Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Jonas Lindahl

Nybörjarstart vikingastrid

Recommended Posts

Guest

visabild.php?vilket=Vikings&id=63001

Intresserade hälsas välkomna till nybörjarträningar i vikingastrid.

Lö 9/2 och Sö 17/2 kl 13:00 får ni möjlighet att börja veta mer om och lära er slåss vikingastrid.

Plats: Folkungaskolans grusplan i Linköping

Medtag: Tjocka handskar

För kvinnor och män över 18 år

Vid frågor kontakta: Christine Lahger, 0704-81 07 01 eller Jonas Lindahl 0731-42 24 84, jonli200@student.liu.se

Se fler bilder på jonli200.fotobojan.se

Vad är vikingastrid? =)

Edit: Dvs... Är det ett speciellt sätt att fäktas på, eller att slåss med bara händerna eller va? =) (Nu bor jag lite för långt bort, men blev ändå nyfiken ;))

Gissar att det är reenactmentstrid med blankvapen (även om man brukar börja träna med pinnar) och ofta rundsköldar. Finns regler för hur skarp eggen på vapnen får vara och man brukar ha en begränsad träffyta (dvs inga huvudträffar och sen brukar det finns lite fler regler). Det är kul iaf och jag kan rekommendera det, men tyvärr är Linköping alldeles för långt bort för egen del.

Här är en bild från Foteviken i somras som visar på reenactmentstrid precis i början av striden:

IMGP3442.jpg

Guest

Stämmer bra

Vi slåss med rundade eggar och är flera samtidigt. Av säkerhetsskäl är det begränsade träffytor. Oftast så slåss vi i grupper vilket ger en extra dimension av fäktandet. Vill man köra med hela kroppen som träffområde kan man göra det oxå men då är man oftast inte så många samtidigt utan kör kvinna/man mot kvinna/man (Om de intresserade inte kommer överens om något annat).

Man ska heller inte underskatta livet runt omkring. När vi träffar andra grupper sover vi ofta i vikingahus eller vikingatält, lagar mat över öppen eld och snackar skit.

Jag instämmer. Det är jättekul

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...