Jump to content
Sign in to follow this  
Japan-Jens

KAG (Konventsarrangörsgruppen) möte på LinCon den 29 april

Recommended Posts

På riksmötet som var i helgen så började jag diskutera med ett gäng människor angående Sveroks arbetsgrupper och funderade på varför den gamla samarbetsgruppen mellan konventen KAG inte var igång eller var budgeterade några pengar. Så, jag tände till engagemangsmässigt och kom fram till att det är verkligen dags att ta tag i detta och få igång den här gruppen.

Att ha en fungerande KAG-grupp skulle vara ett oerhört stöd till alla arrangörer av våra mindre konvent, men även de större och arrangörer inom Sverok i allmänhet. Så, för att kicka igång snabbt så kallar jag härmed alla intresserade till ett KAG-möte på LinCon som är nu till helgen. Vad exakt gruppen ska göra är inte specificerat och kommer vara en av sakerna vi diskuterar i helgen men det finns många idéer. Till exempel utbyte av erfarenheter, kontakter och information, uppbyggnad av en kunskapsdatabank, utlåning och samarbete när det gäller inventarier, arrangörsutbyten, hjälp på plats på varandras konvent m.m.

Tid: Söndag den 29 april - kl.15:30 (preliminär sluttid kl.18 eller tidigare)

Plats: LinCon, vilken sal det rör sig om kommer specificeras senare här på forumet och genom lappar på LinCon.

Välkomna!

I'll be there!

Palmen, du kan ju fortfarande komma undan...

Jag tänkte på Samuel som skulle ta ett år off från Sverok-stuff, men det fungerade inte så värst länge :D

Jag blev grundlurad för länge sen iom DreamHack :roll:

Jag är intresserad av att hjälpa till i gruppen, men jag har tyvärr inte möjlighet att komma till Lincon - men jag kanske kan få en sammanfattning av vad ni kom fram till efteråt i alla fall?

Roligt att se att så många är intresserade och vill komma, riktigt härligt :D

Självklart kommer protokoll att föras så att även de som inte var med ska kunna ta del av mötet. På dagordningen så har jag hittills följande punkter:

* KAGs syfte

* Sverok och KAG

* Hur kan vi samarbeta mellan konventen?

* KAG Wikin

* KAG-möten

Lämna gärna förslag på fler punkter men vi ska helst inte slänga in för många punkter och gå ner i för djupa diskussioner utan det här ska ses som en uppstartning av KAG på nytt då KAG knappt ens finns längre.

Och så gick det med ett år off från Sverok då :shock:
Jo, där ser man vad som händer bara man träffar massa sverokare och börjar snacka :P

Skulle gärna komma, men är inte på LinCon...

En punkt till att diskutera: hur nå ut till och få med konventsarrangörer. Jag upplever (men vet inte med hur mycket rätt!) att det varit lite av ett problem att inte alla småkonvent eller för den delen en del stora konvent har varit med i KAG-svängen. I alla fall inte på senare år, då den väl i stort sett inte existerat. Därför tror jag att det är viktigt, framför allt nu men även kontinuerligt, att arbeta för att få upp kontakt med nya arrangörer, nya konvent, och även gamla konvent som inte har koll på KAG.

En punkt till att diskutera: hur nå ut till och få med konventsarrangörer. Jag upplever (men vet inte med hur mycket rätt!) att det varit lite av ett problem att inte alla småkonvent eller för den delen en del stora konvent har varit med i KAG-svängen. I alla fall inte på senare år, då den väl i stort sett inte existerat. Därför tror jag att det är viktigt, framför allt nu men även kontinuerligt, att arbeta för att få upp kontakt med nya arrangörer, nya konvent, och även gamla konvent som inte har koll på KAG.
Låter bra, man kan ju börja med t.ex. att beta av listan som finns här på Sveroks forum listan för det är säkert en del som inte håller koll på forumet.

Här kommer protokollet från mötet, dock ej renskrivet så det är lite luddigt:

KAG-möte den 29 april kl.15:30 @ LinCon

Lite informell dagordning:

Mötets öppnande

Välkomna

Vad är/var KAG? En kort introduktion

Presentation av allihopa

Syftet med KAG, vad vill vi? Vad för slags sammarbeten? Utbyte av inventarier? Arrangörs-nätverk? Kurser? Erfarenheter? PR utåt?

