Jump to content
Sign in to follow this  
Ålen

40k komp?

Recommended Posts

Guest

Det finns inga bra sidor, eftersom 40k komp alltid döms subjektivt.

Generellt kan man säga att packa in maximalt med tuffa vapen (lascannon, assault cannon, powerfists - whatever) ger avdrag, tunga karaktärer ger avdrag (statured daemonprinces ger typ alltid avdrag, oavsett vad de har för gear), upprepningar ger avdrag (6x samma troop choice ie) samt att alltför mobila arméer ger avdrag (som eldar arméer där alla får plats i skimmers, eller tau med bara jet packs och skimmers). Sen får man generellt avdrag om man har för tunga kombinationer, som t ex 4 pajplattor Iron-warriors.

Jag har aldrig sett en kompmall som har funkat. Därför har de i stort sett försvunnit, och de som finns ger egentligen bara en bra bild för hur de som arrangerar en viss turnering kommer bedömma komp i just den turneringen.

Jag förstår att det kan vara svårt i början att veta vad som ger bra och dålig komp. Mitt förslag är att du går in på något av de stora forumen för 40k, dvs. RT eller Ylva. Posta en lista där, och säg uttryckligen att du är intresserad av hur den kommer kompbedömmas. Då kan du få en del råd om vad du har gjort med den, och vad som kan göras annorlunda. Att ge generella råd är dock svårt, eftersom det varierar så mellan olika arméer och bedömmare. förbered dig också på att få olika svar av olika personer, för alla har vi olika syn på det hela. Man lär sig dock efter ett tag vad som gäller var.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...