Jump to content
Sign in to follow this  
Slang_Gurkan

Lajv-Båge

Recommended Posts

Lajvare finns det säkert gott om. Men jag vet inte hur många av dom som behöver en båge. Jag behöver ingen båge om du undrar. Vad vet jag, bågar kanske är väldigt svårsålda? 8)

Guest

Det 'är inte så vanligt att folk säljer sina bågar ska du veta det är bättre att göra dom själv eller handla en tävlingsbåge

Vilket trä slag är bäst att göra en båge i då? Har hittat hur man gör vapen, boffer pilar men inte hur man gör en båge. Skulle vara skoj om någon kan lägga upp en url på hur man gör en bra båge. Dom jag gjorde när jag var mindre vart aldrig bra :D

Har ett bra sätt att göra en båge på.

Den görs bäst i björk, en, ek eller någon sorts idegran.

Det ska vara en lång, smal vidja som är 120 cm lång och 5 cm i diameter.

För att få ut rätta längden för dig så sätter du ena handen vid höften (hållandes i en änden av vidjan) sedan sträcker du ut motsatta handen så lågt du kan åt sidan snett uppåt.

Då får du ut en bra längd.

Om träet är blöt eller fuktigt låter du det först torka( annars spricker vidjan), annars så kan du börja göra bågen.

Där du skall hålla handen låter du vidjan vara 5 cm i diameter, sedan låter du vidjan smalna av till 1,5 cm längst ut.

Där efter gör du fästen åt strängen, det kan man göra på många sätt bl.a. genom att surra fast den, knyta en knut på strängen och trä den igenom ett hål i varje ända eller så karvar du en bit in i vidjan så att strägen fäster.

Strängen görs bäst i råhud, men rep går bra också.

Kom ihåg att varje gång bågen inte används så lös upp strängen i ena änden så inte bågen förlorar sin spänst.

Om du har några frågor eller liknande så kan du maila till mig på

vampires_kiss@hotmail.com

Sophie Bohlin genom:

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...