Gå till innehåll
Sweeney

Arméer och deras uppbyggnad.

Recommended Posts

hjälp och tips och idéer på hur man ska kunna ändra och förbättra sin armé.

var inte det tanken för denna tråden?

jag hoppas att det gäller dock både fantasy och 40k.

så om jag då fattat rätt. så kan ju lika gärna jag börja då.

(denna gången blir det utan bild). men nästa gång så.

FANTASY!!!

Chaos Mortal lista.

Mina egna krav på lista var att jag vill ha min Chaos Drake med i den punkt slut. Så är det bara.

Sedan ville jag väldigt gärna köra en super hård och farlig enhet där jag har 14-18 Bestigors med Mark of Khorne, sedan också en Bsb där i med beastbanner. Det blir underbart många S6 attacker vid en charge.

Sedan så har jag haft en underbart härlig Exalted Champion som är slaanesh och rider på Steed of Slaanesh, och då även med ett Berserker Sword i sin hand oerhört ondskefullt.

Det var några små egna krav jag hade. Som dom lite mer erfarna spelare kan direkt då se så kommer MYCKET poäng hamna på karaktärer. Vilket jag helst i vanliga fall vill undvika. Men nu var det dags att osta sig lite vid juletider när man äter många olika ostar och annan fet mat.

Så här är min fulla lista. Så nu ser jag väldigt gärna att jag får en hel hög med konstruktiv kritik.

Alltså att ge konstruktiv kritik, det betyder då för er som så gärna sågar listor att man ska ge argument varför och sedan sådant som man kan förbättra och inte då bara säga OST eller säga att listan suger.

Heroes:

Chaos Lord 210pts

Rending Sword 40pts, Gaze of the Gods 30pts, Chaos Dragon 360pts, Shield 3pts

=643pts

Exalted Champion 100pts

Mark of Slaanesh 20pts, Steed of Slaanesh 40pts, Enchanted Shield 10pts, Berserker Sword 40pts

=210pts

Wargor 60pts

Bsb 25pts, Heavy Armour 4pts, Beastbanner 60pts, Mark of Khorne 35pts

=184pts

Core:

Marauder Horsemen 5st

Flail, Musician

=81pts

Marauders 20st

Flail, Standard, Musician

=135pts

Marauders 10st

Musician

=55pts

Special:

Beast Herd 7st Gors, 12st Ungor

Musican

=102pts

Bestigors 16st

Mark of Khorne, FC, Banner of Rage

=317pts

Minotaurs 3st

Mark of Undivieded, Great Weapon

=138pts

Mounted Daemonettes 6st

=180pts

Rare:

Chaos Giant

=205pts

Så låt höra allt kritik nu, så ungefär i mitten på januari så ska ni få se bilder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja min första tanke är ju att du helt saknar magi/magi skydd i armén, så om nån har en magi tung lista kan det verkligen förstöra din dag.

Rending sword på din general? Räknar du med att möta mycket ogres? För Han är ju inte så bra på att skada hjältar.

Och kan du inte köpa chaos armour till din wargor, den kostar ju bara 10 poäng i beast of chaos boken.

Sen skulle jag gärna se att du hade6 st i den maruder horsemen enhet då det ökar överlevnads faktorn en hel del och oxå håller dig uppe i unit strength 5 lite längre vilket du vill ha om du ska flanka med dem. och 6 är ju trots allt slaanesh nummer.

Jag hade hellre sett att dina maruders hade handvapen och sköld och var minst 5 extra man, men jag antar att du kanske redan har byggt ihop dem.

Annars känner jag att du hade mått bra av ett extra regemente av någonting, men å andra sidan har du ju många stora hårda saker.

My two cents

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack, så nu ska jag se över min lista igen och troligen så kommer det bli några små ändringar, för jag är ju så otroligt trångsynt så jag ser ju redan att min lista är perfekt.

Men anti magi så tycker jag att jag klarar mig rätt oki ändå, jag har 4 dispel dices och min armé är så otroligt snabb så mina hard hitters kommer vara framme i runda två (mounted daemonettes, minotaurs, DRAKEN självklart, min exalted champion)

Skälet till varför jag har just rending sword på min lilla lord med drake är just att jag har så många gånger dundrat in i typ vanliga dwarf warriors och förlorat med en poäng just för att min drake och lord missar allting, och då tänker du att det spelar ju ingen roll ändå, men jag tar ju alltid challenge och dom accepterar ju oftast med sin champion och då gäller det för mig att få alla dom där 6poängen, så med detta svärdet så är det nästan en garanti!

Varför inte så bra på att skada hjältar? har ju S5 och nu D3 wounds, räcker ju med att jag får igenom en hit som misslyckas att savea, men jag planerar ju självklart att inte smälla in i nånting som jag bara KANSKE klarar av, här är det med säkerhet att jag mosar det jag slåss mot, har förlorat draken allt för många gånger pga att jag har varit på tok allt för kaxig, och det kostar mig dyrt.

Chaos Armour på Wargor är något som skall ändras, förstår inte varför jag missade det. Tackar för det. :)

Mina Marauders har ju egentligen bara en uppgift och det är att ta table quaters och fylla upp mina core val som jag måste ha tre. Utöver det så känns det inte nån vidare mening att lägga mer poäng där.

