Gå till innehåll
Cricke

Call Of Cthulhu, 6 Edition

Recommended Posts

Nu har jag beställt rollspelet som utspelar sig i Cthulhu-världen.

Jag undrar vilken setting den har, 20-tal eller?

Vilket system använder rollspelet, D20?

Sen undrar jag allmänt vad ni tycker om rollspelet, är det bra osv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Nu har jag beställt rollspelet som utspelar sig i Cthulhu-världen. Jag undrar vilken setting den har, 20-tal eller?

Grundreglerna stöder spelets alla tre klassiska epoker (Viktorianska/1920/nutid). Äventyren i boken utspelas dock under 1920-talet och det är den era som får mest utrymme. (Den är dessutom coolast. :wink: )

Vilket system använder rollspelet, D20?

Det finns i två versioner, d20 och det ursprungliga BRP. Det verkar som om du beställt BRP-versionen, vilket jag tycker du gjort rätt i.

Sen undrar jag allmänt vad ni tycker om rollspelet, är det bra osv?

Det är störtbra! Jag hävdar att det är ett av de bästa spelen som någonsin gjorts. Det har en helt unik stämning som inget annat spel har. Spelets stora styrka ligger dock i den uppsjö av brillianta tillbehör som släppts genom åren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med ovanstående skribent. CoC är ett av de bästa rollspel jag stött på och spelat. Den har allt man kan önska av ett bra rollspel egentligen, bra bakgrundsstory och världsbild (baserat på H.P.Lovecraft och andra författares böcker), enkelt och mångfacetterat regelsystem, mycket och bra bakgrundsfakta både för roller och för scenarioskapande samt en uppsjö av färdiga scenarion och kampanjer varav alla är kompatibla med alla versioner av spelet! :D Sen är det ju ingen direkt nackdel att det finns tre-fyra bra och olika tidsåldrar man kan spela i. Förutom de som Organ räknade upp ovan så har du även "Dreamlands" att spela i också och det är kompatibelt med spel i alla andra tidsåldrar. Slutligen så finns det en offspring till nutidsvarianten som heter "Delta Green" och är klart inspirerat av Arkiv X och Roswell.

Läs mer om spelet i dessa två artiklar:

http://www.speltidningen.se/artiklar/ar ... p?g=16&t=2

http://bjorn.foxtail.nu/rollspel/roll_calle.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Som setting är CoC underbart. Som system är det kanske mindre bäst. Men det spelar visserligen liten roll.

Man måste vara bered på att folk dör rent otroligt lätt, dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det enda system jag känner till som är dödligare än CoC är Unisystem i All Flesh Must Be Eaten-inkarnationen. Ett skott innebär omedelbar död i 90% av fallen. I CoC brukar man kunna överleva tills andra skottet/knivhugget kommer i alla fall.

Det sagt så stämmer jag in i lovsångerna om CoC. Cricke: du har nu i och med köpet av CoC-grundboken tagit det första steget på en resa som kommer att räcka resten av ditt liv, och för varje dag som går så kommer du att gå djupare och djupare in i en otroligt rik föreställningsvärld som är i det närmaste outtömlig på inspiration, idéer och saker som helt enkelt är Häftiga.

Precis som Organ så anser jag också att CoC är ett helt unikt spel med en tonart som inget annat spel riktigt lyckas med att slå an. Det är det mest lärda rollspelet som någonsin gjorts och dess anhängarbas utgörs i stort sett bara av riktigt sköna individer. Gå ut på valfritt CoC-forum (t.ex. http://www.yog-sothoth.com) så ser du vad jag menar. Av någon anledning så verkar Cthulhu vara särskilt lockande för historiker (vilket jag är ytterligare ett exempel på).

Detta sagt så kommer inte spelets storhet i full blom endast i och med grundboken. Nej, CoC är inte ett spel där du kan plocka upp en eller ens ett par böcker och säga: "Fan vad ballt, det här är häftigare än någonting annat jag har sett tidigare." CoC:s storhet ligger istället i hela dess samlade bibliografi och i oräkneliga mängder noveller och romaner som utspelar sig i Mythos-världen. Börja genast införskaffa äventyrs- och bakgrundsmoduler så kommer du också snart att svepas med i samma entusiasm som vi präglas av. Om du inte redan läst Lovecraft, Ashton Smith, Derleth och de andra lirarna så rekommenderar jag att du börjar. Det finns en lista med "recommended reading" i grundboken (har inte läst 6th edition iofs, men det borde det göra), den kan du gott utgå ifrån.

