Gå till innehåll
Sweeney

Arméer och deras uppbyggnad.

Recommended Posts

Vad är bra mot He om man är tomb kings...? jag är väldigt ny till dom och undrar ska man ha många scorpions och svarms och andvända Icfb? hjälp tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi ska ha en Warhammer Fantasy-turnering i skolan. Eftersom skolan har tillgång till två uppsättningar av alla arméböcker från 6th edition blev det bestämt att vi skulle spela just 6th edition. Har nu satt ihop en armélista Dwarfs till detta. Vi spelar 1550 pts.

Lords and Heroes

Dwarf Lord 136 pts

Great Weapon 6 pts

Gromril Armour 12 pts

Master Rune of Skalf Blackhammer 75 pts

Rune of Resistance 25 pts

Totalt: 254 pts

Thane 55 pts

Great Weapon 4 pts

Heavy armour 4 pts

Shield 2 pts

Rune of Cleaving 20 pts

Totalt: 85 pts

Dragon Slayer 65 pts

Additional hand weapon 4 pts

Rune of Might 25 pts

Totalt: 94 pts

Core units

20 Warriors 140 pts

Heavy armour 20 pts

Shields 20 pts

Full command 25 pts

Totalt: 205 pts

10 Warriors 70 pts

Shields 10 pts

Full command 25 pts

Totalt: 105 pts

14 Thunderers 196 pts

Full command 25 pts

Totalt: 221 pts

10 Miners 120 pts

Full command 30 pts

Totalt: 150 pts

Special units

10 Hammerers 140 pts

Command group 30 pts

Rune of Battle 25 pts

Totalt: 195 pts

Cannon 100 pts

Rare units

Organ Gun 125 pts

Totalt: 1534 pts

Skulle gärna höra lite kommenterar och få lite hjälp, då detta är den första armélista jag någonsin satt ihop.

MVH//David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lite spontan kommentarer bara, annars så kan jag inte dvärgar så super mycket.

men jag tycker att enheterna är för små, eller så kan det vara att jag är skadad efter att ha spelat vampire counts så mycket, där jag själv har 30st minimum! ;)

men att bara ha 10st i en enhet är inte något större hot tycker jag inte alls.

sen så undrar jag om man kan sätta slayers karaktärer tillsammans med andra vanliga enheter, går det? jag vet inte. jag har bara fått för mig att det inte går.

varför har du inte ett litet gäng vanliga slayers? dom är super bra.

jag själv ser gärna mer skyttar, men man får inte lägga FÖR mycket poäng på skytte, lite lagom så där. tycker att det räcker med endast musician på skyttar också, sen så tycker jag att det är värt att sätta sköldar på dom. och möjligen bara ha 12st i dom. det är ganska så lagom mängd skyttar, så 12*2 musician och sköldar, det tycker jag är bra och standard.

kan du ha en dvärg lord på bara 1550pts? måste man inte ha 2000pts minst för att få ha ett lord choice?

miners tycker jag är super coola, men jag tycker inte att dom gör det dom är till för, så jag skulle ha slängt in 10st hammers istället till så du får en större och starkare enhet istället.

i vilka enheter hade du tänkt sätta dina karaktärer? nånstans speciellt?

sen så rekomenderar jag starkt att ni uppdaterar er till 7th istället. då har ni samma standard som alla vi andra, väl värt att investera i en regel bok samt armé böcker som är uppdaterade.

hoppas du tycker att några av alla dessa tips passar dig. jag ger ju tips mest efter min egna spel stil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad är bra mot He om man är tomb kings...? jag är väldigt ny till dom och undrar ska man ha många scorpions och svarms och andvända Icfb? hjälp tack

chariots!! chariots och åter chariots! tomb kings har ju billiga såna och man kan ha MÅNGA, jag föreslår samt att köra massor av skyttar, du har ju ändå bonusen asp bow eller var det heter, så du träffar ju rätt bra hela tiden, alver gillar inte skytte, dom dör lätt, om du nu självklart skjuter på rätt enhet, som phoenix guards är rätt korkat att skjuta sånt på, samt cavalry.

det är därför du har giants eller din catapult till! ;) dom skulle nog vara bra emot sån som har lite högre armour save.

jag har erfarenhet att dom där äckel Phoenix Guards kan tåla i stort sett ALLT, så jag låter bli dom helt och hållet och tar allt annat istället, och hoppas på att jag får tillräckligt av det.

men det bästa är chariots, för impact hits går alltid förre, även om nu dessa bög alver får slå först.

hoppas du kan ha ihjäl många nu, lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för kommentarerna, Sajon! Egentligen får man inte ha en Lord på under 2000p, nej, men vi har blivit tvungna att använda ett fåtal specialregler, då vi bara är tre som har spelat tidigare, och sjutton stycken är med i turneringen.

Angående de små enheterna så är dvärgarna tuffa rackare, och eftersom jag kommer att möta två Wood Elves arméer och en High Elves armé så tror jag att det kommer att räcka.

Nu har jag inte heller sådär jättemycket att välja mellan när jag gör en armé, då jag inte fått ihop alltför många soldater än. Spelade nämnligen Daemons of Chaos tidigare. Är lite svårt att få ihop figurer, så jag fick byta armé. Jag hinner inte heller måla mer eftersom turneringen är imorgon och jag måste måla klart mina Eldar. Har tre Dire Avengers kvar.

Men, men, tack så jättemycket för kritiken! Det är det bästa man kan få.

MVH//David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MIn lilla syster kommer använda sig av en drake när vi kommer köra :P (vi kör 2k p nu) hon undrar om denna draken ser bra ut

Prince 150p

Weapons

Additional Hw 6+

Armour

Dragon Armour 9+

Magic items

Blade of Leaping Gold 60+

Blade of sea gold 40+

Mount

Star Dragon 370

Sammanlagt 635p

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blade of Leaping Gold 60+

Blade of sea gold 40+

Är inte så inne på HE men jag tror att det finns 2 magiska vapen alltså inte OK

Själv är jag skit trött på alla dessa ostiga Drakar, No brainers

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på att snickra ihop en IG arme. Skulle gärna vilja ha lite åsikter. Kör doctreen och har valt. 1+ cover save, light infantry, veterans, Special weapon teams, och ratlings. Tanken med armen är att jag vill köra med massa snipers granade lunschers och inte så många tanks. har för tillfället:

10 ratlings

10 guardsmen 1 med granatkastare

10 guardsman -||-

comand squad alla med laspistol + ccw utom officer som har pw

1 armoured fist squad. 1granat kastare. cimeran har 2 Hbolters

10 harden veterans 3xgranatkastare

comand squad med the big boss 4xgranat kastare pluss the big boos med laspistol pw

1 sentinell med multi laser

1 suport squad med 3 misile sjutare (höll på att glömma dem)

1 basilisk

(har fått en le man russ, men vet ej om jag ska ha den me)

funderar på att skaffa 2 sentinels och 2 special wepon teams med snipers och kanske en hellhound

1a frågan. tror ni armen kan hålla? Är inte så jätte erfarnen 40k spelare har typ spelat 1,5 år men dock mest tyranider. har ändast testat min IG arme mot mina egna tyranider( jag spelade båda lagen i brist på någon annan som ville spela) tyraniderna van.

2a tips på vad jag bode ändra skaffa mer av eller någon enhet jag missat som bara är ett måste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan allihopa längesedan det hände något i denna tråden :D

men jag hade tänkt Posta min Boc Khorne armè lista för kritik

Wargor 60

Sword of Battle 25+

Mark of Khorne 35+

Chaos Armour 10+

130p sammanlagt

x3Beast Heard 151

12 Gors additional hw

8 Ungors Spears

Full Command

Tuskgor Chariot 85+

Tuskgor Chariot 85+

Special

3 Minotaurs 120

Gws 18+

Light Armour 9+

Full Command 40+

Mark of Khorne 45+ Sammanlagt 206

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Hejsan allihopa längesedan det hände något i denna tråden :D