Samma sak om jag ska ha handvapen sköld på den stora enheten så känns det som att man lägger onödiga poäng på nånting som ändå inte har nån vidare chans emot något som är lite starkare, så då hade jag i tankarna så här att om nån får en charge emot något av mitt som är starkare och det står så har jag nånting som kommer som en sido charge, och då har jag flails som slår lite hårdare åtminstonde. För att lägga mer poäng på dom är lite bortkastat, för jag har tänkt att dom är verkligen något som kan ändå uppfylla sin uppgift med att dö och kanske kanske ta med sig så många som möjligt i fallet.

Extra regiment av vadå? något förslag? för jag har ju fyllt mina special val och rare är ju inte så billigt och därav skit svårt att få in något vettigt, sedan på core så finns det inte nånting som jag känner är särskilt tilltalande, antingen så kostar det på tok för mycket för vad det kan göra, eller så är det bara på tok för klent, så mortals som core, då tar jag nästan alltid minimum!!

Skriv gärna svar på detta nu, alltid kul att kunna diskutera lite fram och se hur andra tänker, blir så lätt att man kör så enkel riktat annars.

Ja min första tanke är ju att du helt saknar magi/magi skydd i armén, så om nån har en magi tung lista kan det verkligen förstöra din dag.

Rending sword på din general? Räknar du med att möta mycket ogres? För Han är ju inte så bra på att skada hjältar.

Och kan du inte köpa chaos armour till din wargor, den kostar ju bara 10 poäng i beast of chaos boken.

Sen skulle jag gärna se att du hade6 st i den maruder horsemen enhet då det ökar överlevnads faktorn en hel del och oxå håller dig uppe i unit strength 5 lite längre vilket du vill ha om du ska flanka med dem. och 6 är ju trots allt slaanesh nummer.

Jag hade hellre sett att dina maruders hade handvapen och sköld och var minst 5 extra man, men jag antar att du kanske redan har byggt ihop dem.

Annars känner jag att du hade mått bra av ett extra regemente av någonting, men å andra sidan har du ju många stora hårda saker.

My two cents

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4 dispell tärningar är faktiskt väldigt lite mot en magi tung lista.

men visst, du är snabb.

jo men styrka 5 kanske inte skadar så många hjältar, många köper till sig bra save och då kanske inte styrka 5 räcker till. sen kan det oxå bara vara så att min förkärlek till great weapons lyser igenom lite här :wink:

och du, du vill inte challenga med någon som sitter på en drake om inte han skriker challenge och du måste acceptera, du vill döda så många figurer som möjligt.

enda anledningen med sköld och handvapen på dina maruders är ju att dom överlever mycket mer mer stryk, dom kanske håller en runda till så att någon av dina hårdare enheter hinner dit och hjälpa till.

ja varför inte en chariot att backa upp dina maruders med? de gör seriöst mycket mer med den i ryggen.

eller kanske nåt som din motståndare inte räknar med, nurglings kanske, den där minus 1 på att träfa kan vara riktigt jobbig. och även nurglingsen kan öka dina maruders chanser att vinna strider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan ju rekommendera att du slänger bort din exalteds magic items och byter dom mot en bindings of slaanesh, förmodligen en oerhört viktig item i en sån här lista... förövrigt kommer du nog ha det tungt mot VC :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

tror ni detta går att spela med?

Warlock Engineer 110

Warp Blades

Warp Energy Condenser

Storm Daemon

Super charged warp accumlator

1 Warp token

Warlock Engineer 95

Warp Blades

Warp Energy Condenser

Super charged Accumalators

1 Warp token

Assasin 130

Bands of Power

20 Clanrats 170

Standard

Ratling gun

25 Clanrats 195

standard

Ratling Gun

20 Clanrat Slaves 40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker du ska slänga in en karaktär som kan boosta LD lite också, väldigt användbart.. Warlocks har bara LD 5 och assassins får inte sprida sitt LD, så en chieftain eller en plague priest för LD 9 är inte så dumt, istället för någon av de andra.

Om u tar bort någon av trollisarna kan det var en idé att slänga på en dispel scroll på den andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en större bild på min Eldar styrka.

Fattas tyvärr ganska mycket, men ganska så elak armé trots detta. :twisted:

Detta är ca. 3/4 av mina Eldars. Så man kan lungt säga att jag är redo för lite Apocalypse.

dsc2816rr0.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tror ni detta går att spela med?

Warlock Engineer 110

Warp Blades

Warp Energy Condenser

Storm Daemon

Super charged warp accumlator

1 Warp token

Warlock Engineer 95

Warp Blades

Warp Energy Condenser

Super charged Accumalators

1 Warp token

Assasin 130

Bands of Power

20 Clanrats 170

Standard

Ratling gun

25 Clanrats 195

standard

Ratling Gun

20 Clanrat Slaves 40

spelar själv med skaven och jag tycker att du ska försöka ha en chieftain för LD som Fjugin säger, lägg även till ett par tre Rat ogres för mer slagkraft i närstrider, en grupp med plague monks med Banner of Burning hatred skulle inte heller sitta så illa, lägg gärna till en grupp slavar till för att ha som kanonfoder och skydd mot pilar och dylikt för dina clanrats. ta bara en warlock, fast ge han Storm Daemon plus en dispel scroll och ge han alla uppgraderinga du kan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu