Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Undrande kille...

Vilket fantasy rollspel är bäst för nybörjare??

Recommended Posts

Skulle hellre sägas de tidigare versionerna av DoD, jag vill nämligen inte rekomendera DoD6 ens till min värste fiende :D

ne seriöst.

det råder en sjukt stor brist på nybörjarrollspel just nu, så det får väll bli DoD6 (även fasst spelet i sig är komplett värdelöst i min mening).

Hå¨ll dig borta från d20, och testa inte Eon förens du har blivit lite mer erfaren.

Jag skulle vilja säga att d20, d.v.s. D&D3e, är ett alldeles utmärkt nybörjarrollspel. Tycker man engelskan är svår, finns ju även svenska att tillgå...

Ärligt talat är nog de flesta rollspelen ungefär lika halvbra allihop. Det handlar nog mer om SL. Är SL ny så skaffar sig SL med fördel ett köpäventyr. Dom brukar vara hyffsat genomtänkta och ge lagom utrymme för trevande rollspel. Är SL erfaren kan man spela vad som helst.

d20 suger egentligen (för i helvete, 5%changs att fumla på allt man gör?) men det passar nog rätt bra att börja med. Det är ganska rejält med exempel i böckerna och dom är rätt bra också. Det är mycket humor i D&D också =)

Men men, var bor ni ngn stans? Kanske finns där redan en klubb/förening/konvent på g där ni kan få testa några olika? Inte så dumt om man får en omgång med en erfaren SL innan man spelar själv.

d20 suger egentligen (för i helvete, 5%changs att fumla på allt man gör?)

Vad då "fumla"? Det finns inte fummel i d20. Menar du 5% chans att misslyckas? Det gäller bara på attackslag (och räddningsslag). Aldrig på färdigheter. Dessutom kan man ju oftast "ta 10" på sin färdighet för att undvika pinsamheter.

Har du verkligen kollat i eller spelat D&D3e?

/Mikael

Den här trådan handlar faktiskt inte om D&D 3e's svagheter. Personen undrar vilket spel är lättast att börja med.

Själv lärde jag mig AD&D 3e på några dagar och tycker att spelet är toppen.

Den här trådan handlar faktiskt inte om D&D 3e's svagheter. Personen undrar vilket spel är lättast att börja med.

Alldeles riktigt, håll er till ämnet.

Och varför inte Eon? Det var det spel jag började spelleda som 12-åring, och det fungerade alldeles utmärkt. Alla verkar tro att man behöver alla regler, men det går utmärkt att strunta i det mesta och sedan slå upp och lära sig allteftersom. Så Eon tycker jag fungerar alldeles utmärkt...

Guest

Uppvuxen med Sveriges första och stoltaste rollspel Drakar och Demoner kan jag inte annat än att rekomendera detta otroligt lättspelande, flexibla och humoristiska rollspel. Det här är ett rollspel som blir vad man gör av det. Inget krångel, inga dumdryga strider, kanske en viss avsaknad av realism - men vem bryr sig, det är ju ett fantasy rollspel.

Snart ska jag prova DoD 6. Återkommer med en recension om en månad.

Jag minns när jag spelade rollspel första gången, spelledaren orkade inte förklara några som helst regler för mig så vi spelade ett litet Mutantäventyr där han slog alla tärningar. Nu är ju i och för sig Mutant (i mitt fall var det cyberpunkvarianten) ett ganska lätt regelsystem ändå, men min poäng är att med en bra SL kan man spela precis vad som helst. Själv skall jag inom någon vecka introducera en grupp nybörjartjejer för rollspel genom Mage: the Sorcerers Crusade ;-)

Om även SL är nybörjare, antar jag att Drakar och Demoner är det som gäller: enkla regler, svensk text och en fantasyvärld som är lätt att förstå och känna igen. Jag vet för lite om DoD6 för att kunna rekommendera specifikt den versionen, men den är nog bra. Nu finns det ju ett nytt Mutant, dessutom...

