Håkan Hellström kan INTE sjunga!
0

16 inlägg i detta ämne

Är det bara jag som har hört att håkan hellström inte alls kan sjunga... ALLS!

varför i hela världen är han så populär? :? :!: han kan ju inte sjunga för fem öre!

jag ser inte på Idol, men vad jag hört så; om han skulle provsjunga för den juryn skulle han ju bli utslängd redan efter förta tonen... så varför är han så populär?

förklara det för mig :?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Håkan Hellström kan vinna lyssnare på att han sjunger sin egen musik med egna personliga texter och på ett personligt sätt. Är det lajv kommer ytterligare en dimension av hur publiken beter sig som grupp tillsammans med artisten, något som finns kvar i minnet även efteråt. Idolerna sjunger bara andras musik under väldigt kontrollerade former och, i den mån de klarar det, på det sättet som de tror att domarna vill höra.

Idol är nog inte en jättebra jämförelse egentligen, eftersom bolaget som producerar programmet jobbar på att få en snabbt säljbar produkt, lite som vaniljglass eller MacDonaldshamburgare. Jag gissar att Håkan Hellström inte blev kändis på så kort tid som en Idol-säsong och definitivt inte med den uppbackningen som en säsong tv-program.

Nu vet jag inte var du hörde Håkan Hellström och jag är ingen expert på honom, men jag har hört flera lajvinspelningar med Cardigans där Nina Persson inte tog många toner rätt. Jag har också hört en där det låter jättebra och på studioinspelningarna låter det alltid bra. När det låter skit på en lajvinspelning kan det bero på dålig medhörning och då kan den som sjunger inte höra sig själv och det klarar bara de allra skickligaste sångarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... det lilla jag har hört (vilket jag kan försäkra är bara olykshändeler att jag har råkat sett eller hört honom på tv) av hans musikvideor sjunger han ju inte heller bra. jag är fullt medveten hur mina sång kapaciteter är (= ZERO) men s.k sångöra har jag. han sjunger ju inte 1 enda ton rätt :? och detta trots den magi som finns på ett mixerbord.

har inte sett honom live men jag förmodar att det måste låta värre där.

det med "idol" var det bara att jag har hört att juryn där är ganska kritiska och dom hör direkt om nån kan sjunga eller inte - och jag tror (är ganska säker faktiskt) att dom skulle hålla med mig om att denne håkan hellström inte alls har nån sångröst.

har inget emot texterna eller personen, men det är just det att han INTE KAN sjunga som gör mig förbryllad varför imngen har uppmärksammat det :?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl rätt känt att Håkan Hellström inte kan sjunga rent, trodde jag i alla fall. Han är ju varken första eller sista artisten som har varit på det sättet, och i de allra flesta fallen av de som sjunger halvtaskigt men ändå slår så skulle jag säga att det beror på en kombination av talang, utstrålning, att man har någonting att säga och ligger rätt i tiden. Själv lyssnar jag inte heller på Håkan Hellström, och det lilla jag har hört är väl sådär, men som glad progg- och punklyssnare är jag inte ovan med falsksångare i hörlurarna, och jag kan väl förstå att folk lyssnar på dem i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håkan har vid ett flertal tillfällen själv erkänt att han inte kan sjunga.

Vad anbelangar Nina från The Cardigans så nej - hon kan inte sjunga lajv. Hon har världens klenaste röst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när någon tar upp den här disskussionen omkring Håkan har jag några stående ståndpunkter.

Han skriver musik och text och arrangerar allting själv, att han vill sjunga sina låtar själv är ju vädligt förståerligt.

När hans orala oförmåga nämns brukar jag nämna väldigt respektreade artister som inte heller är särskilt sångbegåvade, vad sägs som Roger Waters? han har kanske ännu sämre tonspann än Håkis.

Jag hade inte mycket till övers för Håkans musik förens jag satt mig ner och försökte utan att döma lyssna igenom "ett kolikbanrs bekännelser", eller vad den heter och jag måste säga att det är mycket väl utförda pop-produktioner med välarbetade personliga texter, när bandet jammar loss över Håkans noter blir det ibland riktigt lyckat gung.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför i hela världen är han så populär? :? :!: han kan ju inte sjunga för fem öre!

Ja, han är ju ingen Freddie Mercury eller Andrea Boccelli direkt.

jag ser inte på Idol, men vad jag hört så; om han skulle provsjunga för den juryn skulle han ju bli utslängd redan efter förta tonen... så varför är han så populär?

Karisma. Budskap. Show. En trevlig kille. Man behöver inte ha en stark och/eller "tekniskt" ren röst för att bli sångartist, det finns sjukt många exempel på det (Janis Joplin, Tom Waits etc.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ju mer man lyssnar på Håkan desto bättre blir det. Till slut skulle man inte vilja byta ut hans röst mot någon annans. Live sjunger han faktiskt ofta bättre än på skiva. Det är i dom lugna låtarna som man märker hur bra det kan bli.

Musikmässigt så har Håkan skivor där nästan alla låter är lika bra och man får väldigt mycket "musik" och fina toner för pengarna.

Här är lite livekänsla för er som aldrig varit på en Håkan konsert.

Bara dårar rusar in. Helt underbar version (osynkad video dock).

http://youtu.be/aWOxHJEtfYc

Jag älskar dig så mycket att jag hatar mig. Känn känslan!

http://youtu.be/ONlzAdsxOkg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste ta en till.

Det var 30 000 på denna konsert. Nästa gång Håkan kom till Borlänge var det nästan 40 000 framför scenen. Om det var så hemskt så borde publikantalet minska?

Lyssna. Lär er texten. Det kanske inte är fulländat på något sätt, men det är just detta som gör att Håkan fastnar så djupt i mångas hjärtan där inte så många andra artister en kommer i närheten.

http://youtu.be/731h7yLiz1c

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag är det helt accepterat att bara prata till musik. Rap var en smal genre för 20 (25) år sedan, men inte idag... Håkan pratsjunger. Eller sjungpratar.

Roger Waters jämför någon med. Jag vill lyfta fram Leonard Cohen i detta sammanhang. Han kunde sjunga fram till slutet av 80-talet. Idag kan han inte sjunga sina gamla bra låtar, och hans senaste skiva är rent bedrövlig (snälla, säg till honom att keyboardens inbyggda slingor är ute, ute, ute). Jag hörde Cohen live 1993 och efter att ha hört hans senast skiva vill jag inte höra honom igen.

Men nej, även 40 000 människor kan ha fel. Jag vill inte heller höra Håkan Hellström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håkan Hellström kan sjunga, som alla andra med fungerade strupe och mun. Sen att han sjunger falskt och verkligen inte bra enligt konstens regler är en annan sak. Dock så spelar det väl ingen roll sålänge folk gillar att höra han sjunga, smaken är olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag funderar på är om Håkan verkligen sjunger falskt. För jag vet att folk alltid har sagt att han sjunger falskt, men när man lyssnar (och jag har sångöra) tycker jag faktiskt inte att det låter falskt. Nasalt och mycket uppe i halsen låter det, och visst är hans röst inte klassiskt ren eller stark. Men just att Håkan Hellström inte kan sjunga tycker jag är rätt överdrivet.

Åkte av nostalgiska skäl och såg honom live på Gröna Lund nu i förrgår. Väldigt mycket scennärvaro och sammanhållet band, tror jag är mycket grejen där. Och personliga texter, med hängivna fans som kan alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller fullkomligt med! Karl'n bräker ju som ett får. Förstår inte heller hur han kan ha blivit så vansinnigt populär. (Han sa igår kväll i Allsång' att han varit till Evert Taubes grav och sjungit. Jag hoppas att Evert inte hörde det, då torde han ju roterat i sin grav).Nä, hans popularitet måste bero på, som andra har skrivit här, Utstrålning, och att han tydligen är attraktiv o antagligen sexig å se på(åtminstone för småtjejerna..).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte riktigt hur gammal denna tråd är men kan ge mig på att försöka förklara för dig.

Håkan har en väldigt speciell röst, ibland kan det låta lite "falskt" men han sjunger också med inlevelse. Han har förmågan att sätta ord på känslor.

Han är hatad och älskad, antingen älskar folk honom eller hatar honom. Vad beror dessa starka känslor på? Jag vet inte.

Han sjunger "falskare" på sina äldre låtar och album, jag tycker att han är världens goaste och bästa göteborgare! Till alla som gillar Håkan eller rent ut sagt ÄLSKAR Håkan, fortsätt som ett höstlöv i vårens första flod. 

Vad jag vill ha sagt med detta? Det kommer alltid att finnas de som ogillar honom eller tillochmed (av någon anledning) hatar honom men fast folk ifrågasätter dig eller på annat sätt trycker ner dig, skit i dom det är ditt liv inte deras! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Du kommentarer som gäst. Om du har ett konto vänligen logga in.
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoticons maximum are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

0