Gå till innehåll
phreak

att måla/kladda enligt phreak

Recommended Posts

om en mod skulle göra den här sticky så skulle jag mer än gärna lägga ner massor med tid på att uppdatera den med min kunskap och andras.

mE5larbord.jpg

så såg det ut en gång i tiden, nu ser det värre ut.

ja, efter en förfrågan här i forumet så tänkte jag berätta hur jag kladdar på färg i mer eller mindre lyckade sätt.

till att börja med så tänkte jag börja med lite utrustning, jag använder mig hör och häpna av en citadel standard brush till 90% av alla figurerna, resterande 10% målas med antingen en tank brush (undercoat, drybrush på baser) eller en windsor newton 00 pensel (ögon, pupiller och viss freehand). jag använder mig av standard brush då den klarar av att hålla mer värg än t.ex en fine detail och således så blir den enklare att hålla på med när färgen inte torkar i penselspetsen hela tiden, och rent spetsmässigt så ligger den på samma storlek som en fine detail om man bara sköter om den. de färger jag använder mest just nu är rackhams färger, vilka jag känner äger det mesta, dem är lite tjockare men täcker gudomligt och är väldigt dryga, jag kompletterar med en hel del gw färg och en del vallejo.

to spray or not to spray? ja det är frågan

själv sprejar jag inget, när jag började med den här hobbyn så målade man allt för hand, jag tycker själv att resultatet blir bättre om man handmålar allt, men det handlar nog mer om personliga preferenser och envishet än något annat. men faktum är att ytorna blir annorlunda om man grundar för hand istället för med spray.

drybrush?

personligen så drybrushar jag enbart baser, allt annat går att måla på samma sätt som vanligt, vare sig det är päls eller något annat, ska man däremot drybrusha något så är ett bra tips att göra en wash av en mellanton till de olika färgerna som man sedan kan applicera lite sparsamt för att binda samman tonerna så kan man slippa den där grusiga grova finishen, det tar lite längre tid men är väl värt det med lite övning (en wash är en färg utspädd till ink konsistens med vatten eller tillsatser, själöv använder jag bara vatten).

inks?

inte om jag inte ska måla blod. och tillochmed blodet kan bli snyggare om man bara mixar svart, rött och lite blank varnish.

vill man ha en tunnflytande lösning så bör man göra washer av akrylfärger.

då får man ett resultat som blir täckande i de djupare dalarna och tonar ur sig, på så sätt kan man tona färger väldigt snabbt och enkelt

exempel:

här nedan har vi två modeller målade på två olika sätt, kaos krigaren är fullkladdad med inks medans goreshade badat i en matt wash skapad av rackhams avaggdu soil, märk väl hur subtil toningen är på goreshade och att den ändrar färg helt och hållet från grönt till brunt osv, jag har här använt 2 färger (och en tredje på hilite), medans jag använde 2 olika färger på krigaren och sedan 4-6 lager inks för att sedan avsluta med en hilite (rustningen).

goreclose.jpgchaoshero.jpg

goreshade, chaos warrior

färger

jag har redan skrivit vad jag använder, nu tänkte jag diskutera HUR man använder dem.

1 lär dig din färgkunskap, ju mer teoretisk infprmation man har desto bättre, nu menar jag inte att alla ska plugga konstlinjer här, men man bör se över olika saker såsom komplementsfärger etc. när man vet vad som gäller så kan man böja på reglerna.

2 ett tygstycke/rustning/ansikte/vapen är inte bara en färg med en skuggfärg i samma nyans och sedan en hilite i samma nyans, experimentera dig fram till olika kombinationer av subtila toningar i färgen

dåligt exempel (min sygma):

sygma2.jpg

här har jag lagt in blått till skuggor av den gröna färgen och lite gult att hilitea med.

lite bättre exempel, mär väl hur misericordes svärd är en salig blandning av brunt, lila, grått, blått och vitt.

Mcmssan06013.jpg

3 ljussättning, de flesta som målar brukar inte tänka så mycket på hur ljuset träffar modellen i fantasivärlden, jag har mer och mer börjat måla med så kallad zenith belysning, det kan göra en modell fruktansvärt snygg som uppvisningsmodell. zenith målning betyder att man målar figuren som om ljuset kom uppifrån, man skuggar allt som inte nås av ljuset

ett liutet snabbt och nästan övertydligt exempel:

vargharliten.jpg

(även här liksom på goreshade så är det minimalt antal färger jag jobbat med, i det här fallet en ljust grå (fortress grey är bra) grund som skuggats ned med en mörk brun i omgångar av wash (scorched brown är fin fin) och sedan åter igen på med den grå färgen för att ta bort eventuellt kladd).