men jag hade tänkt Posta min Boc Khorne armè lista för kritik

Wargor 60

Gw 4+

Sword of Battle 25+

Enchanted Shield 10+

Chaos Armour 10+

Mark of Khorne 35+ 144p sammanlagt

x3Beast Heard 151

12 Gors additional hw

8 Ungors Spears

Full Command

Tuskgor Chariot 85+

Tuskgor Chariot 85+

Special

3 Minotaurs 120

2gw 12+

Light Armour 9+

Full Command 40+

Mark of Khorne 45+ Sammanlagt 206

Hela armen sammanlagt 993

Lite kritik kan jag ge dig:) Truppvalet ser jag inga fel i, däremot måste du göra några små ändringar utrustningmässigt. På din Wargor är både chaos armour och enchanted shield magic armour, du kan bara ha en. För det andra förstår jag inte varför du har sword of battle och extra GW. Du får inga dubbelbonus då du bara kan använda ett av vapnena i taget.

Till sist kan du inte uppgradera endast 2 av dina 3 minotours med GW, det måste vara alla eller inga.

Annars tycker jag att listen verkar bra och effektiv. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jaha då har jag tänkt fel på minotaurerna för om en är en banèr bärare så trodde jag att bara 2 kan ha gw.... nu har jag editat den :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Gott, nu tycker jag den listan ser mycket bra ut och den är väldigt spelduglig:) Men jag kan ändå ge några mindre taktiska rekommendationer som du kan tillämpa om du känner för det.

Du har en dyr och stark trupp i minotours, men dom har frenzy. Du behöver skydda dom från charge baits, så mitt råd är att ta bort en av dina herds och lägga till en unit med 5 warhounds som screen. Vidare kan du ge din wargor en vanlig sköld.

Om du gör dessa ändringar borde du få du plats med att klämma in en till wargor, vilket alltid är trevligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja låter trevligt kanske jag ska göra ska bara testa denna mot min kompis Wood Elves och Dwarfs och O&G :twisted: finns det nån banner som gör att frenzy aldrig tar slut tror jag sett det nånstans....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Har fjort en ny armelist, vad tycks?

Heroes

Vampire 170

+Lord pf the dead

+Avatar of Death

+Sword of Striking

+Power Stone

Necromancer 110

+Extra Spell

+Black Periapt

+Dispel Scroll

Core

19 Skeleton Warriors 197p

+Full Command

+War banner

19 Skeleton Warriors 197p

+Full Command

+Standard of Hellish Vigour

5 Dire Wolves 40p

5 Dire Wolves 40p

3 Fell Bats 60p

Special

10 Grave Guards 185p

+Full Command

+Royal Standard of Strigos

Total: 999pts

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
ja låter trevligt kanske jag ska göra ska bara testa denna mot min kompis Wood Elves och Dwarfs och O&G :twisted: finns det nån banner som gör att frenzy aldrig tar slut tror jag sett det nånstans....

Banner of range tror jag den hette, finns i Hordes of chaos boken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer Army of the Black Cauldron - Legacy of Black water keep:

2250pts Vampire counts.

alla "vampires" i min arme är igentligen wight kings, men med funktionerna som en vampire, etc.

Nimor Argith - The anointed blade

(Vampire lord) The cadaverus curiass,

sword of might, the cursed book,

crown of the damned, red fury, infinite hatred, walking death

(i enheten med grave guards) 385pts

Ryld Melarn

(vampire) walachs bloody hauberk,

biting blade, infinite hatred

(i en enhet med skeleton warriors) 175pts

Jeggred Baenre

(vampire) nightshroud, talisman of protection

sword of battle, infinite hatred

(i en enhet med skeleton warriors) 175pts

Valas Hune

(wight king) BSB, the flag of blood keep

barded skeletal steed, lance

(i enheten med black knights) 207pts

25 skeleton warriors

full command 220pts

25 skelton warriors

standard of everlasting death

full command 235pts

20 zombies

80pts

1 corpse cart

unholy lodestone 100pts

20 grave guards

royal standard of strigos

full command 305pts

10 black knights

banner of the barrows, skeletal steed barding

full command 365pts

Ready to lay waste to those who oppose the Horned King and the power of the Black Cauldron

