Jump to content
Sign in to follow this  
Hannes

Eon: Dödsslag & perfekta/fumlade slag

Recommended Posts

I tråden "Eon: allmänt småprat" kom frågan upp om man enligt Eons regler kunde överleva att få huvudet avhugget (Det är första upplagan av Eon soim avses, Eon I).

Om en spelare får T+500 och följakteligen minst Ob62T6 i dödsslag så är chansen att slå under sitt dödsslag obefintlig (för vem har 62 i chockvärde?).

Frågan är, vad händer med ett perfekt slaget dödsslag? Och vad händer om man fumlar?

Hur brukar ni göra? Jag har hittills aldrig brytt mig om ifall slaget fumlas/blir perfekt.

Guest

tja.. för att slå ett perfekt dödsslag så skall personen alltso lyckas med den smått osannolika bedriften att slå 61 ettor..

Dessutom måste resultatet bli under hans chockvärde, vilket alltså är en omöjlighet (ok, vissa varelser undantagna)

Ovanstående baserat på defenitionen av perfekt slag i EON2 deluxe.

Fummel. heh, personen kan inte mer än dö ;)

Jo, men min fråga var rent allmän. Säg att jag har 12 i chockvärde och slår dödsslag med Ob2T6 och sedan slår 14, men det var perfektchans (en av de första tärningarna var en 1:a)? Är personen död, eller lever han fortfarande eftersom han enligt reglerna lyckades (perfektchans + misslyckat slag -> lyckat slag)

Enligt reglerna lever han eftersom slaget räknas som lyckat.

Själv kör jag utan perfekta slag, och fummel är om man kommer över dubbla färdighetschansen, oavsett svårighetsgrad, och det tycker jag fungerar bra.

Guest

HOST perfekt är när alla utom en tärning e 1:a/1:or och d börjar räknas från 3 tärningar

HOST perfekt är när alla utom en tärning e 1:a/1:or och d börjar räknas från 3 tärningar

Uhm, NEJ?

Perfekt är när minst alla tärningar utan möjligtvis EN utfaller med en 1:a på första slaget. Vid slag med Ob1T6 gäller perfekt på ett utfall av 1,2 eller 3.

Dessutom måste givetvis tärningslaget sluta på under eller lika med färdighetsvärdet man slog mot.

Det finns alltså ingen regel som säger att perfekt börjar gälla från Ob3T6. Däremot så är det omöjligt att fumla slag med Ob1T6.

Bara för att vara absolut HELT 100% säker så slog jag även upp det här i regelboken...

som svar på frågan i rubriken:

om man mot all förmodan skulle slå 61 ettor, så räknas det som ett lyckat slag, och personen i fråga överlever.

Men jag är lite osäker i just det fallet, eftersom rollpersonen förlorar huvudet. Finns det inte en regel som säger att en rollperson undantagslöst dör om han förlorar huvudet?

som svar på frågan i rubriken:

om man mot all förmodan skulle slå 61 ettor, så räknas det som ett lyckat slag, och personen i fråga överlever.

Men jag är lite osäker i just det fallet, eftersom rollpersonen förlorar huvudet. Finns det inte en regel som säger att en rollperson undantagslöst dör om han förlorar huvudet?

Jo, i Eon 2 så dör man direkt. Men i Eon 1 gav amputationen T+500... alltså praktiskt taget död. Jag tog ett ganska kasst exempel för att belysa det som var själva kärnan: Kan ett dödsslag lyckas perfekt, ochj överlever man då fastän man slog över sitt chockslag, och kan man i så fall fumla det också?

Ett perfekt slag innebär att personen överlever. Är man snäll som SL så ger man inga framtida men för den extrema skadan.

Ett lyckat slag innebär att personen överlever. Är man elak som SL så ger man framtida men för den extrema skadan.

Ett misslyckat slag innebär att personen dör. Är man SL så ger man framtida men för den extrema skadan i form av dödhet.

Ett fumlat slag innebär att personen dör stenhårt. Är man elak som SL så gör man det jävligt smetigt.

Ett perfekt slag innebär att personen överlever. Är man snäll som SL så ger man inga framtida men för den extrema skadan.

Ett lyckat slag innebär att personen överlever. Är man elak som SL så ger man framtida men för den extrema skadan.

Ett misslyckat slag innebär att personen dör. Är man SL så ger man framtida men för den extrema skadan i form av dödhet.

Ett fumlat slag innebär att personen dör stenhårt. Är man elak som SL så gör man det jävligt smetigt.

mycket bra sammanfattning, om jag får säga det själv.

Haha, mycket bra sammanfattat :)

slaget blir bara perfekt om man även kommer under sitt värde. Fummlar man och misslyckas dör gubben men fummlas slaget men du kommer under värdet ändå så får SL hitta på något. Kanske du får en fobi som passar tillfället t.ex fobi för att slåss eller fobi för det du höll på att dö av (om det nu var magi, ett monster, djur eller kanske ett speciellt folkslag)

Det hela är väl ändå väldigt lätt... spela roll om du överlever ditt första dödsslag med de oddsen... du lär väldigt snart få ett till.

Men utöver det så borde man väl ändå ha en gräns för hur mycket tabellonani man kan syssla med... ett avhugget huvud är ett avhugget huvud.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...