KAG-Wikin, den finns, redo att fyllas, vad vill vi fylla den med?

Mötets avslutande

Protokoll

1.Mötet förklarades för öppnat.

2.Samuel Åström välkomna alla till mötet.

3.Flax och Samuel gick igenom vad KAG var tidigare.

4.Närvarande: David Johansson (Studiefrämjandet), Flax (GothCon), Alfred (GrottCon / HalmiCon), Simon T (LinCon), Halken (DalCon), Johan Jonsson (Studiefrämjandet, Container, CrossCon), Stefan (Höstbatalj), Theo (Höstbatalj), Kalle (NärCon), Emil (NärCon), Samuel (NärCon), Rustan Rosén (LinCon, Vincit), Joakim Molin (LinCon).

5.Syftet med KAG

Utbyte/utlåning av inventarier mellan konvent.

Utveckla anmälningsdatabas.

Småkonventen kan få tag i erfarenheterna från de större konventen.

Marknadsföring och logistik hjälp, personal/arbetare.

Slippa göra alla misstag själv, få reda på erfarenheter.

Föreläsningar, workshops, utbildningar.

Inspiration från andra konvent.

Maillistor, nyhetslistor, kunna sprida konventsreklam till de som vill ha.

Få personal och inventarier.

Möjlighet att använda verktyg för att samla gemensamma erfarenheter (De här är de största misstagen vi har gjort).

Hyperions lilla häfte (tänk på de här när du startar en förening). - Tänk på det här när du startar ett konvent.

Skapa en gemenskap kring att arrangera konvent, det ska vara öppet för alla och att vi alla är ett stort kompisgäng.

Göra en slags matrikel över resurspersoner, personer som är kunniga, har erfarenheter, personer man kan/bör kontakta.

Konventsrapport – Testa nya projekt mot att man får lite bidrag för det hela.

Spelbarer, utlåning av spel mellan konventen.

Marknadsföringsfond

En gemensam konventsfolder

Gemensamma konventsutskick

En lista på bra företag, samarbetesorganisationer, att vi kontaktar företag som KAG och säger att vi vill ha rabatt.

ConCon – KAG-möteshelger med föreläsningar, diskussioner m.m.

Minskande rollspel på konventen, hur löser vi detta? SillyCon har c:a 20 nyskrivna scenarion varje år, LinCon har 4 st.

Alla former av konvent inom Sverok är välkomna i KAG, t.ex. spelkonvent, animekonvent m.fl.

6.Hur ska vi genomföra mötena

Möten på konventen är bra men, våra huvudmöten bör vi ha på andra helger. Helhelgsmöten emellanåt.

7.Första steg

Matriklar över resurspersoner, företag, konvent, arrangörer.

Maillistor för deltagare, maillistor för arrangörer.

Söka pengar av Sverok.

Resebidrag till alla KAG-deltagare

KAG-mötena ska inte vara ett arrangemang på konventet så man behöver inte betala inträde. Vill man delta på konventet, spela spel, etc. får man arbeta.

Praktikanter på konvent – På innarbetade konvent så ska man kunna ta emot praktikanter, inte bara gruntar utan sådana som går bredvid arrangörer, kan se hur ett konvent arrangeras. Kanske lite innan men främst på plats på konventet. Även omvänt, erfarna arrangörspersoner på mindre konvent

Hur gör man konvent-foldern.

8.Samuel förklarade mötet för avslutat.

Edit: Gustafsson --> Johansson

Edit 2: Ruston --> Rustan Rosén

Här kommer protokollet från mötet, dock ej renskrivet så det är lite luddigt:

KAG-möte den 29 april kl.15:30 @ LinCon

Lite informell dagordning:

Mötets öppnande

Välkomna

Vad är/var KAG? En kort introduktion

Presentation av allihopa

Syftet med KAG, vad vill vi? Vad för slags sammarbeten? Utbyte av inventarier? Arrangörs-nätverk? Kurser? Erfarenheter? PR utåt?

KAG-Wikin, den finns, redo att fyllas, vad vill vi fylla den med?

Mötets avslutande

Protokoll

1.Mötet förklarades för öppnat.

2.Samuel Åström välkomna alla till mötet.

3.Flax och Samuel gick igenom vad KAG var tidigare.

4.Närvarande: David Johansson (Studiefrämjandet), Flax (GothCon), Alfred (GrottCon / HalmiCon), Simon T (LinCon), Halken (DalCon), Johan Jonsson (Studiefrämjandet, Container, CrossCon), Stefan (Höstbatalj), Theo (Höstbatalj), Kalle (NärCon), Emil (NärCon), Samuel (NärCon), Ruston (LinCon, Vincit), Joakim Molin (LinCon).

5.Syftet med KAG

Utbyte/utlåning av inventarier mellan konvent.

Utveckla anmälningsdatabas.

Småkonventen kan få tag i erfarenheterna från de större konventen.

Marknadsföring och logistik hjälp, personal/arbetare.

Slippa göra alla misstag själv, få reda på erfarenheter.

Föreläsningar, workshops, utbildningar.

Inspiration från andra konvent.

Maillistor, nyhetslistor, kunna sprida konventsreklam till de som vill ha.

Få personal och inventarier.

Möjlighet att använda verktyg för att samla gemensamma erfarenheter (De här är de största misstagen vi har gjort).

Hyperions lilla häfte (tänk på de här när du startar en förening). - Tänk på det här när du startar ett konvent.

Skapa en gemenskap kring att arrangera konvent, det ska vara öppet för alla och att vi alla är ett stort kompisgäng.

Göra en slags matrikel över resurspersoner, personer som är kunniga, har erfarenheter, personer man kan/bör kontakta.

Konventsrapport – Testa nya projekt mot att man får lite bidrag för det hela.

Spelbarer, utlåning av spel mellan konventen.

Marknadsföringsfond

En gemensam konventsfolder

Gemensamma konventsutskick

En lista på bra företag, samarbetesorganisationer, att vi kontaktar företag som KAG och säger att vi vill ha rabatt.

ConCon – KAG-möteshelger med föreläsningar, diskussioner m.m.

Minskande rollspel på konventen, hur löser vi detta? SillyCon har c:a 20 nyskrivna scenarion varje år, LinCon har 4 st.

Alla former av konvent inom Sverok är välkomna i KAG, t.ex. spelkonvent, animekonvent m.fl.

6.Hur ska vi genomföra mötena

Möten på konventen är bra men, våra huvudmöten bör vi ha på andra helger. Helhelgsmöten emellanåt.

7.Första steg

Matriklar över resurspersoner, företag, konvent, arrangörer.

Maillistor för deltagare, maillistor för arrangörer.

Söka pengar av Sverok.

Resebidrag till alla KAG-deltagare

KAG-mötena ska inte vara ett arrangemang på konventet så man behöver inte betala inträde. Vill man delta på konventet, spela spel, etc. får man arbeta.

Praktikanter på konvent – På innarbetade konvent så ska man kunna ta emot praktikanter, inte bara gruntar utan sådana som går bredvid arrangörer, kan se hur ett konvent arrangeras. Kanske lite innan men främst på plats på konventet. Även omvänt, erfarna arrangörspersoner på mindre konvent

Hur gör man konvent-foldern.

8.Samuel förklarade mötet för avslutat.

Edit: Gustafsson --> Johansson

Kul att det händer saker. En liten fråga bara: Vilka planer gjordes för den omedelbara framtiden? När skall till exempel nästa möte hållas?

Sen tycker jag att punkten "Syftet med KAG" borde heta "Möjlig verksamhet för KAG", men det är bara gammal mossig byråkratanda...

Kul att det händer saker. En liten fråga bara: Vilka planer gjordes för den omedelbara framtiden? När skall till exempel nästa möte hållas?

Sen tycker jag att punkten "Syftet med KAG" borde heta "Möjlig verksamhet för KAG", men det är bara gammal mossig byråkratanda...

De punkter du hittar under första steg är de som vi pratade om att genomföra snarast, bl.a. ska vi börja fylla KAG-wikin. Nästa möte har inte beslutats om men kommer att dyka upp info om inom kort. Vi ska bara se om vi kan bli en godkänd arbetsgrupp för Sverok också, en del av våra idéer och tankar hänger lite på det men långt ifrån alla.

Men alla personer som är intresserade av att vara med i KAG som inte var med på mötet, släng iväg ett mail till mig med era kontaktuppgifter på:

samuel{at}narcon{dot}se

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...