figurer, man får även konventera ihop och skapa nya av olika delar och ibland green stuff. Du ville väl tillverka egna figurer och det är ju inte direkt olagligt om du följer de kriterier som andra redan skrivit. Sen har jag ingen aning om hur det fungerar inom andra figurspel och har jag gett ut felaktig fakta så får någon rätta mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lingonvecka....well, man uppfattar det som ett skämt men håll er till diskussionen.

Well, I'm not laughing.

Inom warhammer figurspelen kommer det med det jämna mellarum ut nya armybooks/codexs. Detta innebär nya regler och ibland nya sorters figurer inom rasen. T.ex. Vampire Counts har fått en ny armybook men nya figurer för ett par veckor sen. Det innebär inte att man inte får använda sina äldre figurer, man får även konventera ihop och skapa nya av olika delar och ibland green stuff. Du ville väl tillverka egna figurer och det är ju inte direkt olagligt om du följer de kriterier som andra redan skrivit. Sen har jag ingen aning om hur det fungerar inom andra figurspel och har jag gett ut felaktig fakta så får någon rätta mig.

Om han tar en GW (eller annan tillverkare) gubbe o gör en form av den o sen tillverkar egna kopior, så är det ett brott mot copyright lagen.

Det enda sättet som det skulle kunna vara lagligt är om han designar en gubbe själv som han sen gör en form av, eller köper en färdig form som kommer i en sån där färdig kit med blybitar och former på karoliner o andra 1700-tals soldater o vad det nu är.

Men, om han nu gör egna kopior av GW grejer, så tror jag knappast att han riskerar att åka fast, så länge han använder dom själv och inte gör nåt puckat som att sälja dom online. Jag skulle inte vilja spela med hemmagjorda gubbar, för dom brukar bli fulare än originalet, men det är upp till honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte mig mer för eget bruk, och inte att han skulle massproducera. Jag gled nog ifrån ämnet men det är ju inte olagligt att göra om figurer för att spela med dem. Skulle han dock ta och massproducera egna tillverkade GW figurer så är det en hel annan sak. Jag syftade på lite konventering men bl.a. greenstuff, inte att gjuta egna figurer i tenn eller vad han tänkt sig och sen sälja dem. T.ex. ta en del från den boxen och lite greenstuff och skapa ett monster eller något för att spela med det. Jag har själv sett gjutna GW figurer på tradera och blocket till salu så det är ju inte ovanligt att folk sysslar med egen produktion av bl.a. GW:s figurer.

Och Django: Jag menade som sagt inte att han skulle syssla med egentillverkning av GW figurer, och jag håller med, hemmagjorda kopior blir fula. :wink: Sett ett par dark elf soldater som var riktigt fula, detaljerna var borta och usch...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

quote]

Herr präktig?

Fan du är den mest patetiska på detta forum....

Har du bara primitiva stenåldersgener i din kropp..?

Spöa någon för 5 SKETNA FIGURER...

Skulle du göra det så hoppas jag att du åker dit och får något fint skadestånd att betala på 10-20 lopper för det lär du behöva..

Att leka polis och anmäla folk för skitsaker men samtidigt tycka det är ok att spöa någon för 50kr är ju sådan jävla dubbelmoral så man spyr.

Herr benknäckare, skulle kalla dig tangentbordsmatcho, tuff på nätet en räka in real life.

Tror knappast att det kryllar av tuffa/kriminella eller va du nu leker att du är på ett forum om figurspel....SUCK

Och den feelingen blir ju bara starkare då du anmäler en kille som gjorde usla kopior men samtidigt säger du att polisen inte bryr sig!!!!!!!!!!!, varför slog du inte ner honom direkt du som är så jävla stenhård och du som vet att snuten inte bryr sig

Ditt resonemang stämmer ju inte alls, du bara babblar

Folk är skyldiga mig både 5000-6000 men skulle inte änns engagera mig att driva in dom pengarna, helt enkelt för lite... du gör det för typ 50kr.