Jag får gratulera dig till detta inköp! Det kan komma att visa sig vara det bästa rollspelsrelaterade inköp du någonsin kommer att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De skickade boken idag, så jag får den förmodligen imorgon.

Har även Call Of Cthulhu-boken i min ägo, har läst några av de små historierna.

Skrämmande :shock:

Har ni några tips på hur man ska bygga upp ett bra första gångs äventyr?

Jag har lite ideér på gång.

Lite kommer ifrån Call Of Cthulhu: The Dark Corners Of The Earth. Xbox-spelet alltså. Som jag rekommenderar starkt till alla som gillar och inte gillar Cthulhu-mytosen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har ni några tips på hur man ska bygga upp ett bra första gångs äventyr?

Nu har inte jag CoC6 utan använder fortfarande 5:e utgåvan så jag vet inte om det fortfarande är med bland de färdiga scenariorna, men jag har med stor framgång använt "The Edge of Darkness" som introäventyr för nybörjare, både sådana som aldrig spelat rollspel tidigare och sådana som bara är nya vad gäller själva spelet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nu har inte jag CoC6 utan använder fortfarande 5:e utgåvan så jag vet inte om det fortfarande är med bland de färdiga scenariorna, men jag har med stor framgång använt "The Edge of Darkness" som introäventyr för nybörjare, både sådana som aldrig spelat rollspel tidigare och sådana som bara är nya vad gäller själva spelet.

Ok, får hoppas att det följer med då.

Annars kan man skapa något scenario som är lämpligt?

Ska man vara lite snäll emot RP i början och inte döda dem på en gång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett riktigt bra scenario i grundboken som heter "The Haunting" som jag gillar starkt! Det har jag kört med åtminstone 4-5 olika spelgrupper med otroligt gott resultat. :twisted: Dödligheten är inte allt för hög och svårigheterna att lösa det är inte heller så jobbiga. Ett utmärkt scenario för "nya" CoC-spelare och spelledare.

Sen så är min rekommendation att köpa in böckerna: "Arkham Unveiled", "Miskatonic University", "Keepers Companion" mfl. De är ger spelvärlden en bredd som du sen kommer ha enorm nytta av när du ska göra egna scenarion (som faktiskt är väldigt lätt i CoC.). Där finns bakgrundsfakta om staden Arkham och dess invånare, mer fakta om 20-talet, yrken, skumma böcker och sekter och en mängd annat matnyttigt! Du kommer inte ångra dig! :)

Vad det gäller rollpersonernas överlevnad så har jag märkt att det är roligare att låta folk få spela en karaktär längre och låta den utveckla fobier och kunskaper kring Mythosen för det ger så mycket mer när rollpersonerna fattar lite av vad de står inför än att de inte har en aning och går rakt in i döden. Nä, var hygglig emot dem, åtminstone till en början, för att sen jaga dem till helvetets rand när de väl fattar vad för läbbigt monster de har att göra med. :twisted: MYCKET roligare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, när ni beskriver hur det är blir jag bara mer sugen.

Det kom inte idag :(

Så jag får väl vänta tills morgondagen... suck.

Vad är den lagoma mängden rollpersoner då?

Inte för många va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för många va?

Jag brukar hålla mig till 3-6 spelare, det är en lagom stor grupp att hålla ordning på, men jag har spelat med så många som 9 spelare samtidigt och även enbart med en enda. Det funkade men det var inte optimalt.

Medans du väntar på boken så kan du ju alltid spana in följande ställen för mer läsning och inspiration. ;)

http://www.chaosium.com/

http://cthulhufiles.com/

Helt ok verktyg för karaktärsskapande. :)

http://www.geocities.com/SiliconValley/ ... akhee.html

En bra community för CoC och lovcraft-diggare.

http://www.shoggoth.net/

Det här gänget har arrangerat Cthulhu-lajv sedan mitten av åttiotalet. De är helsköna och har en hel hög häftiga props och dokument för nedladdning som är lysande att använda i vanligt rollspelande. :)

http://www.cthulhulives.org/toc.html

Slutligen en helt lysande och cool serie med Cthulhu och han polare. ;) Mycket träffande och skoj, men antagligen mest för folk som är insatta i CoC och mythosen.

http://www.macguff.fr/goomi/unspeakable ... -cast.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för många va?

Absolut inte! I de flesta andra spel så spelar det inte så stor roll hur många man är men i CoC kan det vara förödande för stämningen om man är för många. Detta pga av att de flesta får för sig att om man bara är tillräckligt många så klarar man sig alltid, oavsätt nästan hur klantigt man än beter sig. Men det är som det står i spelledarsektionen: "Safety in numbers does not apply here." När spelarna väl insett det så är det försent och man har ett misslyckat scenario på halsen, dels för att alla har dött för att de inte tänkte sig för, och dels för att spelarna aldrig hann bli vare sig oroliga eller rädda.

Förövrigt anser jag att idealantalet spelare i CoC är tre. Då får man ett gäng som aldrig är så många att de känner sig säkra pga sitt antal, men ändå är så många att det trots det känns säkrare att hålla ihop än att vara ensam. Dessutom, om man (som man bör i det här spelet) lyckas med att få spelarna att ändå känna sig tvingade att dela på sig så är det alltid någon som måste vara ensam. Och DÅ börjar det hända grejor i spelarnas hjärnor.... :twisted:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått boken nu.

Grymt detaljerad, på gott och ont.

Designen var lite konstig, man förstår liksom inte vart alla regler finns utan de är utspridda igenom hela boken.

Är det någon som kan sammanfatta stridssystemet på ett bra sätt så man förstår? Ska självklart läsa själv, men det underlättar om någon förklarar för mig.

Annars tror jag att jag och min spelgrupp(?) kommer ha väldigt roligt med det här rollspelet.

I'a I'a!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det någon som kan sammanfatta stridssystemet på ett bra sätt så man förstår?

Spelarkaraktärerna dör. :lol:

F'låt, kunde inte hålla mig...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska finnas en sektion som heter "Spot Rules for Combat", där står allt det du behöver veta för att köra strid i CoC.

Det viktigaste tipset för strid står dock inte där, och det är KPK-metoden:

Kör På Känn.

Gammal hederlig BRP-strid kan kännas duktigt stelt och är inte ALLS bra för skräckupplevelsen. Snarare tar den all skräck som eventuellt kan tänkas finnas där och trollar bort den i DEX-ranker och 1/2DEX-ranker.

Det viktigaste du behöver veta är detta:

DEX = Initiativ (det är iofs ganska oviktigt enligt mig).

Rulla den relevanta skillen (Pistol, Rifle, Fist, etc)

Rulla eventuell dodge (i vår grupp kör vi med att man inte får dodga skjutvapen). Man får i regel bara dodga en gång/runda och det på bekostnad av alla andra handlingar. Om ni slåss i närstrid får man parera, man får en parering gratis. Det är samma skill som används vid anfall.

Rulla skada och dra av den från antalet HP. Hamnar HP på -2 så dör personen i fråga.

Det finns ett gäng andra regler, men det är dessa som man behöver kunna för att köra en strid. Det är sällan som jag använder några andra regler än dessa i alla fall.

Automateld är en lite jobbigare grej. Jag kör personligen med ett helt moddat system för automateld (som är betydligt enklare än grundsystemet), men det smartaste är att ni lär er grunderna först och sen kommer till extramaterialet och känner av om ni vill använda er av det.

BRP är extremt lättmodifierbart och kan i princip sammanfattas med följande princip:

Rulla under %-värde = Lyckas med handling

Svårare än så behöver du inte göra det. Koncentrera dig inte på reglerna nu, det är fel väg att gå. Koncentrera dig på att väcka den där härliga Lovecraft-stämningen hos dig och dina spelare, och om den infinner sig så skall du se att reglerna kommer av sig självt.