//Torin

Du har helt rätt. Jag ber om ursäkt. Jag lät mig förledas där... :oops:

/Mikael

Hannes:

Jo, eon är i min mening det absolut bästa fantasyrollspelet på hela marknaden, samtliga utlänsa spel inräknade. Det är inte heller peciellt komplicerat, MEN det är så oerhört mycket, när en bok består av 340 sidor med enbart regler är det mycket lät att bli avskräckt, ska man leda eon ska män helst nämligen ha vanan inne först, annars blir det lätt att man alldrig leder alls.

Dessutom har eon faktiskt et ganska komplicerat skadesystem (som doch förbättrades/förenklades i och med EON II)

av den enkla anledning att beskrivningen är gjort på svenska ursprunglingen, inag regelmissar i översättningen. där engelska ord inte kunne översättas korrekt, dessutom för en ny sl följer ju med ett start äöventyr som är lätt och faktiskt ett av dom bettre till DoD...

Nu finns det ju ett nytt Mutant, dessutom...

Jo, Mutant: Undergångens Arvtagare heter det. Själv har jag aldrig provat, men spelet är en omarbetning/ny version av det klassiska "Gamla Mutant". Har hört att det ska vara ett lättspelat och med en bra dos humor i, något som passar i början av ens spelkarriär..

Annars skulle jag väl rekommendera DoD4, Viking, Mutant Chronicles eller kanske Lord of the Rings RPG. Nåväl det sistnämnda kan vara lite för avancerat för förstagångsspelare...

Jag skulle vilja säga att d20, d.v.s. D&D3e, är ett alldeles utmärkt nybörjarrollspel. Tycker man engelskan är svår, finns ju även svenska att tillgå...

Det finns faktiskt en svensk variant av spelet - Dunder&Drakar.

http://mikael.borjesson.net/dnd/default.asp

Har inte provat, men antar att det är spelet på svenska (via OGL). Kan ju vara bra att kolla lite på detta innan man köper böckerna för flera hundra, då detta faktiskt är helt gratis.

min poäng är att med en bra SL kan man spela precis vad som helst. Själv skall jag inom någon vecka introducera en grupp nybörjartjejer för rollspel genom Mage: the Sorcerers Crusade ;-)

Håller med. Jag tycker inte att det finns något särskilt nybörjarrollspel. Snarare handlar det väl om att hitta något som passar en själv.

Om man har svårt med engelskan kanske man ska försöka välja ett svenskt rollspel.

Tycker man att det verkar krångligt med regler ska man kanske inte välja Eon, för även om det inte är så många regler som man faktiskt behöver använda, så är det väldigt mycket att läsa igenom.

Om man avskyr fantasy, kanske man ska testa med t ex ett framtidsrollspel.

Ett rollspel som jag osökt kommer att tänka på är science fiction-influerade framtidsrollspelet Tellus (ett av Västerås stifts små projekt). Det är mycket enkelt och dessutom mycket logiskt, men tyvärr ger det inte mycket utrymme för att kicka skiten ur folk. Och det vill man ju gärna testa på första gångerna. :)

Däremot vet jag inte hur pass lätt/svårt det är att få tag på, men det vet säkert någon annan...?

Något helt annat som ingen har nämnt.

Exalted, fantasy spel där man spelar halv gud... jävligt skönt faktisgt.. ^_^

har men spelat vampyr eller abberant eller werewolf...eller något whitewolf spel så kommer man förstå sig på det lätt ^_^

Annars är det inte svårt endå ;)

Hannes:

Jo, eon är i min mening det absolut bästa fantasyrollspelet på hela marknaden, samtliga utlänsa spel inräknade. Det är inte heller peciellt komplicerat, MEN det är så oerhört mycket, när en bok består av 340 sidor med enbart regler är det mycket lät att bli avskräckt, ska man leda eon ska män helst nämligen ha vanan inne först, annars blir det lätt att man alldrig leder alls.

Dessutom har eon faktiskt et ganska komplicerat skadesystem (som doch förbättrades/förenklades i och med EON II)

Å andra sidan är det bara att improvisera lite och inte låte spelarna förstå att man inte fattar någonting. Det är med andra ord ungefär som politik.

Sjävklart har man en utopiaprovins. Jag spelar på World of Legends i ett kingdom som heter "Eternal Blizzard", minns inte numret.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...