Jump to content
Sign in to follow this  
Sweeney

Arméer och deras uppbyggnad.

Recommended Posts

Guest

Hej jag har lite frågor angående min Csm arme som jag tänkte börja på. Har som sagt inte spelat på 10 år och på den tiden var jag inte så gammal. Har sett att det finns 9 olika legioner inom Csm och det är det jag inte riktigt hajjat. Har fått uppfattningen om att man kan köpa vilka csm man vill och måla dem i de legionfärgerna man tycker mest om. Men jag funderar över om man kan göra tex Iron warriors eller Thousand sons figurer som är det från orginal till någon annan legion eller kan jag bara använda dem i en arme som tex är Iron Warriors eller Thousand sons. Eller är det så att man kan ha en trupp thousand sons samt en iron warriors i en större arme med en massa andra gubbar som inte riktigt hör ihop som legion?

Låter kanske rörigt men jag hoppas att någon kan förklara för mig hur själva armé uppbyggande fungerar. MVh

Hej jag har lite frågor angående min Csm arme som jag tänkte börja på. Har som sagt inte spelat på 10 år och på den tiden var jag inte så gammal. Har sett att det finns 9 olika legioner inom Csm och det är det jag inte riktigt hajjat. Har fått uppfattningen om att man kan köpa vilka csm man vill och måla dem i de legionfärgerna man tycker mest om. Men jag funderar över om man kan göra tex Iron warriors eller Thousand sons figurer som är det från orginal till någon annan legion eller kan jag bara använda dem i en arme som tex är Iron Warriors eller Thousand sons. Eller är det så att man kan ha en trupp thousand sons samt en iron warriors i en större arme med en massa andra gubbar som inte riktigt hör ihop som legion?

Låter kanske rörigt men jag hoppas att någon kan förklara för mig hur själva armé uppbyggande fungerar. MVh

Råkade posta fel på föregående inlägg om moderator vänligen kunde ta bort det, tack.

Du får måla din armé precis som du vill, och dina modeller får se mer eller mindre ut hur som helst, så länge som du är tydlig med vilka enheter modellerna representerar. Så länge din wargear på modellen överrensstämmer med det du har i din lista ska det inte vara några problem. :)

@ evr Tack för infon.

Är det någon som kan ge tips på en sjysst csm arme eller länka nån bra sida där jag kan hitta info om hur jag ska bygga min arme. Börjar bli sugen på lite inköp snart och vill ej lägga pengar på onödiga figurer. Tacksam för svar!

Chaos har väl lite av varje i sin armé (som senaste SM, med kaptener och annat från alla möjliga chapters), så om du vill kan du ju ha lite av varje. Annars kan du ju alltid göra en counts as-armé, där du har ett genomgående tema, men olika utseende på modellerna så att man kan skilja dem åt.

Själv gillar jag thousand sons-modellerna (även om de vore ett ¤"#%¤#" att måla snyggt) och plaguemarines-modellerna. Hade jag gjort en CSM-armé hade jag nog jobbat från något av de och fixat en enhetlig armé.

Edit: Ah.. slarvläste lite. Det var mer armélista du var ute efter. :roll:

Kommer spela mot tau inom en snar framtid, själv spelar jag imperial guard. Har aldrig spelat mot tau och undrar således vad jag har att se fram emot? Några tips? Kan dom hantera tanks eller ska jag köra med infanteri? Kommer köra 1000p :) Tack på förhand.

själv spelar jag imperial

Du skall själfallet använda infanteri! Mot allt för de delen, och inga heavy weapons i squaden, bara en flamer. Se dock till att nytja heavy och special weapons squads för understöd. Om du har för lite inf (under 100 man) så bör du inte fram strv.

Förresten, glade guards har ju bara sin båge. Kan de slåss i närstrid när de inte har några hand weapons?? :P

Alla trupper har någon typ utav handweapon

Förresten, glade guards har ju bara sin båge. Kan de slåss i närstrid när de inte har några hand weapons?? :P

Alla trupper har någon typ utav handweapon

De har inte något HW enligt armybooken eller den nya erratan/FAQen. udda...

@ evr Tack för infon.

Är det någon som kan ge tips på en sjysst csm arme eller länka nån bra sida där jag kan hitta info om hur jag ska bygga min arme. Börjar bli sugen på lite inköp snart och vill ej lägga pengar på onödiga figurer. Tacksam för svar!

Om du vill ha närstrid så säger jag bara khorne berzerkers i en rhino, guld värt. Använder alltid dem i min armé för rent ut sagt är de svårslagna i närstrid. Brukar även använda En Chaos lord med mark of slaanesh, daemon weapon och jumppack. Detta gör att han får 3+d6 attacker i närstrid, och varje attack som skadar gör instant death. Det enda negativa är att om du slår en etta i nästrid så kommer ett automatiskt wound tillbaka mot honom som bara 5+ savet skyddar mot. I löv him!

Men det står bara longbows liksom?!?! :shock:

hur brukar folk göra på turneringar??

Alla modeller kan alltid slåss med sina grundattacker oavsett om dom har HW eller inte.

man slåss altså lika bra med hw som ingenting?

Dom vill helt enkelt inte skriva ut 100 olika vapen som ändå klassas som samma sak alltså handweapon, lättare att säga att alla har det.

Dom nämner dom vapen som sticker ut och har spec stats i regelboken.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...