Mitt tips är att köra äventyren du har i grundboken och sedan köpa en kampanjmodul, förslagsvis Tatters of The King som är en mycket bra kampanj som inte är alltför rörig för en CoC-novis att spelleda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Är det någon som kan sammanfatta stridssystemet på ett bra sätt så man förstår? Ska självklart läsa själv, men det underlättar om någon förklarar för mig.

Den som har högst DEX agerar först i rundan, resten agerar i fallanade DEX-ordning. För att träffa sin moståndare ska man slå under eller lika med det värdet man har i den aktuella vapenskillen med en 1D100. Lyckas man med det har man träffat motståndaren och man slår de skadetärningar som anges för det aktuella vapnet i vapentabellen. Resultatet dras bort från den träffades hitpoints. Om dessa hamnar på noll eller under så dör man. Och det är ungefär allt.

Just det ja; en del skjutvapen kan avfyras flera gånger per runda, men det sker efter att alla andra redan agerat en gång. Om flera skyttar har sådana vapen avfyras även skott nummer två i DEX-ordning. De som får skjuta en tredje gång gör det efter att alla som kan skjutit sitt andra skott, även det i samma turordning. Glöm heller ej att närstridsattacker (nävar, påkar, yxor, knivar och sånt) kan undvikas medels parering eller skillen dodge. Chansen att lyckas parera med ett vapen är samma som chansen att attackera. Mna får göra en attack och en parering per runda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rekommendera kampanjen "the mask(s?) of nyarlathotep" (med viss reservation för stavningen, då jag inte orkar kolla upp det just nu, shame on me). Jag har nog aldrig haft så roligt när jag har spelat, som när våran grupp spelade det för många många år sedan.

Vad gällande om du skulle skriva någonting själv för dina spelare, så kan jag nog hålla med om att DCotE (dark corners of the earth) kan vara någonting att basera det hela på, Innsmouth är en intressant plats att utsätta spelarna för. Har själv haft tankar på det, men har tröttnat på min spelgrupp lite. Men men, måste även göra som alla andra, gratulera dig till inköpet. Hoppas att du kommer att få många trevliga timmar med spelet (vilket du säkerligen kommer att få). Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu börjat skriva på ett eget äventyr. Hitills ligger det på 10 sidor. Kommer nog göra klart det idag, för det var tänkt att vi skulle spela ikväll.

Jag hoppas det blir lyckat, jag skriver sen hur det gick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Heter inte novellen Shadow Over Innsmouth? :?

Ja, det gör den. Mea culpa, mea maxima culpa!

I mitt försvar: det var aslänge sen jag läste den, och jag tror faktiskt att jag bara läst just den novellen på svenska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, jag skrev det inte för att hacka på dig, mer ifall jag skulle minnas fel.

Så ingen anledning till ursäkter 8)

Men hur som helst så spelade vi vårat första äventyr igår, det var jag som hade skrivit det.

Hade tagit lite insperation ifrån spelet. Men ingen av spelarna hade då spelat det så ingen märkte något.

De lyckades ta sig helskinnade ur knipan och tillslut hamnade de på en fiskebåt som tar dem till nya äventyr.

Kan ju säga att äventyret handlade i korthet om en stad där mystiska mord hände. Det visade sig sen vara Deep Ones som efter ett tag invaderade staden ifrån havet. Ganska kliché men det funkade bra som första äventyr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klichéer är helt ok att använda sig av, det är ju trots allt inte alla som har spelat spelet förr. Att återanvända material brukar jag ofta göra, jag spar alla gamla scenarion jag spelat med och de anteckningar jag gjort inför det ifall jag ändrat på något eller om spelarna har gjort något som påverkar vissa saker. Alltid kul att kunna kasta tillbaka sånt på spelarna när de minst anar eller använda i en annan spelgrupp tex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla spelare var positiv till spelmötet och ville göra om det.

Då blir man motiverad som keeper.

Ska fortsätta fila på deras äventyr, de befinner sig just nu på en relativt stor fiskebåt ute till havs :twisted:

Då kan man fråga sig, vad finns i vattnet.... :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu