Jump to content
Sign in to follow this  
Garm

Hur gör man sin roll på lajv?

Recommended Posts

Kan svara på frågorna senare :D

Nu skulle jag vilja veta hur man göra sin rollperson till ett lajv. funkar det som i ett rpg att man slår fram förmågorna eller hur gör man? Skulle även vara skoj att veta hur magin o slagen funkar.. Är helt ny i ämnet men det verkar super skoj.

Skulle även vara skoj att veta hur magin o slagen funkar..

Nja skulle nog säga att det är det sissta du behöver beskymra dig om... det sissta en serigös lajvare vill komma in i är strid, och då i synnerhet med en magiker... men vad gäller regler för detta så ska man ALLTID höra med arranskören för lajvet man vill gå på.

nåja, svaret på den övriga frågan är enkelt men kan nog bli lite långt...

Man slår inte sina egenskaper. det du kan på ricktigt kan du i lajvet lika bra eller sämre. du kan exempelvis inte springa fortare bara för att du slår en tärning, därimot så kan du med flit springa långsammare om du nu tex. ska spela en slö världshusvärd.

däremot finns det vissa kunskaper du kan ha varesig du kan dem eller ej på ricktigt. tex. Magi, alkemi, helning, även om du nu bör ha någon sak att gruna dem på... det är exempelvis lite jobbigt med en magiker som beskriver sin konst på ett sätt och i nästa ögonblick på ett annat.

det man främst bygger sin karaktär på är sig själv, även om det går att ta nåt ur toma luften så är det mycket enklare att spela någon som liknar en själv, bara inte allt för lik för då handlar det ju knappast om att spela sin roll. tex. en människa som aldrig skulle kunna förmå sig till att göra nått ont skulle få ganska svårt att spela en sadistisk, skadeglad häxjägare.

i övrigt så är bakgrundshistorien en mycket vicktig detalj. ju bättre utformad den är dästo mer levande blir karaktären. om man har en ricktigt god bakgrundsberättelse så får rollen liksom sett egna liv och det är hur lätt som hälst att spela.

Sen beror magier ofta på vilket lajv man åker på... så kolla alltid hur lajvet har det med magier och annat... ibland kan de även ha tips på vad man ska ta med i sin rollbeskrivning

under Spazzes länk finns det ett rät hyggligt exempel även om det är överflödigt att dela in rollen i så många stycken... jag brukar slå samman allt under Karaktärshistoria och Personlighet... tycker allt flyter finare då man läser igenom det... även om det kan bli jobbigare för arranskören.

Jaja, då får du ta och skriva det lite nogrannare =)

har sett roller som vart ganska så regält uppstyckade... inte för att jag är säker på vad det beror på men jag kan gissa att det ligger bakom något av det... nåja inget klander...

Citat på sidan:

(Detta är bara förslag på vad man kan ta med i sin bakgrundshistoria)

Jag tycker det står ganska tydligt... särskilt eftersom det finns en exempel bakgrund som man kan läsa... och de flesta har faktist skrivit en vanlig sammanhängande bakgrund.

Sen så undrar jag när du såg våra anmälningar... de ska du inte ha tillgång till?!

Nej, jag har bara sett min egna brors karaktär. och jag själv fick en känsla av att det var så ni ville ha det upplagt, men jag beslöt mig för att göra som jag är van. =)

men i vart fall så kan ordet "förslag" tolkas på mång olika sett... det vill säga att man kan tolka det som "det är på det här vi helst skulle se att ni gör" men det är som sagt bara en möjlighet. Det finns alltid folk som tolkar allt de läser till det "sämsta" (kommer inte på nått bättre uttryck tyvärr även om detta inte är passande).

Fast det är klart, ska man se det ur mitt perspektiv så finns det nog ingen formulering som är fullkomligt vattentät, så jag ska nog vid en närmare eftertanke inte be dig ändra nått.

men den här saken hör väll inte till ämmnet? är det nått mer om det här så hör hälst av dig till mig personligen.

Gränsen mellan off-topic och inte är visserligen hårfin, men ni är på väg mot den... :)

Det bästa sättet att beskriva lajv utifrån bordsrollspelen är väl med friform. Inom friformsrollspelandet har man ju inte heller några tärningar som man använder för att slå fram sin rollperson (har ni tänkt på hur brutalt det låter?), utan man hittar helt enkelt på en karaktär.

Vad som bör påpekas är väl att det är mycket svårare att skapa en bra lajvroll än en bra friformsroll. När du spelar friformsrollspel behöver du bara låtsas vara karaktärer i några timmar, men under ett lajv skall du faktiskt agera som karaktären (även om många glömmer bort det där med agerandet när det väl gäller) och ofta under flera dagar...

Tänk också på att välja en karaktär som du kan klara av att spela rent fysikt. Välj t.ex. inte att spela dvärg om du är 195 (Jag får nämligen aldrig vara det).

Sen ska du hälst ha kunskap innom det området du väljer yrket. t.ex. om du väljer att spela smed och ska bo i smedjan så kan det vara bra att veta hur man smider...

... för annars kan det bli lite förläget då en bonde kommer fram och frågar hur man härdar en lie... sja, det var våll en rätt bra avslutning på meningen? hur som hälst: Grunda alltid ditt yrke på något, även det kan bli/vara en viktig del av din karaktärs historia. varför valde han yrket kan i många fall gå hand i hand med hanns övriga bakgrundshistoria eller med hanns personlighet.

det kan ge andra spelare en inblik i vad du är som person, är du en jägare gillar du med största sannolikhet skogen och att ströva fritt och vara "sin egen", är du en gammal magiker är det troligt att du både är vis och tålmodig osv. det finns förstås ett gamalt ordspråk som säger: döm aldrig hunden efter håren... men va katten, den regeln får också ha ett och annat undantag!

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...