- 2250pts list för turnering -

(2247pts allt som allt, lite spelutrymme ifall jag vill fimpa corpse carten och lägga +1 cr på båda mina två "underling" vampyrer o nån extra banner, kanske warbanner)

en sista salut går till min lord, Nimor, ifall det är någon som reagerade på att han hadde två vapen "anointed blade & sword of might" så är alltså "anointed blade" hans titel, och inte ett vapen.. så blir det inga missförstånd ;)

-over and out-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ej Vc codex ska köpa imorgon... men tycker nån här som spelar dom Konrad von Carestein är bra..? (förrutom hans heavy armour och one bat short of a belfry regel?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Antar att du känner till vad "one bat short of a belfry" reglen står för? -antingen stupidity eller frenzy, avgörs varje turn.

han har även blade of waldenhof med, som gör två wounds ist för ett, och detta räknas trots att han har två hand weapons, dvs reglen räknar två hand weapons med 2x wounds caused ;-)

han har ingen magi whatsoever, och har ganska hög movement, så är han frenzy kan du räkna med trubbel i taktiken när han rusar ut handlöst ur regementet du satt honnom i för att charga rätt in i en full rankad enhet.. visserligen jämnar han garanterat ut hälften av combat resolution, men det räcker inte själv, vissa gånger är det bara att bita i det sura äpplet och se honnom falla ihop av combat resolution, bara för att han chargade handlöst in i en fullrankad enhet..

han har trots allt bara två wounds och en 5+ armor save..

red fury och infinite hatred med, dvs för varje wound han gör på en fiende, får han göra en ny attack, direkt! detta gäller förstås bara den striden, och inte resten av matchen.. skule vara lite cheesy om han styckade en hel enhet skavenslaves och kom knatandes med 30 extra attacker ;-P

och reroll to hit varje turn

han kostar även bara 145 pts, vilket är väl värt, speciellt mot ogres, varit med om att han chargat in i ironguts, gjort en overrun in i en butcher, och ännu en overrun in i nästa enhet ironguts vilka åxå strök med.. :P dvs han gjorde upp sina 145pts flera ggr om! sen gick han bara omkring ensam och var stupid.. men det gjorde inget, han hadde redan gjort sitt ;-)

det kommer säkert komma ett tillfälle när din fiende manuvrerat om dig bakom hard terrain, vilket din enhet inte kan ta sig igenom särskillt väl.. men en ensam figur räknar det som öppen terräng, dvs han chargar handlöst igenom terrängen och kan inte få understöd av sitt regimente på flera turns... dvs crumble to dust! ;-)

personligen tycker jag att han är väl värt sina poäng i en match mot kanske ogres.. då jag kanske kan offra den magilvl som en annan vampyr skulle ge istället.. men jag tar då hellre en vampyr som har samma stats och andra vampire powers/ magic items, till ex nightshroud, vilken tar bort "always strike first" för fienden, ger dem Initiativ 1 & de förlorar alla chargebonusar..

jättebra mot bullcharge! stackars konrad hadde inte klarat en eller två bullcharge med sina 2wounds och 5+armor... 8)

dessutom har vampire counts de bästa magic armors jag någonsin sett på nån arme! :mrgreen:

så mja... visst han är bra.. men i min arme har jag ingen plats för honnom.. jag kan inte räkna med honnom när det kommer till min taktiska position på spelbordet.. kan vara ett kul inslag dock eftersom han är så billig, om man känner att man vill offra en potentiellt "bättre" vampyr ist.

ta gärna en kik på communityt för vampire counts, där diskuterar man hej vilt om alla nya regler och powers/items

samt characters..

http://www.vampirecounts.net

/Chaos warlord, årkade inte logga in bara ;-)

-over and out-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vem orkar det :roll: därför har jag den på logga in automatiskt :twisted:

har tänkt köra denna armè listan fast ändra lite för att jag inte vill ha crypt ghouls för att jag bara har sönder modellen :evil: http://uk.games-workshop.com/vampirecounts/armylists/3/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu