Jump to content
Sign in to follow this  
Alfred_grottcon

Årets konventsbussar

Recommended Posts

Vi kommer lägga en del energi på GothCon-bussar, så mycket är bestämt. Men hur det blir med LinCon vet vi inte förrän vi får besked om hur mycket pengar vi får från landstingen. LinCon ligger ju inte i distriktet...

Att sattsa en del på Gothcon tycker jag är mycket viktigt!

Men att sedan att ekonomiskt sponsra arrangemang utanför destriktet tycker jag verkar lite sådär...

Det ekonomiska läget för väst är ju som många vet inte särskilt bra.

mvh Johan

Med lokalt menade jag att det till Göteborg är ett mindre avstånd från distriktets olika delar än till Linköping, bör kanske nämnas att man själv bor i Halmstad.

Plus att det är lättare att ta sig med lokaltrafik till Göteborg än till Linköping.

En annan kanske tänkvärd aspekt i det hela är ju att distriket kanske först å främst stödjer de egna medlemmarna och medlemsföreningarna.

När man skickar en buss till exempelvis GothCon så stödjer man dels de medlemmar som åker bussen och dels Västföreningen GothCon + att man lite indirekt puschar allmänt för hobbyn inom distriktet då fler besökare på ett inhemskt konvent ger mer möjligheter för konventer, de kan utvecklas, växt etc vilket i sin tur ger fler medlemmar i distriktet osv...

Vi ska vara glada för att vårt distrikt inte har kommuner (eller landsting) som tokpropsar på att pengarna från dem ska stanna inom deras kommungränser samt bara spenderas på deras innevånare.

Jag tycker det är mycket bra att Sverok-väst arrangerar bussar till årets GothCon (som passerar Halmstad dessutom). Även om jag gjälv kommer köra bil (då jag måste frakta en massa terräng och dylikt) så innebär det att flera av de yngre medlemmarna även får möjlighet att börja åka på konvent. Mycket bra initiativ!

Ser fram emot lite mer information om tider, pris och så, så att man kan börja sprida det till HUG, HFF och HKRF:arna. Mycket bra initiativ! :)

Jag tycker personligen att det verkar högst orimligt att stödja konventsbussar till Lincon i dagsläget. Som någon påpekade ligger LinCon inte inom distriktet och gagnar således inte den egna verksamheten i så stor grad. Distriktet har fortfarande ekonomiska problem att tampas med som man behöver komma till rätta med. Dessutom finns det andra verksamheter inom distriktet som har behov av stöd och som borde prioriteras i enlighet med verksamhetsplanen.

jag håller med alfred om gothcon vs lincon

det är bättre att skicka bussar till liuncon så våra medlemmar får se resten av världen och inte bara gothcon. visst gangnar det lincon(om dom nu har samma regler som vi i vårt distrik men vi har å andra sidan två olika regler från två olika regioner) men det är så vi bäst kan hjälpa våra medlemmar. i väst och framförallt i västragötaland är kostnaderna för tåg och bussar mycket låga(jag tänker på regionen runt och fritidskort osv).

jag vill ha kvar båda bussarna och skicka bussar till fler evenemang både utanför och innom distriktet men jag anser att det är viktigare att hjälpa medlemmarna med sånt som faktiskt skulle vara för dyrt

förövrigt kommer det gå bussar från halmstad till gothcon i år. det beslutet togs i måndags. norra bussen och södra bussen går nästan som vanligt och information om dom kommer att komma upp här, på helgons forum(under speltrådarna), på vår egna nya hemsida och på gothcons hemsida nu i veckan

Man kan väl bara hoppas på att distriktet får in tillräckligt med pengar för att köra bussar till båda. Vad kostar det att köra en buss tur och retur?

Man skulle ju kunna temporärt höja biljettpriset till självkostnadspris, det skulle antagligen vara billigare/smidigare än att var och en tar sig dit för sig.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...