Gå till innehåll
Gäst Gästande sökare

Ett gammalt KULT-äventyr publicerat i tidningen Sinkadus eftersökes!

Recommended Posts

Gäst

Hallå!

Likt rubriken hävdar är jag på jakt efter ett riktigt gammalt äventyr till Kult som publicerades i tidningen Sinkadus innan sagda tidning blev tryckt i poster-format.

Äventyret i sig är ett konventscenario där fyra rollpersoner, helt oberoende av varandra, förs samman på tunnelbanan i en större stad. De blir snart varse att de är apokalypsens fyra ryttare reinkarnerade då deras forna springare dyker upp och sliter resten av passagerarna i stycken.

Nu börjar ett sökande efter rollpersonernas ursprung där de möter bland annat Jim Morrison och äventyret kulminerar i Vatikanen där spelarna verkligen måste bekänna färg.

Är det någon som har äventyret på pdf eller liknande eller en länk till en sida som har äventyret är jag tacksam för svar.

Mvh

-Gästande sökare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*fiskar upp en gammal tråd ur glömskans hålor*

Hur det är med publicering i Sinkadus vet jag ingenting om, men jag känner igen scenariot.

Det är närmare bestämt det scenario med vilket Kult introducerades för allmänheten på det första konvent där det spelades: Lincon 1991. Jag har scenariot i källaren (jag spelledde det på konventet), men bara på papper (PDF var inte ens påhittat när det skrevs).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har också den Sinkadus där äventyret fanns med. Jag spelade det aldrig själv, men det var kul bara att läsa :)

Men det lär nog vara problem att hitta så gamla grejor annat än i gammal hederlig pappersform. Det var ju trots allt inte ens självklart att alla hade dator hemma på den tid det här kom ut, än mindre då utrustning för att scanna in dem eller på annat sätt göra dem tillgängliga på nätet. Synd egentligen, det är mycket av de svenska rollspelens ärorika historia som bara finns i form av gulnade papper och hundörade tidningar i folks vindar och källare. Borde väl försöka göra något åt saken, antar jag.

Hursomhelst, lycka till att försöka hitta scenariot, det är väl värt sökandet 8)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har äventyret. Jag vet dock inte hur det förhåller sig med upphovsrätt och dylikt på sådana här grejor, så jag vet inte om jag är benägen att PDF:a och lägga upp. Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är samma upphovsrättsregler som gäller här som ungefär överallt annars. Det innebär att du antingen måste ha tillstånd från upphovsrättsinnehavarna (Michael och Gunilla, tror jag) eller vänta tills det gått 70 år efter deras död.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ultra mega (alla andra superlativ jag kan) trådnecromancy. Hoppas att det anses befogat :-/

Jag kände inte till det här scenariot och vet inte vad som hände för 4årsen så jag måste fråga. Har någon möjlighet att dela med sig av detta? Har det givits tillstånd att scana det och isf har någon det?

Jag kan tänka mig att betala för rätt nummer av Sinkadus, pris beror på skick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu