Gå till innehåll
Susanne Vejdemo

"Distriktshelg07" - tankar om ett nytt projekt...

Recommended Posts

Jag har funderat lite på ett projekt...

Med arbetsnamnet:

Distrikthelg!

Tanken är att man i maj 2007 håller en helgträff för (högst) 50 personer (av budgetmässiga skäl) från Stockholmsdistriktet. Vi åker till en konferensgård i närstockholmstrakten, bjuder på mat, resor, workshops och nåt riktigt häftigt och lockande kvällskul! Alla föreningar får skicka 3 personer och först till kvarn gäller. Målet är att få folk att lära känna varandra, ge dem kunskap och verktyg i hur man utvecklar föreningar och föreningarnas projekt.

Pengarna till detta tror jag att jag kan få tag på via sveroks verksamhetsuvecklingsfond samt sverok stockholms egen budget (runt 50-60k kommer det nog att kosta, OM man fyller alla posterna. Jag har arrangerat en del nationella konferenser för sverok, och börjar kunna göra rätt vettiga uppskattningar av budgeten). Så om vi börjar med att fundera på

a)är det en bra idé?

a)vad skulle man göra under helgen?

Några spontana förslag:

HUR FÅ TAG PÅ EKONOMISKA RESURSER

Kommunbidrag - så funkar det, så förändrar vi det.

Fonder - 10-i-topplistan som kan funka för sverokföreningar

Distriktets projektfond - så skriver du ansökningar

HUR FÅ TAG PÅ MATERIELLA RESURSER (LOKALER/PRYLAR)

Trestegsplan - Att få studiefrämjandet att göra det du vill

Vilka föreningar lånar ut vad - och vad har distriktet!

HUR UTVECKLA FÖRENINGEN

Projektledarutbildning - från start till mål med LANet, lajvet, turneringen etc.

Styrelserollerna - olika sätt att arbeta i en styrelse

Rekrytera fler medlemmar - tio konkreta tips

VISIONER

Var är distriktets föreningar om tre år?

Vilken typ av arbete ska distriktstyrelsen syssla med.

KVÄLLSKULIGHETER

Prova på airsoft och lajv/andra häftiga, lite icke-standardsaker för de typiska stockholms sverokföreningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kan vara en bra idé, men jag tror "först till kvarn" är fel väg att gå. Jag tror du vill till viss del handplocka de föreningar som får skicka folk. Jag tror en enkel genomgång av föreningarna kan ge ett tiotal föreningar som lever långt under sin potential.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och sen lite mer konversation mellan cuardin o mig...

[16] Mel: Men en kombo kanske?

[16] Cuardin: Absolut. Det var det jag egentligen menade,

[16] Mel: Lr snarare så kan man göra det där inofficiellt och inte officiellt: man skickar ut först-till-kvar-inbjudningar till alla, men sen så gör man riktade telefonkampanjer mot tio föreningar man tror skulle ha nytta av det

[16] Cuardin: Precis. Men det var längre att skriva och jag visste att du skulle tänka så.

[16] Mel: :)

[16] Mel: om d e ok för dig skulle jag gärna klistra in den här konversationen på forumet?

[16] Cuardin: Jo visst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade planer på att dra igång en liknande grej, men i form av en serie kvällar på kansliet med mat och godis dit vi bjöd in föreningsrepresentanter :) Tyvärr halkade det bort någonstans på vägen... Personligen tycker jag att det är en mycket bra idé så länge man lägger fokus på att få dit nytt folk, och inte råkar ut för en Onsdagsmiddag Deluxe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag, Nina Högberg och Johan Groth började skissa på något liknande för Sverok Stockholm sommaren 2005, och jag skissade på något liknande för Sverok Svealand ett halvår tidigare, men kom tyvärr aldrig till skott. Härligt att andra har samma tankar och att dessa personer kanske till och med lyckas genomföra det. ^^

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jättebra idé.

Men jag tycker att Distriktshelgen ska rikta sig specifikt till föreningar som har ambitionen att arrangera olika aktiviteter

Lite idéer om vad man kan prata om:

Hur man arrar utan att hata varandra efteråt

Idéworkshop. Hur man kan få i stort sett vilken idé som helst att bli ett genomförbart projekt (Jag höll en lajvidéworkshop med Tova Gerge på Knudepunkt i Danmark, den går säkert att applicera på annat än bara lajv)

Olika infallsvinklar: Exempel på hur olika arrangemang har löst saker på olika sätt. Visa att det finns mer än ett sätt att göra saker på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att ni har idéer!