Smart NEJ, Patetiskt JA, ointelligent JA, invandrare GARANTERAT

Du måste ha det väldigt dåligt ställt både mentalt (aggresiv) och ekonomiskt då du bråkar för 50 sketna kroner, jag skulle inte änns böja mig för dom pengarna

Och du får gärna komma hem till mig om du vill ska jag maila över adressen till dig

Byggare jobbat med skiten i 15 år, 36 år, har ett hyffsat brottsregister (även jag ha varit ung)haft polare från Banditos, slagits mot thaisnutar, .......lite av mina "tuffa" sidor men ha nu lagt ner den delen utav mitt liv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Fan du är den mest patetiska på detta forum....

Har du bara primitiva stenåldersgener i din kropp..?

Spöa någon för 5 SKETNA FIGURER...

Skulle du göra det så hoppas jag att du åker dit och får något fint skadestånd att betala på 10-20 lopper för det lär du behöva..

Att leka polis och anmäla folk för skitsaker men samtidigt tycka det är ok att spöa någon för 50kr är ju sådan jävla dubbelmoral så man spyr.

Patetiskt är att snacka skit om sånt som man inte vet ett skit om.

Det handlar inte om pengarna, herr pantskalle. Det handlar om att blåsa folk, och det gillar vi inte.

Jag orkar inte åka iväg till andra städer bara för att ge igen, men hade du bott i närheten så...

Jag tycker att det är ok att spöa nån för inga pengar alls, så sug på den.

Vissa människor är helt enkelt dumma i huvet. Stor i käften. Mår bra av lite stryk. :mrgreen:

Herr benknäckare, skulle kalla dig tangentbordsmatcho, tuff på nätet en räka in real life.

Tror knappast att det kryllar av tuffa/kriminella eller va du nu leker att du är på ett forum om figurspel....SUCK

Snackar du om tangentbordsmatcho? :shock:

Jag har bara sett 3-4 andra inlägg av dig i andra tråd, och i varenda en av dom är du otrevlig mot andra, och det hemmifrån, sittandes bakom tangentbordet.

Jag vet att det får dig att känna dig tuff och så, men det är faktist inte vårt fel att dina päron inte gav dig den kärlek och respekt som du tydligen behöver.

En räka på 120 pannor, men tro vad du vill.

Och den feelingen blir ju bara starkare då du anmäler en kille som gjorde usla kopior men samtidigt säger du att polisen inte bryr sig!!!!!!!!!!!, varför slog du inte ner honom direkt du som är så jävla stenhård och du som vet att snuten inte bryr sig

Ditt resonemang stämmer ju inte alls, du bara babblar

Folk är skyldiga mig både 5000-6000 men skulle inte änns engagera mig att driva in dom pengarna, helt enkelt för lite... du gör det för typ 50kr.

Smart NEJ, Patetiskt JA, ointelligent JA, invandrare GARANTERAT

Du måste ha det väldigt dåligt ställt både mentalt (aggresiv) och ekonomiskt då du bråkar för 50 sketna kroner, jag skulle inte änns böja mig för dom pengarna

Jag förstår varför du är så arg. Folk inser hur töntig du är, så dom skiter i att betala dig pengar som dom är skyldig dig.

Klart du sitter här då och tar ut ilskan på andra som varken känner dig eller vill ha med dig att göra.

50 kronor? var fick den siffran ifrån? :o

Inte för att det har nåt med saken att göra.

Wow va bitchig. Lingonvecka indeed.

Och du får gärna komma hem till mig om du vill ska jag maila över adressen till dig

Byggare jobbat med skiten i 15 år, 36 år, har ett hyffsat brottsregister (även jag ha varit ung)haft polare från Banditos, slagits mot thaisnutar, .......lite av mina "tuffa" sidor men ha nu lagt ner den delen utav mitt liv

Sluta! jag blir rädd!!

MOMMIE!! :mrgreen:

Du kan känna dig ignorerad från och med nu. Idiot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråden har glidit från sitt ämne och vi har hamnat mer på personpåhoppsnivån. Låser därför tråden. Om SoundWave106 inte känner att han fått svar på sina frågor är det helt OK att starta en ny tråd.

Tråd låst.

/Maria - Forumboss

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.