4 kontrast, man behöver få till olika kontraster på en modell, mellan färgerna men även mellan nyanserna. låt mig förklara, en modell är ju som bekant oftast relativt liten, det betyder att den rätt så ofta syns dåligt och att man därför måste vara mer eller mindre övertydlig när man målar dem, det brukar betyda att man använder sig av väldigt mörka och väldigt ljusa partier.

exempel:

aenur.jpg

det här är aenur, säg hej til aenur, aenur har fått till lite kontraster han, den röda och vita går väldigt fint emot varann och ger ansiktet en fin inramning, sen att ansiktet i sig har väldigt fina kontraster (går ner till svart) i sig är en annan sak, den här modellen målade jag för väldigt längesedan och hade jag målat den idag så hade jag gjort ansiktet ännu lite ljusare.

5 hur får man till jämna toningar/övergångar mellan färger?

det här är en ren smaksak, en del människor kör på sk layering, dvs där man blandar till varje nyans/steg i toningsprocessen, det kan ta väldigt lång tid (sätt er själva och måla 80 goblins med 12 nyanser i huden), men om det görs korrekt så kan det bli dundersnyggt.

sen har vi den fanatiskt svåra wet-blend tekniken, den går ut på att ha olika nyanser våta på figuren och sedan blanda dem på modellen, väldigt svårt i mina ögon men sjukt snyggt blir det. vet inte hur lång tid det tar men tekniken kräver övning.

sen har vi den teknik jag kallar för wax on, wax off (jepp karatekidcitat äger) där jag lägger grunden först, oftast en ljus grå, på den målar jag sen en basnyans, den ska ligga i färgens mellan register, dvs den färg som ligger mitt emellan den mörkaste och ljusaste punkten, låt den torka, nu ska vi skugga ner hela paketet, ta en mörkare nyans och vattna ner den till en wash, applicera den sörjan överallt (wax on), ta nu en torr ny pensel och stryk bort washen där du inte vill ha den (t.ex inte på de ställen där färgen ska bli ljus) (wax off), gör du det här med rätt intentioner så blir det väldigt snyggt väldigt snabbt, ta nu en väldigt mycket ljusare nyans och gör samma sak fast åt det andra hållet, gå mot ljusare och torka sedan av färgen, kom ihåg att inte kladda ljus färg i mörkret. som sista hilite kan man lätt kasta på den ljusa färgen i en layering teknik. busenkelt eller hur? :D

uppdatering kommer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får se hur tråden utvecklas sen kanske jag klistrar den! Har inte tid med så mycket forum jobb just nu då jag är stressad som fan men snart ska det komma upp lite fräscha uppdaterade regler och riktlinjer och då kanske jag drar fram lite gw lim till denna också får se!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Attans, jag som redan satt upp ramarna för min ny armé... :P

Men det var väldigt intressant läsning, få se om jag lyckas dra nytta av lite av det iaf.

När det gäller skuggneng, så kör jag med lager. Men jag använder bara runt tre stycken (fler för metall och liknande) En relativt mörk, en "vanlig" och en ljus highlight. PÅ vanliga medeller ser det oftast lika bra ut med få lager som med många, iaf i WFB där man har stora enheter. Det vanliga problemet tror jag är att man lägger nyanserna för nära varnadra i kulör.

Bör det föresten inte stavas "Highlight" istället för "hilite" Tog en bra stund innan jag fattade vad du menade. Men det är kanske bara jag som inte hänger med i den senaste svengelskan X_X

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Attans, jag som redan satt upp ramarna för min ny armé... :P

Men det var väldigt intressant läsning, få se om jag lyckas dra nytta av lite av det iaf.

När det gäller skuggneng, så kör jag med lager. Men jag använder bara runt tre stycken (fler för metall och liknande) En relativt mörk, en "vanlig" och en ljus highlight. PÅ vanliga medeller ser det oftast lika bra ut med få lager som med många, iaf i WFB där man har stora enheter. Det vanliga problemet tror jag är att man lägger nyanserna för nära varnadra i kulör.

Bör det föresten inte stavas "Highlight" istället för "hilite" Tog en bra stund innan jag fattade vad du menade. Men det är kanske bara jag som inte hänger med i den senaste svengelskan X_X

det är nog mer jag som spelar dyslektiker :D

som sagt om man vill få en bra effekt så bör man arbeta med kontraster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu