Jump to content
Sign in to follow this  
Ruff

vapen??

Recommended Posts

det här med airsoft verkar hur kul som helst. men när man tittar på olika sidor ser man FETA kulsprutor, snipers osv. har lirat lite me polare och äger en pistol. man känner sig liten när man tittar på alla sidor. är det vanligast med SMGs och rifles eller pistoler?

De absolut vanligaste vapnen är sk. AEGs - Automatic Electic Guns. Det vill säga vapen som drivs med batterier och sålunda är helautomatiska. De flesta AEGs har formen av kulsprutepistoler eller automatkarbiner då vapnet måste vara tillräckligt stort för att rymma batteriet.

Utöver detta har många en pistol att använda på korta avstånd eller om AEGn skulle falera av någon anledning. Denna pistol drivs ofta med gas, men det finns även de som använder de billiga, enkla fjäderdrivna pistolerna.

En kompis till mig köpte en elektrisk desert eagle och den var absolut inget att ha. Kulorna flög som om det vore en k-pist och trycket var inte det bäst.

Jag tänkte på det här med pikadoller jag med. Hur dyrt blir det att köra med gas i längden? Jag har nämligen bara kört med el-bössor och fjäder-pistoler.

Det jag vet om elpistoler är att den Bretta 92F som kom för ett par år sedan hade en tendens att klappa ihop rätt snabbt.

Guest

De flesta AEG:er klarar ett par minusgrader utan problem. Jag har kört med min i 10 minus utan att den krånglade eller gick sönder. Det är värre med gasvapen som är väldigt känsliga när det gäller kyla.

Plastvapnen går inte sönder av kylan, däremot blir de mycket sprödare och känsligare för t.ex. stötar och kan gå sönder om man krockar med nån eller tappar bössan i backen eller nåt annat dumt.

Förtydligande angående gasvapen och kyla: De går inte på något sätt sönder om man använder dem när de är kalla, men gasen expanderar inte lika mycket som den gör när det är varmt och kulan får då inte lika mycket kraft, i värsta fall rullar kulan ur pipan med ett löjligt litet "pjupp".

Undantaget från detta är Western Arms pistoler, främst Infinity-modellerna som tål kyla extremt bra. -20 grader är inga problem - den skjuter ändå. Dock ej med samma prestanda (du kommer väl 10-12 meter) men den funkar iaf! I de temperaturer som brukar vara under vintern när man spelar är ju runt -5 och då är prestandan mycket hög.

hmmm...

tycker titeln inte riktigt stämmer...

skulle stått "Leksaker??" 8)

:!: en luftpistol/gevär e däremot ett vapen, eftersom dessa med fördel kan användas vid smådjursjakt (möss, fåglar)

Airsoft ÄR luftvapen, effektbegränsade. Dock ej lika kraftiga som luftgevär, men fullt tillräckligt för att i trimmat läge skjuta ihjäl en småfågel/mus med ett skott. För att inte tala om prickskytte-gevären som i sina kraftigaste versioner drar rakt igenom en PET-flaska.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...