Wille - tänkte du dig dem som ett förspel eller efterspel till distriktshelgen, eller som en verksamhet som löper parallellt utan solklara kopplingar? Jag tror också att det vore en bra idé med återkommande föreningsaktiviteter, lite mer styrda än onsdagsmiddagarna. Man kunde exempelvis se till att alla nyantagna föreningar blev starkt uppmuntrade att deltaga där när man ändå ringer och välkomnar dem.

Daniel - jo, idén är nog en gammal klassiker men precis som du säger så handlar det om att hitta resurserna att genomföra den. Vill du vara med och leka?

Kristoffer - "hur man arrar utan att hata varandra efteråt" var en fantastisk titel! Jag hade väl ursprungligen tänkt att helgen skulle vara lite mer allmän än just riktad mot projektföreningar och bland annat rikta sig till föreningar som vill skaffa lokaler och som vill fatta det här med rutindriften av ekonomin. Å andra sidan är ju projektutbildningar något av det som är roligast att göra och man kanske bör begränsa sig. Jag tror att det är en jättebra första-diskussion på ett planeringsmöte. Om årsmötet godkänner motionen, vill säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båda varianterna är tilltalande, men jag ser det primärt som något som skulle vara fristående. Det är trist om man begränsar deltagandet genom att ha allt i en sammanhängande serie - och dessutom verkar det ha en tendens att bli enbart för de närmast sörjande då.

Tänker mig lite som jag försökte få onsdagsmiddagarna att bli tidigare, med utbildningar, relevanta diskusisoner och så vidare som en självklar del av programet.

Och precis, att "uppmuntra" nya föreningar att delta tror jag är en toppensak. Det kan man ju göra på många sätt, tex genom att hjälpa dem att komma igång med ren formaliatrams men kanske även med ett riktat litet bidrag, kanslikurser osv.

Kristoffer:

Jag tror att det du tar upp är något som verkligen behövs, men ser det hellre som en fristående del av stödet. Dvs inte något som hänger ihop med den här motionen. Jag har tidigare varit i kontakt med Studiefrämjandets stockholmsdistrikt och de var (och är fortfarande, träffade dem i fredags) jääääätteintresserade av att hjälpa distriktet med att hålla kurser i arrangörskunskap. Jag tror också på att försöka återuppta den gamla arrangörshandledningen som Henrik Summanen och Thomas Walsh höll i (om än med nya ansvariga) som mer gick ut på att samla olika arrangörer på samma plats och diskutera sina arrangemang och lära av varandra än att vara en direkt kurs i Hur Man Ska Arrangera.

Fördelarna med att inte röra ihop allt är att det kommer att krävas olika saker av arrangörerna av de olika kurserna, och att det kommer att finnas olika möjligheter till extern finansiering och hjälp. Att lägga en plan för hela härligheten upplåter jag helst åt styrelsen, medelst olika arbetsgrupper, men att på årsmötet ge direktiv om att det ska hända (bland annat genom att anta den här, eller en modifierad variant av den här, motionen.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror, kanske inte helt överaskande, att det kan vara en ide att ha ett delmoment med lite grundläggande juridik.

Sen är jag ju medveten om att vissa, helt felaktigt, har bild av juridik som något tråkigt, så det bör nog vara ett ganska kort pass isåfall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

OK, Wille och Susanne har rätt i att det kanske kan vara bra att ha projektkurs på eget håll. Men jag tycker ändå att en liten introduktion till att arranmgera olika projekt kan vara en idé. Sen vill jag påstå att det är ganska snävt att ha en "söka lokal"-kurs också. De flesta föreningar i stockholm är nog inte intresserade av att skaffa egen lokal. Men jag har ett till förslag på föreläsning: Hemsidebyggande: Hur man bygger en hemsida som passar med föreningens behov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur tänker du då? En kurs i hur man marknadsför sig över internet, eller i hur man rent tekniskt bygger en hemsida? Eller mer åt hållet att presentera olika lösningar, t.ex. hur man kan hantera medlemsregister över internet...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt klart... Däremot är inte alla delar lika bra i det här sammanhanget, men jag kan själv inte komma på i vilken ände det vore bäst att börja :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Hur tänker du då? En kurs i hur man marknadsför sig över internet, eller i hur man rent tekniskt bygger en hemsida? Eller mer åt hållet att presentera olika lösningar, t.ex. hur man kan hantera medlemsregister över internet...?

Jag tänkte typ: Hur man kan bygga en hemsida så att den kan hjälpa föreningen att uppnå sina syften. Exempelvis marknadsföring eller wikis. Det finns folk som kan mer än mig om detta och som säkert kan komma på andra grejjer... Men jag tänkte inte att man skulle lära folka att koda hemsidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu