Jump to content
Sign in to follow this  
Ruff

frågor

Recommended Posts

jag behöver hjälp med en hammare. den skall vara 20*20*30.

hur ska jag göra ett realistiskt skaft?

jag ska spela mitt hmm.. 5-6 lajv. tänkte spela människa.

vad behövs för utrustning etc? det är i sommar

samt tror ni jag kan vara krigare (är 14 år) vill ha något ganska lätt

När det gäller vapnet så vet jag inte riktigt. Men jag antar att du antingen låtsas att det är ett metallskaft, och latexar med metallfärg. Annars så finns det säkert flera som kan tala om hur man gör snygga trä-ådringar.

När det gäller den eviga frågan "får jag spela ?" så är svaret:

Arrangören bestämmer.

På något av de lajv jag själv skulle tänka mig att arrangera hade det blivit ett stort, hårt men ärligt nej. 14 åringar kan inte spela vuxna krigare trovärdigt. "Jag är storväxt och har mörk röst" är inte ett godtaget argument. Har aldrig mött en 14-åring som sett vuxen ut (ansiktsformer förändras mer än man tror...).

PS. Är själv 18 och tvivlar ibland om jag vågar mig på att spela vuxen... tycker att jag ser så liten ut ;) DS.

Det är en tråkig myt att det inte finns några bra roller till personer under 16 år.

Man kan spela lärling till mer eller mindre samtliga existerande yrken, eller kanske väpnare? Snobbig adelsynglig?

Bra material till en tunika... De bästa materialen är alltid ylle eller linne. Ylle om du vill ha något varmt och mysigt, annars vill du ha något av linne. Bomullstyger brukar vara okej de också, beroende på hur de ser ut.

Om jag spela lajv skulle jag vilja prova en smed lärling som är väldigt krigisk. Men han är egentligen mycket blyg o rädd men han leker modig och o övervinnlig :D

Om jag spela lajv skulle jag vilja prova en smed lärling som är väldigt krigisk. Men han är egentligen mycket blyg o rädd men han leker modig och o övervinnlig :D

Då bör du fråga dig ett par saker:

1) Kan han slåss, och hur f-n lärde han sig? Farbror vapenmästaren?

2) På vilket sätt tänker du krigisk? Som i slåss med alla "ondingar" han ser?

3) Vad har han för beväpning och varifrån fick han den?

Kandu inte svara på dessa frågor så fungerar inte din karaktär. Och om du dessutom kommer att slåss konstant, så kommer du att stämplas med "boffetomte" i pannan...

En viktig tanke i mina ögon när det gäller karaktärens förmåga till interaktion med andra spelare på ett bra sätt. Hur många karaktärsspelsmöjligheter har karaktären med sig till lajvet och hur många personer kan det genomföras bra spelande gentemot.

Att göra en roll som spelar med en skarpklinga är inte särdeles rollspels stimulerande - snarare tvärtom. En vässad Sol-och-vårare är däremot betydligt mer intressant, eller en intrikat köpman med allianser åt olika håll?

Det handlar om att vara en del av spelvärlden och inte dess härskare.

-staffan

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Create New...