Gå till innehåll
Lugo Moll

Har jag spelat alla riktiga rollspel?

Recommended Posts

Jag har en känsla av att jag har spelat alla riktiga rollspel till PC. Med riktiga menar jag spel där man faktiskt för meningsfulla samtal med karaktärer i en interaktiv värld. Därmed är spel som Diablo eller Morrowind uträknade. Jag är heller inte interesserad av MMORPG.

Jag har redan spelat: Baldurs Gate I och II, Icewind Dale I och II, Fallout 1 och 2, Planescape Torment, Neverwinter nights och ett konstigt men intressant spel som heter "Arcanum of Steamworks and Magicka Obscura". Jag kan ha glömt något, men min fråga är:

Känner någon till ytterligare rollspel i samma klass som ovanstående?

(Jag äger PC och Gamecube)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Har du spelat Heart of Winter, tillägget till Icewind Dale? Eller är det den du menar när du skrev Icewind Dale 2?

Det finns både 1 och 2, inklusive tilläggen (har för mig att det finns ett till varje), så han menar nog som han säger.

Din lista verkar innehålla de flesta spel jag har, men jag är säker på att jag har något till. Det ska letas så snart jag får möjlighet. Arcanum är ju förresten ett otroligt underbart spel, och av nämnda spel något av det som ger en störst möjlighet till att göra precis som man vill. Neverwinter nights har ju en uppföljare... Och hela elder scrolls serien finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du har ju helt glömt Knights of the old republic spelen, väldigt interaktivt mellan en själc ocxh alla roliga följeslagare, lika bra om inte ännu bättre än exempelvis Baldurs gate spelen på den punkten.

Och om man desutom gillar star wars så är kotor ett spel som man måste spela :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två gränsfall är vampire:the masquerade Bloodlines och Freelancer. Båda är ganska så interaktiva, och åtminstone i Bloodlines så har du meningsfulla samtal med karaktärer. Freelancer har inte särskilt mycket valmöjlighet alls i dialogerna, så det kanske inte är vad du är ute efter, men storyn är helt underbar. Stridssystemen i båda spelet är inte riktigt i stil med de andra spelen du beskriver, men jag tror att du kan få ut en del av att testa dem.

Oj, upptäckte just att du inte ville ha spel som Morrowind... Då är ju mitt förra inlägg inte till mycket hjälp, och jag vet inte hur du då ser på Bloodlines. Får jag fråga varför? Eller vad det är du har något emot?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ed riktiga menar jag spel där man faktiskt för meningsfulla samtal med karaktärer i en interaktiv värld.

Antar att han itne tycker dialogerna håller tillräkligt hög klass i Elderscrolls(håller med att dom itne är mkt att hänga i granen även om spelen är trevliga).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag har spelat elder scrolls spelen en del och visst är det kul att springa runt i en så enorm värld. Efter ett tag tröttnar jag dock eftersom allting är så repetativt och likadant, man blir aldrig överraskad. Dessutom tycker jag att NPCerna känns för opersonliga, särskilt i Morrowind där gubbarna egentligen bara är vandrande uppslagsböcker. Oblivion är lite bättre men paradoxalt nog får röstinspelningarna av alla repliker karaktärerna att kännas ännu mer opersonliga. Kanske är det för att man ganska snart lär sig att känna igen att det bara finns ett fåtal röster som varvas bland alla världens innevånare.

KOTOR spelen glömde jag visst! Givetvis har man spelat dem. De där vampyrspelen har har jag dock aldrig hört om. Ska kolla upp dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som en antik person kan jag rekommendera urgamla Wastelands som i original kom bland annat till Commodore 64. Varför inte också kolla in Bard's Tale-serien? Å andra sidan är det inte vidare mycket rollspel i något av spelen, men alla de andra komponenterna finns med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bard's tale var det ju man skulle tipsa om. Inte mycket rollspel egentligen, och iallafall i det senaste inte mycket man väldigt interaktivt, men så oändligt kul.

Jo, dialogerna i morrowind och oblivion är ju helt åt helvete, i många fall. Jag hade turen att hitta en mod som rättade till det till stor del. Ändrade varje person i en stad i taget, och det fanns för åtminstone hälften av städerna när jag kollade senast. Måste varit ett helvete att skriva...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns Vampire: Redemption också när Vampire the Masquerade ändå nämndes. För övrigt för att gå lite offtopic är det synd att bloodlines måste patchas för att gå att spela igenom och innehåller grafikglitchar som fasen (rätta mig om jag har fel).

Sen finns det ju Neverwinter Nights 2 också... mer förutom det du nämnde kommer jag inte på till pc för tillfället som jag tror att kan vara i stil med vad du söker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Finns Vampire: Redemption också när Vampire the Masquerade ändå nämndes. För övrigt för att gå lite offtopic är det synd att bloodlines måste patchas för att gå att spela igenom och innehåller grafikglitchar som fasen (rätta mig om jag har fel).

Sen finns det ju Neverwinter Nights 2 också... mer förutom det du nämnde kommer jag inte på till pc för tillfället som jag tror att kan vara i stil med vad du söker.

Jag patchade det aldrig och kom igenom hela spelet... Grafikglitchar märkte jag inte heller (efter att ha uppdaterat grafikkortet... Det första bråkade lite. Det klarade inte av vattnet. Eller frenzy. Vattnet såg ut som en regnbåge och frenzy och liknande (gangrels abilities, några av dem) gjorde hela skärmen svart, förutom hp och liknande saker. Det gjorde det lite svårare :P

Vampire: Redemption är spelet innan Bloodlines, korrekt? Isåfall är det näst intill omöjligt att få tag i, tro mig, jag har försökt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vampire: Redemption är spelet innan Bloodlines, korrekt? Isåfall är det näst intill omöjligt att få tag i, tro mig, jag har försökt.

Det är ingen föregångare rent storymässigt men det är V:tM spelet som gjordes innan ja... jag äger ett, kan tänka mig att det är svårt att få tag i nu dock ja :P.

Jag patchade det aldrig och kom igenom hela spelet... Grafikglitchar märkte jag inte heller (efter att ha uppdaterat grafikkortet... Det första bråkade lite. Det klarade inte av vattnet. Eller frenzy. Vattnet såg ut som en regnbåge och frenzy och liknande (gangrels abilities, några av dem) gjorde hela skärmen svart, förutom hp och liknande saker. Det gjorde det lite svårare :P

Jag vet att både jag och en kompis behövde patcha våra för att komma förbi en viss punkt (samma punkt, när man ska ut ur society of leopold), spelet krashade vid den punkten för båda två, grafikproblemen som jag upplevde kan mycket väll bero på mitt gamla grafikkort som jag hade sist jag spelade igenom det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är ni seriösa på att Redemption är svårt att få tag på? Det såldes ju i såna där Xclusive/Best Buy-utgåvor för ett par år sen! jag köpte mitt ex för 70 spänn eller något sådant.

Ja jag vet inte då jag köpte mitt för ett antal år sen :P

Finns väl några Final Fantasy spel till PC med. =)

Yes... rekommenderas också högt om man får tag i, själv har jag mest spelat på konsoll när det gäller final fantasy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

någon som vet vart man kan få tag på final fantasy pel till PC, är högt intresserad av att spela de spelen.

Recomenderar starkt Bloodlines, det är ett guld RPG som alla RPG fantaster borde spela, det har väldigt bra dialoger med npc's vilket ju är vad du letar efter så tror du kommer gilla det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vänligen logga in för att kunna kommentera

Du kommer kunna lämna en kommentar efter att du har loggat in

Logga in nu